Kort fortalt handler en inkluderende dresscode om at fastlægge rammer og retningslinjer for påklædning, som understøtter et arbejdsmiljø, hvor alle medarbejdere føler sig velkomne og anerkendt. Det får du fem gode råd til.
1. Undersøg behov og formål
Gør det klart, hvad jeres konkrete retningslinjer for påklædning er, og hvad de skal bidrage med. Regler for påklædning bør altid være formålsdrevet og i tråd med virksomhedens øvrige værdier. Der kan være forskellige hensyn, der skal tænkes ind alt efter arbejdets art og kontekst fx om arbejdet udføres på kontor, fabrik eller udendørs. Men også i forhold til de forskellige relationer man indgår i. Hvilke kunder, borgere, medlemmer, samarbejdspartner eller lignende er medarbejderne i berøring med? Der kan også være specifikke sikkerhedsmæssige hensyn, der skal tages.
I den indledende og undersøgende fase finder I måske ud af, at det slet ikke giver mening med retningslinjer hos jer.
2. Inkluder medarbejderne
Involver medarbejderne i udformningen af dresscoden og få deres input og feedback. Det kan give indsigt i en unik viden og perspektiver fra medarbejderne, som kan understøtte at dresscoden tilgodeser forskellige behov og formuleres på en måde, hvor alle føler sig inkluderet. Vær også opmærksom på, at snakken om påklædning kan give anledning til uenigheder og konflikter. Uenigheder er ikke dårligt, for dér, hvor der er uenigheder, er der også muligheder. Så hvis vi går ind i dialogen og bruger uenigheder eller konflikter til at være nysgerrige og lære hinanden bedre at kende, kan I sammen blive klogere.
3. Ingen stereotyper
I må ikke have en dresscode, der er baseret på stereotyper og fordomme om bestemte grupper af mennesker og minoriteter. Det betyder, at virksomheder fx ikke må kræve, at kvinder bærer kjoler, og mænd bærer jakkesæt. Ved at fjerne kønsbestemte regler kan din arbejdsplads samtidig bedre rumme og inkludere alle køn, identiteter og seksuel orientering.
Der findes ingen decideret lovgivning om dresscode, men I skal sikre jer, at jeres dresscode ikke er i strid med ligebehandlingsloven. Det betyder, at reglerne skal være generelle og ikke må være diskriminerende.
4. Vær specifik i retningslinjerne
Vær specifik i retningslinjerne og undgå vage og uklare formuleringer, der kan give plads til fortolkning. Fx kan det være svært at oversætte, hvad det konkret betyder, at tøjet skal være ”pænt” eller ”professionelt”. Jo tydeligere retningslinjerne er, desto lettere er det for medarbejderne at følge dresscoden. Det skaber tryghed, og kan minimere konflikter.
5. Kommuniker tydeligt og klart
Det er vigtigt at kommunikere retningslinjerne klart og tydeligt til alle medarbejdere. Det kan fx være i jeres medarbejderhåndbog, på intranettet og som en integreret del af jeres onboarding-forløb, så også nye kolleger er helt med på, hvad der kræves. Sørg for at medarbejderne forstår de specifikke rammer og retningslinjer, og at de ved, hvordan de skal forholde sig, hvis de har spørgsmål eller bekymringer.