Droner – det nye sort i Det Blå Danmark

Militæret har længe brugt dem – det samme gælder bygningsinspektion på land. Det er først nu inden for de seneste to år, den maritime sektor for alvor har fået øje på de store muligheder, der ligger i at anvende droner. Det har Maersk Training Center i Esbjerg taget konsekvensen af og udbyder nu også dronekurser.

27. november 2018

 

Tekst: Pia Ehlers | Fotos: WEFLY

Droner til vands – til lands – og i luften. De små fjernstyrede, flyvende fætre breder sig med lynets hast og er ikke længere bare et vildt sjovt legetøj, der kan optage børn – og for den sags skyld også voksne – i timevis. Droner har allerede vist deres værd på land ved at kunne bruges til inspektion af alle slags konstruktioner, hvor det ellers ville være forbundet med ret store vanskeligheder, hvis den skulle foretages manuelt. F.eks. bruger Søfartsstyrelsen droner til at inspicere tilstanden på landets tilbageværende fyrbygninger. Force Technology tilbyder inspektion af både bygninger og broer, hvor især det at arbejde i højden og under broer ofte vil være både dyrt og udgøre en sikkerhedsrisiko. Så det er oplagt, at offshore industrien tænker i samme retning – at der er masser af tid og penge at spare ved at bruge droner. Derfor tilbyder Maersk Training i Esbjerg nu at uddanne dronepiloter, så de bliver i stand til at inspicere såvel havvindmøller som olieboreplatforme.

”Vores kunder kommer primært fra offshore industrien, og blandt dem oplever vi en stadigt stigende interesse for den her nye, spændende teknologi og de muligheder, der ligger i anvendelse af droner. Det vil både lette omkostninger i en i forvejen presset industri og samtidig gøre det mindre risikofyldt at inspicere de ofte svært tilgængelige installationer til søs,” forklarer salgsleder Camilla Wandall Lykke fra Maersk Training i Esbjerg.

Stærke droneambitioner
På den måde er Mærsks træningscenter med til aktivt at støtte den nationale dronestrategi, som blev lanceret af fhv. forskningsminister Søren Pind. Han slog et stort slag for, at Danmark skulle blive en af de stærkeste dronenationer i verden og udvikle og udbrede droneteknologien til en række forskellige industrier.

”Det er et meget bredt felt af firmaer og enkeltpersoner, der efterspørger disse dronekurser. Men typisk er det folk, der skal inspicere vindmøller eller boreplatforme, og så giver det jo en god synenergi, da det ofte er de folk, vi i forvejen afholder kurser for. Vi har også fået henvendelse fra havneterminaler, der godt kunne tænke sig at bruge droner til at lokalisere forsvundne containere. I det hele taget er der masser af arbejdsområder, hvor droner kan optimere processer og øge sikkerheden,” påpeger Camilla Wandall Lykke.

Samtidig erkender hun også, at det hele stadig er i sin spæde start. Siden juni sidste år har Maersk Training Center i Esbjerg afholdt fire kurser. Dem har instruktør Kasper Due Bække stået for. Han er nemlig grundlægger og direktør for firmaet WeFly, der, udover de kurser han afholder i eget regi, også er klar til det næste hold kursister i Esbjerg.

”Man kan roligt sige, at dronerne er kommet for at blive, og de kommer til at spille en endnu større rolle end det, vi ser nu. Jeg forudser, at det inden for de næste 10 år bliver lige så almindeligt at se en drone i luften, som vi i dag ser en flyvemaskine,” siger Kasper Due Bække og fortsætter: ”Vi har en bred vifte af kursusdeltagere, hvoraf langt hovedparten af dem skal bruge certifikatet professionelt. Og vi ser også et stigende antal deltagere fra offshore industrien, som skal klædes på til at foretage inspektion af havvindmøller – det er allerede en ret udbredt praksis. Og jeg tror, at vi i de kommende år vil se en markant udbredelse af droners funktioner inden for det maritime område,” siger direktøren for WeFly.

Store besparelser i sigte
Mens det måske først for alvor nu er begyndt at rykke blandt de danske aktører, har norske Wilhelmsen Ship Service lavet beregninger på, hvor meget man faktisk kan spare på at sende reservedele ud til skibene med drone fremfor et supply skib. En forsendelse med skib koster efter deres beregninger 4000 dollars pr. gang, mens en tilsvarende dronetransport vil koste 400 dollars – altså en besparelse på 90 pct. Hvis man skulle zoome ud og se på besparelser globalt, ville beløbet blive 675 mia. dollars om året. Mærsk testede også pakkeleverancer pr. drone for et par år siden, hvor en dåse af Kjeldsens småkager blev fløjet ud til tankskibet Mærsk Edgar, men siden har rederiet ikke været meget ude for at slå på tromme for dronerne. Til gengæld er der gang i tiltag på andre fronter, eftersom klyngeorganisationen Offshoreenergy.dk har sikret finansiering til syv innovationsprojekter – heriblandt udvikling af et dronesystem til leverancer offshore.

”Droners potentiale i offshore industrien er kolossalt, og det gælder på tværs af offshore vind og offshore olie og gas. Det kan være til inspektioner af vinger eller konstruktioner. Eller til overvågning af flaretårne – der er masser af muligheder for at anvende droner innovativt”, siger Glenda Napier, CEO i Offshorenergy.dk

I et konkret innovationsprojekt, som Offshorenergy.dk skal stå for sammen med en af branchens største producenter, vil man eksempelvis udvikle et dronesystem, der kan forsyne serviceteknikere i havmølleparker med værktøj, reservedele, og andet grej – leveret direkte til vindturbinen.

”I dag skal teknikerne selv fragte grej og reservedele som håndbagage ud på sitet – og derfra via trolleyer fra skibet få grejet bakset ind i en elevator og op i nacellen. Det er tidskrævende, bøvlet og hårdt arbejde. Ved at levere det direkte til nacellen ved hjælp af en drone kan man reducere omkostninger, tid og sikkerhedsrisici. Det vil gøre service og vedligehold af vindmølleparkerne mere effektiv og samtidig give teknikerne et bedre arbejdsmiljø”, siger Glenda Napier.

Jeg forudser, at det inden for de næste 10 år bliver lige så almindeligt at se en drone i luften, som vi i dag ser en flyvemaskine
Kasper Due Bække, direktør for kursusudbyderen WeFly

Kursus til efteråret
Som droneentusiast kan Kasper Due Bække fra WeFly kun byde den slags initiativer velkommen. Men som han påpeger, er der også et behov for ny lovgivning på området. Eksempelvis skal droner som de ubemandede fartøjer, de er, altid vige for konventionelle fly – uanset om det er et lille hobbyfly eller et stort passagerfly. I det hele taget er der en hel stribe ting, der skal tages fat på, hvis droner skal kunne anvendes til endnu flere formål end nu.

”I forhold til offshore flyvning ligger der også stadig en del begrænsninger i forhold til udstyret og sikkerhedsgodkendelser. Og frem for alt en track record på, at dronerne er sikre nok til at bruge over længere perioder derude. For det er trods alt hårde betingelser, en drone udsættes for, når den skal klare de barske vejrforhold i Nordsøen,” pointerer Kasper Due Bække.

Selvom det har knebet en anelse med tilmeldingen til Maersk Trainings dronekurser, er han overbevist om, at det ikke varer længe, før mange flere inden for de maritime erhverv får øje på de kolossalt mange anvendelsesmuligheder. Det næste kursus vil løbe af stablen sidst i oktober, såfremt der er tilstrækkeligt med tilmeldte, lyder meldingen fra Esbjerg.