En ond cirkel
Situationen dengang var, at flere år med en centraliserende og bureaukratisk organisering havde påvirket mandskabet og deres ansvarsfølelse og selvstændighed. De arbejdsrammer fik mandskabet til at glide ind i passive roller, hvor de udførte arbejde efter reglerne og procedurerne.
Denne apatiske tilstand ledte rederierne til at indføre endnu flere regler og procedurer netop for at styre de søfarende ned til mindste detalje og for at sikre en effektiv og standardiseret operation.
Den onde cirkel blev cementeret i det faktum, at magten var drevet på land, og at skibene blev overstyret fra hjemmekontoret. Skibet blev ikke længere anset som videnscentrum, ligesom den teknologiske og omkostningsmæssige viden også drev på land.
Dette forhold betød, at de, der bevidst søgte til søs under de forhold, også var dem, der foretrak reduceret ansvar. Hvilket skabte den onde cirkel, som forskergruppen i Projekt Skib anså som den største udfordring; hvordan kunne man vende den udvikling? Hvad kommer først – de dårlige arbejdsbetingelser eller medarbejdere, der performer dårligt?
I den udvikling, vi ser nu, laves der flere og flere regler på baggrund af fejl og ulykker, og det er naturligt, at der med fejl kommer mere kontrol, men vi er nu nået et punkt, hvor mere kontrol ikke vil mindske fejlene eller redde erhvervet, en ny strategi må på banen.
Er relationen dårlig mellem sø og land, påvirker det arbejdsglæden, forholdet mellem de søfarende ombord, loyaliteten, motivationen, tiltrækningen af nye og fastholdelsen af gamle, effektiviteten, og alt dette skaber en ond spiral, hvor dårlige forhold fører til mere og mere uengagerede og passive medarbejdere, der fører til flere og flere kontrolelementer og udliciterende strategier.
Situationen ligner
Når man begynder at undersøge, hvad der skete dengang, hvorfor projektet opstod, og hvad det var en reaktion på, virker det hele meget bekendt.
Tiden dengang var præget af et samfund i rivende udvikling inden for ny teknologi og levestandard.
Dette påvirkede forholdene til søs, der blev mere centraliserede, fordi den nye teknologi tillod mere kontakt og kontrol; dette forhold førte til lav motivation og faldende tilslutning til erhvervet. Det virker som om, dansk søfart står i samme problematiske situation nu som da.
Industrien skriger på nye gode ideer, der dog ofte ender i retningen af ny teknologi og outsourcing af kerneopgaver. Er der noget at lære af 1970’ernes Projekt Skib? Var der heri en strategi, der kunne tilbyde en ny og brugbar løsning på nogle af de problemer, dansk søfart står overfor?