MARNAV: Optag på skibsføreruddannelsen nede med 25%

Det er ikke kun de maritime uddannelser, som er omfattet af den koordinerede tilmelding (KOT), der oplever en faldende søgning. I forhold til sidste år dykker optaget af skibsførerstuderende på Marstal Navigationsskole nu med 25 procent.

31. juli 2017

 

Af Jakob Wandel | Foto: Lise Mortensen

20 skibsførerstuderende har søgt og fået plads på Marstal Navigationsskoles efterårshold 2017, der har studestart på fredag. Det er 7 færre end samme hold sidste år.

Jeppe Carstensen, rektor på Marstal Navigationsskole, afviser, at faldet skyldes konkurrence fra skipperskolen i Skagen.

- På forårsholdet kan vi mærke, at man nu også kan blive skibsfører i Skagen, men ikke nu. Det skyldes andre ting - herunder, at unge mennesker stiller andre krav til arbejdslivet end de gjorde tidligere, siger han.

Marstal Navigationsskole har plads til 10 studerende mere på skibsførerholdet, så alle ansøgere, der opfylder betingelserne vil blive optaget indtil en uge efter studiestart.

De unge har nye forventninger
Når Jeppe Carstensen skal pege på årsagen til det store fald i søgningen, peger han bl.a. på, at sociale netværk - også de digitale af slagsen - betyder langt mere for unge mennesker end tidligere.

- Det dér med at være væk fra vennerne i op 3 måneder ad gangen, det er ikke noget, der typisk tiltaler den såkaldte millennial-generation, siger han med henvisning til de unge, der er født mellem begyndelsen af 1980’erne og op til omkring årtusindskiftet.

Erhvervet har stået lidt stille
Iflg. rektoren er det dog langt fra blot forhindringerne for at kunne følge med på Snapchat, Instagram og Facebook, der får millennials til at overveje andre uddannelser end de maritime.

- Vi er et meget traditionelt erhverv og måske har vi stået lidt for stille. Jeg tror fx, at rederne skal indse, at når de ansætter yngre mennesker nu om dage, så ansætter de ikke bare en “sømand” eller en “kontormedarbejder”. De ansætter hele mennesker, der ikke vil enten det ene eller det andet, men måske begge dele, og som også ønsker en anden balance mellem arbejdsliv og fritid end mange søfolk har været indstillet på tidligere. Det bliver rederne nødt til at håndtere, siger Jeppe Carstensen.

- Danske Rederier har gjort et stort stykke arbejde med at markedsføre uddannelserne gennem World Carrier, men der har nok været for meget fokus på maskinmesteruddannelsen. Jeg tror der kan og skal gøres mere for at få formidlet, at skibsføreruddannelsen faktisk er en rigtig spændende lederuddannelse.

På sætteskipperuddannelsen har Marstal Navigationsskole iflg. Jeppe Carstensen optaget 23 studerende, hvilket er samme antal som i 2016.