Miniguide: 7 gode råd til det effektive jobopslag
Det er værd at gøre en ekstra indsats ud af jobopslaget, når du skal hyre nye medarbejdere. Det sætter nemlig retningen for hele rekrutteringsprocessen. Læs her, hvordan du skriver et effektivt og målrettet jobopslag.
Skal du hyre nye medarbejdere?
Så er der al mulig god grund til at gøre dig umage med jobopslaget. Det har nemlig ikke kun betydning for, om du kan få de rigtige kandidater til at søge stillingen. Men faktisk for hele rekrutteringsprocessen.
Det mener Signe Jørgensen, arbejdslivspolitisk chefkonsulent hos Lederne.
”Jobopslaget er selve ankeret i rekrutteringsprocessen. Rammer du skævt med det, står du måske med nogle andre kandidater end dem, du har brug for. Og kan i det hele taget give et ufokuseret forløb,” siger hun.
Problemet er, mener hun, at det ofte går for hurtigt med at få jobopslaget ud.
”Mange sætter sig til tasterne uden at have gjort op med sig selv, præcis hvad jobbet går ud på, og hvilken profil der vil være den rette til at løfte opgaverne. Og det kan koste dyrt på den lange bane,” siger Signe Jørgensen med henvisning til, at en fejlrekruttering let kan koste, hvad der svarer til en årsløn i det pågældende job.