Mærsk kommer med om bord
I løbet af 2017 får Boyan Slat indsamlet over 130 mio. kroner til sit ambitiøse projekt. Det betyder, at der kan sættes turbo på at få færdiggjort den 600 meter lange anordning, der skal kunne opsamle kæmpestore mængder flydende plastaffald. Og nu kommer endnu en dansk virksomhed på banen, nemlig Mærsk der går ind og støtter projektet med 13 mio. kroner – bl.a. stilles et af Mærsk Supply’s AHTS fartøjer (Anchor Handling Tug Supply) til rådighed. Og september 2018 er Maersk Launcher klar til at slæbe System 001, Ocean Cleanup’s første flydende rensesystem, ud på åbent hav – 1200 sømil fra San Franciscos kyst.
”Vi er virkelig stolte over at støtte denne første installation af Ocean Cleanup-systemet. Det er givende at se, at vores marine kapacitet kan udnyttes inden for nye segmenter og til at adressere det vigtige miljøproblem med plast i oceanerne,” udtaler adm. direktør for Mærsk Supply Service, Steen S. Karstensen ifølge rederiets pressemeddelelse.
Skåltaler er der mange af, og projektet omtales da også som verdenshistoriens mest omfattende forsøg på at opsamle plast fra havet. Den 600 meter lange U-formede rørkonstruktion bruger vind, bølger og strøm til at bevæge sig hen over havoverfalden og opfange plasten. Med jævne mellemrum vil hjælpefartøjer komme ud og opsamle det indsamlede plastaffald, der herefter vil blive fragtet i land til destruktion eller genanvendelse.
Ved afsejlingen fra San Francisco står alverdens medier i kø for at dække begivenheden. Boyan Slat og hans knap 80 medarbejdere i Holland har for alvor fået vind i sejlene. Også TV2 Nyhederne er på pletten og får et interview med Høgne A. Heygum, der er kaptajn på den danske supplyskib.
”Jeg synes, det er meget, meget spændende at være med. Specielt fordi det er første gang, man laver så stort et projekt. Det er mit store håb, at vi kommer ind til land, helt fyldt op med plastik. Jo mere, jo bedre – for jo større forskel har vi gjort.”
Problemerne tårner sig op
Men det går ikke helt som planlagt. Som det ofte er tilfældet med et helt nyt system, der ikke har været afprøvet i fuld skala, opstår der nogle børnesygdomme. Det viser sig bl.a., at en del af det plastaffald, der ellers er blevet opfanget af den U-formede konstruktion, driver væk igen. Og i december går det så galt, at en sektion på 24 meter knækker af, så rørkonstruktionen derved går fra hinanden. Herefter er der kun et at gøre – nemlig at slæbe konstruktionen ind til nærmeste havn, og det er på Hawaii.
Aldrig så snart er nyheden om Ocean Cleanup’s problemer kommet ud, før kritikere begynder at melde sig med kommentarer som: ”Ja – hvad sagde vi – det projekt var da også for godt til at være sandt.
Direktøren for Desmi Ro-Clean, Henrik Knudsen, der oprindelig er uddannet maskinmester, er også lidt skeptisk over for det hollandske projekt, men synes alligevel, der er grund til at lette på hatten for den unge hollænder:
”Man må i hvert fald give ham, at han med sit projekt har været med til at sætte virkelig meget spot på problemet med al det plastik, der forurener verdenshavene. Så kan man altid diskutere, hvilke metoder der er bedst. Men det vigtigste er, at nogen rent faktisk gør noget, og det må man absolut give manden credit for,” påpeger han.
På sin vis kan man dog godt sige, at den unge hollænders drømme bogstaveligt talt fået et knæk, men det får ham naturligvis ikke til at give op. Fra Ocean Cleanup’s hovedkvarter i Rotterdam er meldingen, at de er i fuld gang med at udtænke løsninger til at overkomme de problemer, der har vist sig at være med System 001, som det U-formede opsamlingsanlæg også kaldes. Det fremgår ligeledes af deres hjemmeside, at det arbejde skrider så godt fremad, at de regner med at kunne genudsætte deres affaldsopsamler inden for de næste par måneder. Indtil videre støtter Mærsk også fortsat op om Boyan Slat og hans projekt Ocean Clean-up.