Vær forberedt til samtaler med din arbejdsgiver

De fleste mennesker bryder sig som udgangspunkt ikke om at blive indkaldt til samtale hos sin arbejdsgiver. Mange bliver nervøse, tror, de har gjort noget forkert eller får dårlig samvittighed - mange gange uden, der er nogen som helst grund til det.

04. april 2018

 

Af Lise Mortensen Høy | Søfartens Ledere

Hvis du er indkaldt til samtale med din arbejdsgiver, kan alene det, at du bliver nervøs og måske forventer noget dårligt, ofte betyde noget for, hvilken holdning og attitude, du møder op med; og det kan i sig selv være med til at besværliggøre mødet.

Derfor kan det være en god ide at blive klædt på med gode råd, før du går ind til mødet; det har Søfartens Lederes advokat, Pernille Sædam Marstal gode erfaringer i at hjælpe medlemmerne med:

- Som det første bør du overveje, om du i virkeligheden har nogen grund til at være nervøs, råder advokaten:

- Samtalen behøver jo ikke at handle om noget forfærdeligt. Faktisk skal en arbejdsgiver jo tale med sine ansatte engang imellem, og særligt hvis du er ansat i på et skib eller fx i udlandet, ser han dig jo ikke lige ved kaffemaskinen, og så bliver han nødt til at indkalde dig til et mere formelt møde. Kontakten mellem de søfarende og rederiet kræver ganske enkelt planlægning.

- Ved sygdom er det fx lovfæstet, at man skal mødes - og en del virksomheder holder MUS-samtaler, dette er dog ikke lovfæstet.

Kan hobe sig op
Pernille Sædam Marstal peger på, at netop fordi man ikke ses så tit, kan tingene godt hobe sig op; og derfor kan det også virke lidt mere alvorligt, når man så endelig skal mødes - der bliver ikke ryddet op hen ad vejen:

- Mit råd er, at man skal se samtalerne som noget positivt; der giver mulighed for at tale om tingene og for at blive hørt. I mange tilfælde ser en arbejdsgiver på tingene fra en anden vinkel end de ansatte, og en samtale kan give mulighed for at få vendt tingene og forklare dem fra din side.

Ingen aftaler på første møde
- Når mødet starter, er mulighederne meget ulige fordelt. Din arbejdsgiver har haft mulighed for at forberede sig - han har jo indkaldt til mødet og kender dagsordenen. Derfor er du bagud på point fra starten, og du kan derfor også meget nemt komme til at føle dig overrumplet.

- Spørg derfor gerne inden mødet din arbejdsgiver og/eller initiativtageren til mødet om, hvad mødet skal handle om, og om der er særlige forhold el.lign., du skal forberede dig på, eller om der er noget (papirer, rapporter el.lign.) som du med fordel kan medbringe til mødet, råder advokaten.

Undgå at træffe aftaler - gå hjem og tænk dig om
- Samtidig er det en rigtig god ide, at du laver en fast aftale med dig selv om, at du ikke siger hverken ja eller nej eller laver nogen aftaler på mødet - men går hjem og tænker dig om. Bestem dig for og forbered dig på, at du vil lytte, stille opklarende og afklarende spørgsmål, oplyse om faktiske forhold og konkrete episoder - men træf ingen afgørelser og drag ingen konklusioner, lyder rådet fra Pernille Sædam Marstal:

- Bed om tid til at tænke og til at rådføre dig med Søfartens Ledere - eller andre, som du har tillid til. Det forstår og respektere de fleste arbejdsgivere, og det viser, at du har overblik og ikke handler overilet eller spontant.

For de fleste går presset af situationen, når de på denne måde har gennemtænkt situationen og dermed lagt deres egen plan for mødet.

Få hjælp fra Søfartens Ledere
Hvis du skal til en samtale med din arbejdsgiver - og du måske er bekymret for, hvad den handler om - er det en god ide at ringe til Søfartens Lederes advokat, Pernille Sædam Marstal.

Sammen med hende kan du blive klædt på til samtalen - og I kan sammen bedømme, om hun skal deltage i mødet sammen med dig.