Tilbage til oversigten

Projektledelse med et agilt perspektiv

På Projektledelse med et agilt perspektiv lærer du at anvende agile metoder og redskaber i projektledelse og derved sikre at projektet leverer et værdifuldt produkt til jeres brugere. 

Projektledelse er disciplin til at skabe forandringer i vores virksomheder. Disse forandringer sker hurtigere og hurtigere og derfor skal organisationerne være mere omstillingsparate til skiftende behov. På dette akademifag lærer du, hvordan du kan arbejde med projekter i en foranderlig verden ved at anvende agile principper, metoder og værktøjer. Projektledelse med et agilt perspektiv bygger på akademifaget Projektledelse

Skab en værdiskabende og omstillingsparat projektorganisation
 

Lær hvordan du kan anvende Scrum, Lean Startup og Design Thinking i projekter
Træn agile værktøjer såsom Product Backlog, Product Roadmaps, user stories, planning poker så du kan sikre værdien af det I laver 
Få 10 ECTS-point fra AU i ledelse

 

Brug for hjælp?

32 83 36 10
Tilmeld dig nu

Målgruppe

Projektledelse med det agile perspektiv er for dig, der allerede arbejder som projektleder, Scrum Master, Product Owner eller skal til det. Faget er også for dig der deltager i projekter, er medlem af styregrupper eller er involveret i en agil transformation.

AGILE PM Foundation
Akademifagets forløb

Gennem kortere teoretiske oplæg og efterfølgende træning, sætter vi fokus på, hvordan du anvender agile principper, metoder og værktøjer i dit projekt. Vi arbejder desuden med en forskellige cases og sikre at din og de andre deltageres erfaringer sættes i spil. I løbet af de seks undervisningsdage gennemgår vi følgende temaer:

Dag 1: Velkommen og introduktion
På denne dag byder vi dig velkommen og gennemgår hele forløbet, materialer og eksamen. Du lærer definitionen af projektet som arbejdsform og hvordan det adskiller sig drift. Vi arbejder med definitionen af agil og et overview af forskellige agile frameworks. Desuden får du en introduktion til Scrum.

Dag 2: Introduktion til Design Thinking, Agil Lederskab og arbejdet i og med Teams
Denne dag introduceres du til ”Konceptudvikling med Design Thinking”. Det handler om at få en forståelse for den udfordring projektet skal forsøge at finde en løsning på. Hvordan tilgår du brugerne som du gerne vil skabe en løsning for. Du vil blive trænet i ideudvikling, prototyping og test af disse. Senere på dagen handler det om agile kultur, værdier, lederskab, Facilitering, feedback og udvikling af teams.

Dag 3: Projektorganisering og etablering Product Backlog
Her lærer du om de klassiske projektroller og hvordan kan vi kombinere disse med de agile udviklingsroller. Hvordan identificerer og analyserer vi de forskellige interessenter og ikke mindste hvordan bør du kommunikere med disse. Du vil også lære om skabelsen af Produktets vision og hvordan du kan definere projektets mål om omfang. Det hele ledende op til en initial Produkt Backlog.

Dag 4: Værdiskabelse, agile planlægning og risiko-og ændringsstyring
Her lærer du om at identificere, definere og skabe værdig gennem projektets produkter. Skabelsen af værdi går gennem at release dele af produktet ud i driftet: derfor lærer du her om agil planlægning via Produkt Roadmaps og Release planlægning. Her vil du også lærer at specificere krav og forventninger via User stories og hvordan der arbejdes med kvalitet. Du vil også lære at risikostyre i dit projekt og hvordan du kan håndtere ændringsønsker.

Dag 5: Projekteksekvering, Styring og Rapportering
På denne dag vil du blive trænet i hands-on udvikling og eksekvering. Vi skal træne Sprint planlægning, Daglig Scrum, Sprint Review og Retrospektiv. Vi sætter det hele på spil via en større case hvor du kan teste din nye viden om Scrum. Du vil også få viden om hvordan du kan styre projektets fremdrift og rapportering

Dag 6: Projektafslutning, post-projekt aktiviteter og klargøring til din eksamen
Denne sidste dag på forløbet handler om projektafslutning og hvordan du sikrer validering af dit produkt, få det formelt overdraget til driften, projektevaluering og post-projekt værdiskabelse. Vi skal endvidere have gjort dig klar til eksamen

 

Eksamen
Du afslutter forløbet med en eksamen, som er en mundtlig prøve kombineret med en erhvervscase. Når du består eksamen, får du 10 ECTS point fra faget Projektledelse på akademiuddannelsen i ledelse.

Undervisningsmateriale 
På uddannelsens første dag får du udleveret grundbøger og undervisningsmaterialer. Du får også adgang til en lang række praktiske redskaber og skabeloner, som du kan bruge i dit projektarbejde i dit eksamensprojekt og på jobbet efter endt uddannelse.

 
Praktiske oplysninger

For at blive optaget skal du have to års erhvervserfaring eller mere. Du skal også have gennemført en af nedenstående uddannelser:

  • Relevant erhvervsuddannelse (EUD)
  • Grunduddannelse for voksne (GVU)
  • Gymnasial uddannelse (HF, STX, HTX, HHX)
  • Anden relevant uddannelse på mindst samme eller højere niveau end ovenstående


Opfylder du ikke adgangskravene?

Du kan også blive optaget, hvis du har andre uddannelsesmæssige forudsætninger, der svarer til adgangskravene eller vurderes til at have realkompetencer, der svarer til adgangskravene. Det afgør vi ved en individuel kompetence vurdering.

Hvor meget tid skal jeg forvente at bruge?
Du kan forvente at bruge ca. 18. timer ugentligt, selvom der ikke er undervisning hver dag. Du bør afsætte tid til at læse og arbejde med opgaver, samt eksamensforberedelse mellem undervisningsdagene.

Mulighed for SCRUM certificering

Du har mulighed for at tilkøbe en SCRUM™ Master. Scrum er en metode, der typisk anvendes til projekter, hvor uforudsigeligheden er stor, hvor produkt-specifikationer og krav ændres løbende. Det er et udpræget fleksibelt ledelsesværktøj, der kan tilpasses mange fagområder, kulturer og brancher. Alt er baseret på massiv best practice viden, og rammeværket har bevist sig selv for længst.

Certificeringen tages online, og både undervisningsmateriale og eksamination er på engelsk. Læs mere om SCRUM™ Master certificeringen her.

Økonomisk tilskud

SVU (statens voksenuddannelsesstøtte)

Akademifaget er SVU-berettiget. SVU er en støtte som din virksomhed kan søge til at dække dele af din løn, mens du er under uddannelse.

Læs mere om SVU

Omstillingsfonden

Vidste du, at du kan få op til 10.000 kr. i tilskud til din akademiuddannelse?

Læs mere om dine muligheder


Du kan få mere information om ordningen og dine muligheder ved at ringe til Ledernes KompetenceCenter på 32833618 eller skrive til uddan@lederne.dk.

Betaling

Alle priser er inkl. materialer og forplejning – men ekskl. moms, transport og ophold, medmindre andet er anført.
 
Fakturering sker typisk 5 uger før opstart. Ønsker du at blive faktureret med det samme, bedes du give besked om dette i bemærkningsfeltet ved tilmelding.
 
Lederne Kompetencecenter forbeholder sig ret til prisændringer og tager forbehold for evt. trykfejl.
 
Betalingsbetingelser er 14 dage netto fra fakturadato. Ved manglende betaling pålægges renter pr. påbegyndt måned. Vær opmærksom på, at manglende rettidig betaling kan resultere i udelukkelse fra det købte forløb og eksamen.
 
Afmelding (eller anmodning om at blive flyttet til et andet hold) kan ske vederlagsfrit indtil fem uger før forløbets start. Det sker ved at sende en mail til kurser@lederne.dk. Den fulde pris betales, hvis afmelding (eller anmodning om at blive flyttet til et andet hold) sker senere end fem uger før forløbets start.
 
Lederne Kompetencecenter CVR nr.: 25 13 25 72

Mit Lederskab

Når du vælger kompetenceudvikling hos Lederne Kompetencecenter, giver vi dig lige lidt ekstra.

Du bliver en del af Mit Lederskab, som giver dig adgang til at benytte:

  • Vores populære og eksklusive virtuelle Lederinspirationsmøder
  • Individuel uddannelsessparring, der tager udgangspunkt i dine ønsker og udfordringer
  • Inspirationsuniverset, hvor du får adgang til podcasts, video materiale, artikler m.fl. der tager udgangspunkt i ledelse


Hvis du ikke ønsker at være en del af Mit Lederskab, kan du altid give os besked, så sørger vi for at afmelde dig. 

Vi glæder os til at bidrage til din lederudvikling!

Underviser

Anne Dam Jensen er uddannet Cand.scient./Ph.D og har i 15 år arbejdet med forskningsprojekter og produktudvikling. De sidste 16 år har hun arbejdet som konsulent og underviser indenfor projektledelsesfeltet. Gennem de sidste 13 år har Anne undervist i hvordan man integrere agile produktudviklingsmetoder og projektstyring. Det værende sig i Agil projektledelse, PRINCE2 Agile og certificering af Scrum Masters og Product Owners.

I Anne’s undervisning er det vigtigt at inddrage praksisnære eksempler og facilitere kursisternes viden i undervisningen.

Anne Dam Jensen

Samarbejdspartnere

Udbydes af Erhvervsakademi Dania, IBA Erhvervsakademi Erhvervsakademi Aarhus, Cphbusiness og Zealand. 

Udviklet og tilrettelagt i samarbejde med Lederne Kompetencecenter.

Tilmelding

Pris 16.900 kr.