Tekst: Lise Mortensen | Foto: Jakob Wandel | Illustration: Camilla Thyrring
Diskrimination er det største sikkerhedsproblem til søs: selvmord er den største dødsårsag.
Folk bliver chikaneret for alt muligt: fordi de er vegetarer, for deres hudfarve, sprog og køn er største årsag ved seksuelle krænkelser. Men det er et problem for alle – mænd og kvinder. Det er vigtigt at være opmærksom på, at det også sker for mænd. At mændene også bliver chikanerede.
Hvis chikaneriet stopper, bliver arbejdsklimaet bedre, folk arbejder bedre og mere effektivt, der er færre sygedage, virksomheden beholder den kompetence, den har – og tjener flere penge.
Sådan lyder budskabet fra den svenske søfartsbranche.
Gået sammen mod chikane
Og ja, som mange vil have hørt om, er Sverige et langt skridt foran på ligestillingsområdet. Det gælder ikke kun figurerne i Pippi Langstrømpe, og om man skal sige hun eller han eller ”hen” – ligestillingen er også kommet til den svenske søfartsbranche.
I Sverige er hele det maritime erhverv gået sammen om at arbejde på at stoppe alle former for krænkelser, kønsdiskriminering og seksuel chikane.
Bevægelsen hedder Vågrätt – der direkte oversat betyder vandret – og som er oversat til det internationalt forståelige: Fairwind.
Søfolkenes organisationer, den svenske søfartsstyrelse/Sjöfartsverket, den svenske transportstyrelse, de grundlæggende søfartsuddannelser, officersuddannelserne og flere af de store rederier, blandt andet Stena Line og Tallink Silja, er med, mens de mindre rederier er repræsenteret igennem den svenske rederiforening.
Fairwind
Fairwinds arbejde er langsigtet og begrænser sig ikke til seksuelle krænkelser, som kvinder udsættes for fra mandlige besætningsmedlemmer. Målet er, at søfartsbranchen skal have et arbejdsmiljø i verdensklasse – både til søs og i land. I første omgang er det planen at få lavet en hensigtserklæring og en branchepolitik. At fortsætte med åbne workshops og at indsamle og dele eksempler på metoder og best practice på området.
Der arbejdes på mange planer i den svenske søfartsbranche, Transportstyrelsen i Sverige foretager tilsyn i færgerederierne med store besætninger med fokus på krænkende særbehandling, og den svenske søfartsstyrelse er i gang med at implementere en ligebehandlingsplan.
- Det er en bevægelse, der er vokset ud af #Metoo, som var stort i Sverige; det bredte sig hurtigt, og der var mange af de store udenlandske sager i medierne.
De svenske skuespillere lavede deres eget hashtag og fortalte, hvad de havde været igennem. Derefter kom de svenske musikere med deres historier, det bredte sig hurtigt, fortæller Cajsa Jersler Fransson, der i sit arbejdsliv er innovationskoordinator i den svenske søfartsstyrelse, og som lægger mange frivillige timer i arbejdet med Fairwind.
Lederne Søfart møder hende og to andre Fairwind-frivillige i Malmø for at høre om deres arbejde. Johan Hartler, der til daglig er Head of Master Mariner and deckofficer class VII programme, Chalmers, han fortæller, at han bruger ca. 20 frivillige timer om måneden på arbejdet. Og endelig Linda Svenson, der til daglig sejler som officer på en isbryder, som er ejet af den svenske Søfartsstyrelsen.
Lättaankar
På #Metoo’s svenske maritime pendant, den lukkede Facebookside Lättaankar, var der 100 svenske søkvinder, der for et par år siden fortalte deres historier om kønsdiskrimination, krænkelser og chikane til søs. #Lättaankar offentliggjorde en del af de beretninger, som er blevet delt på Facebooksiden. På baggrund af beretningerne blev der lavet en film, hvor skuespillere fortæller kvindernes historier. Kvinderne, der oprindeligt fortalte historierne, er anonyme.
Ingen skal blames
- Grunden til, at kvinderne er anonyme i filmen, er, at bevægelsen Fairwind ikke handler om at blame nogen. Det handler ikke om at beskylde nogen for noget, det handler ikke om at få nogen fyret eller dømt. Det handler ikke om personerne – dén kvinde og dén mand – men om en bevægelse og om en sag.
Hvis det er personligt, bliver der krig, hvor kvinderne er ofre. Og kvinderne vil ikke være ofre – der skal ikke være nogen ofre overhovedet. Det vigtige er at bringe historierne op og få alle i faget til at erkende, at der er et problem, understreger Cajsa Jersler Fransson.
Filmen betød, at folk i industrien blev opmærksomme på problemet, det bragte hele den maritime industri sammen om at løse problemet i arbejdsgruppen Fairwind.
Fairwind
- I Fairwind har vi skabt et klima, hvor vi kan tale om alt, og hvor vi kan løse problemerne og ændre tonen og arbejdsklimaet. Netop fordi der ikke er nogen, der bliver anklaget.
Det er ikke alle rederier, der ved, hvordan de skal reagere på sager om diskriminering, og mange gør det, de altid har gjort: Ingenting. Men vi arbejder fremad. Det går langsomt. Det starter på land, og så kommer det lidt efter lidt helt ud på skibene, forklarer Johan Hartler:
- Vi er i gang med at involvere ejerne af skibene. Herfra rederikontorerne, skolerne – og på den måde når vi officererne og hele besætningen.
Fairwind holder et åbent seminar to gange om året i august og i marts. Vi inviterer igennem organisationernes blade – men det er svært at komme ud til alle. Folk må selv betalte transport og overnatning osv.
- Vi taler om at adressere seminarerne til nogle særlige grupper, fx DP’er.
Vi har en ide om at involvere kunderne. Vetting har gjort rigtig meget for sikkerheden på tankskibene; hvis charteren stiller krav, sker der noget, for så handler det om ordrer og indtjening.
På den måde får vi ambassadører.