Kampen mod plastik i havene

Mærsk Supply står sammen med den hollandske miljøbevægelse Ocean Cleanup bag et banebrydende projekt, hvor målet er at fjerne halvdelen af det plastik, der flyder rundt i Stillehavet. Ganske vist går det ikke så stærkt som planlagt, men det hollandske initiativ har været med til at sætte ekstra meget fokus på klodens plastikproblem

25. juli 2019

 

Af Pia Elers

Det begyndte på en græsk ferieø i 2010. Den 16-årige gymnasieelev Boyan Slat havde glædet sig til at snorkle og se på det spændende dyreliv under havets overflade. Men han blev slemt skuffet, for det viste sig, at der ifølge hans eget udsagn var mere plastik end fisk. Den unge hollænder rejste hjem, fast besluttet på, at der måtte gøres noget ved det. Efterhånden lykkedes det ham at få samlet nogle folk, der havde gjort sig lignende tanker. Sammen gik de i gang med at udtænke nye metoder til, hvordan man kunne få ryddet op i al dette plastiksvineri, der truede med at ødelægge marinemiljøet. Det handlede ikke kun om i Middelhavet, men nok så meget Atlanterhavet og specifikt Stillehavet, hvor halvdelen af al verdens flydende plastaffald ender. 
En dag ringer telefonen i Odense hos virksomheden Desmi Ro-Clean.

”Det var en ung fyr fra Holland, Boyan Slat, der spurgte, om vi kunne hjælpe med at afprøvet nogle af hans ideer omkring det at få fjernet plastik fra havområder. Det mente vi nok, vi kunne, da vi allerede havde gode erfaringer med oprensning efter oliespild. Og det endte med, at vi indgik et samarbejde med henblik på at udvikle en prototype på en flydespærring, der kunne opsamle plastaffald fra havet,” fortæller Henrik Knudsen, direktør i Desmi Ro-Clean.

Desmi med i pilotprojekt
Den 22. juni 2016 var en 100 meter lange flydespærre klar til at blive lagt ud i Nordsøen – et par sømil ud for den hollandske havneby Delft. Formålet med denne prototype var ikke som sådan at indsamle plastaffald, men at få testet hvor meget den kunne holde til, når den skulle ligge og skvulpe rundt i til tider hård sø. Første step på en lang rejse mod et renere havmiljø var begyndt. Det var da også en begejstret dansk koncernchef, der holdt tale ved begivenheden.”Plastik i verdenshavene er et seriøst problem, og vi vil gerne være involveret i initiativer, der kan fjerne plastik fra havene i fremtiden. Det er vores fremtid og vores børn og børnebørns fremtid, vi skal tænke på,” lød det dengang fra Henrik Sørensen, CEO hos Desmi Group. 

Samarbejdet varede nu ikke ved. Resultaterne og de forskellige tests var sådan set gode nok, så på den måde havde Desmis stationære flydespærre bevist sit værd. Imidlertid havde  folkene fra Ocean Cleanup besluttet sig for at gå en helt anden vej rent teknisk. De ville udvikle en kæmpestor drivende U-formet flydespærre, der skulle kunne operere på de store oceaner. Det var bare ikke den vej Desmi ville gå.

”Vi mente faktisk, det ville være en bedre ide at fokusere på at forhindre disse store mængder plast i at drive ud i havet. Flere rapporter peger på, at mere end to tredjedel af det plast, der findes i havene, stammer fra de 20 mest forurenende floder. Derfor er der efter vores mening ingen grund til at vente på at plastikken ender op i de store oceaner, hvorfra det så skal samles op. At angribe ondet ved dets rod giver mere mening for os, og det er i hvert fald der, vi har koncentreret vores indsats – aktuelt er vi således i gang med flodprojekter i Indien.” forklarer Henrik Knudsen.

Boyan Slat rykker videre
Og mens Desmi altså rykker tættere på land, går folkene fra Ocean Cleanup i gang med at udvikle det system, der virkelig skal kunne gøre en forskel. Men det koster penge – mange penge. Derfor giver Boyan Slat sig til at rejse verden rundt for at agitere for sit projekt og skaffe penge til krigen mod plastik. Og med den iver han lægger for dagen, får han også masser af opmærksomhed – herunder også taletid hos TEDx talk, hvor iværksættere kan præsentere deres ideer.

”Hvad nu hvis der er en endnu bedre måde at rense havet for plastik på. Det har vi arbejdet på at finde frem de sidste fire år. Og nu skal jeg vise jer, hvorfor det er nødvendigt,” lød de indledende ord fra iværksætteren, der herefter gav sig til at vise eksempler på nogle af de halvanden million plastikting, hans team indtil videre har fisket op af havet.

Egentlig ligner Boyan Slat mere en rockstjerne end en miljøforkæmper, når han holde sine peptalks. Hans engagement og meget konkrete måde at illustrere problemerne på har da også vakt gehør verden over. Alene hans optræden hos TEDx talk er blevet set af over 635.000 på YouTube.
I forhold til målsætning tøver den ambitiøse hollænder heller ikke med at sætte barren højt. Faktisk rigtig højt. Inden fem år skal halvdelen af al det plast, der forurener Stillehavet, være fjernet. Helt specifikt 80.000 tons i det østlige del af havet, hvor havstrømme har fået plastik til at samle sig i et større område mellem Hawaii og Californien – det kaldes Great Pacific Garbage Patch.

Mærsk kommer med om bord
I løbet af 2017 får Boyan Slat indsamlet over 130 mio. kroner til sit ambitiøse projekt. Det betyder, at der kan sættes turbo på at få færdiggjort den 600 meter lange anordning, der skal kunne opsamle kæmpestore mængder flydende plastaffald. Og nu kommer endnu en dansk virksomhed på banen, nemlig Mærsk der går ind og støtter projektet med 13 mio. kroner – bl.a. stilles et af Mærsk Supply’s AHTS fartøjer (Anchor Handling Tug Supply) til rådighed. Og september 2018 er Maersk Launcher klar til at slæbe System 001, Ocean Cleanup’s første flydende rensesystem, ud på åbent hav – 1200 sømil fra San Franciscos kyst.

”Vi er virkelig stolte over at støtte denne første installation af Ocean Cleanup-systemet. Det er givende at se, at vores marine kapacitet kan udnyttes inden for nye segmenter og til at adressere det vigtige miljøproblem med plast i oceanerne,” udtaler adm. direktør for Mærsk Supply Service, Steen S. Karstensen ifølge rederiets pressemeddelelse. 

Skåltaler er der mange af, og projektet omtales da også som verdenshistoriens mest omfattende forsøg på at opsamle plast fra havet. Den 600 meter lange U-formede rørkonstruktion bruger vind, bølger og strøm til at bevæge sig hen over havoverfalden og opfange plasten. Med jævne mellemrum vil hjælpefartøjer komme ud og opsamle det indsamlede plastaffald, der herefter vil blive fragtet i land til destruktion eller genanvendelse. 
Ved afsejlingen fra San Francisco står alverdens medier i kø for at dække begivenheden. Boyan Slat og hans knap 80 medarbejdere i Holland har for alvor fået vind i sejlene. Også TV2 Nyhederne er på pletten og får et interview med Høgne A. Heygum, der er kaptajn på den danske supplyskib.

”Jeg synes, det er meget, meget spændende at være med. Specielt fordi det er første gang, man laver så stort et projekt. Det er mit store håb, at vi kommer ind til land, helt fyldt op med plastik. Jo mere, jo bedre – for jo større forskel har vi gjort.”

Problemerne tårner sig op
Men det går ikke helt som planlagt. Som det ofte er tilfældet med et helt nyt system, der ikke har været afprøvet i fuld skala, opstår der nogle børnesygdomme. Det viser sig bl.a., at en del af det plastaffald, der ellers er blevet opfanget af den U-formede konstruktion, driver væk igen. Og i december går det så galt, at en sektion på 24 meter knækker af, så rørkonstruktionen derved går fra hinanden. Herefter er der kun et at gøre – nemlig at slæbe konstruktionen ind til nærmeste havn, og det er på Hawaii.

Aldrig så snart er nyheden om Ocean Cleanup’s problemer kommet ud, før kritikere begynder at melde sig med kommentarer som: ”Ja – hvad sagde vi – det projekt var da også for godt til at være sandt.
Direktøren for Desmi Ro-Clean, Henrik Knudsen, der oprindelig er uddannet maskinmester, er også lidt skeptisk over for det hollandske projekt, men synes alligevel, der er grund til at lette på hatten for den unge hollænder:

”Man må i hvert fald give ham, at han med sit projekt har været med til at sætte virkelig meget spot på problemet med al det plastik, der forurener verdenshavene. Så kan man altid diskutere, hvilke metoder der er bedst. Men det vigtigste er, at nogen rent faktisk gør noget, og det må man absolut give manden credit for,” påpeger han. 

På sin vis kan man dog godt sige, at den unge hollænders drømme bogstaveligt talt fået et knæk, men det får ham naturligvis ikke til at give op. Fra Ocean Cleanup’s hovedkvarter i Rotterdam er meldingen, at de er i fuld gang med at udtænke løsninger til at overkomme de problemer, der har vist sig at være med System 001, som det U-formede opsamlingsanlæg også kaldes. Det fremgår ligeledes af deres hjemmeside, at det arbejde skrider så godt fremad, at de regner med at kunne genudsætte deres affaldsopsamler inden for de næste par måneder. Indtil videre støtter Mærsk også fortsat op om Boyan Slat og hans projekt Ocean Clean-up.