Nord om Rusland

Nordøstpassagen. Det lyder koldt og barskt – og fyldt med isbjerge, nordlys og eventyr. Venta Mærsk har – som verdens første containerskib – sejlet nord om Rusland.

07. maj 2019

”Venta Mærsk” er 200 meter langt med en kapacitet på 3.600 TEU. Det tilhører den nye Baltic Feeder-serie. Turen igennem Nordøstpassagen var det 200 meter lange containerskibs jomfrurejse.

Tekst: Lise Mortensen. Fotos: Camilla Westergaard/Maersk.

Camilla Westergaard har gjort turen igennem Nordøstpassagen, eller i hvert fald dele af den, som juniorstyrmand på Venta Mærsk. Rejsen gik fra Vladivostok – der ligger i Rusland tæt på grænsen til Kina og Sydkorea – med St. Petersborg som endelig destination.

Dog med et par stop undervejs, et i Busan i Sydkorea, hvor en del af besætningen blev udskiftet, og hvor der var en del officielle og diplomatiske aktiviteter. Og endelig et stop i Bremerhaven, som var et officielt besøg.

Mærsk-skibet påbegyndte som det første containerskib nogensinde sin færd igennem Nordøstpassagen den 28. august, hvor der var afgang fra Busan i Sydkorea, og Venta Mærsk krydsede Polarcirklen den 7. september.

- Sejladsen foregik i russisk territorialfarvand, det kræver både specialaftaler og særlige tilladelser, fortæller Camilla Westergaard, der selv påmønstrede i Busan, i øvrigt med to russiske lodser med særlig erfaring og viden om issejlads ombord.

Fra Busan gik rejsen langs Korea og Kina og igennem Beringstrædet.

Atomdrevet slæbebåd assisterede i to dage

Da Venta Mærsk var sejlet halvt igennem Det Østsibiriske Hav, mødtes skibet med en russisk atomdrevet slæbebåd, ”50 Let Pobedy”, der skulle assistere i to dage.

- Der var ingen fysisk kontakt med slæbebåden, al kommunikation foregik via VHF.

Officererne på Venta havde officielt fortsat vagten, og så gik lodserne to-skiftevagt igennem hele Nordøstpassagen og forestod blandt andet kontakten med slæbebåden, fortæller Camilla Westergaard:

- Assistancen er anbefalet af russiske myndigheder, men også et krav fra Nautical Department baseret på grundig risikovurdering.

Når den sejlede foran os, virkede det som en form for sikkerhed

Slæberen skulle assistere med sejladsen igennem den vanskeligste del af ruten igennem det isfyldte Sannikov-stræde, som adskiller Det Østsibiriske Hav med Laptevhavet vest for strædet. Strædet er ca. 50 kilometer bredt med en maksdybgang sat til 11 meter.

- Venta Mærsk stak 10,8 m, og slæberen stak ca. 11 meter; så når den sejlede foran os, virkede det som en form for sikkerhed. Hvis de kunne være der, kunne vi også, noterer Camilla Westergaard.

- Rejsen fra Busan til Beringstrædet tog 10 dage, lyder det fra Camilla Westergaard.

Arktisk sammenhold

- Vi sejlede over Polarcirklen, og det kickstartede det arktiske vejr med sol, klart og stille – og fantastisk nordlys de fleste nætter. Jeg gik 4-8 vagt, og ved 7-8 tiden var der nordlys. Her kom hele besætningen op på broen for at se det.

- Det gav et helt særligt sammenhold, at vi oplevede det sammen – og også en form for stolthed over at være med på rejsen.

Sejladsen igennem Nordøstpassagen har haft flere formål. For det første at afprøve og få erfaring i sejladsen med Mærsks isklasse-skibe. Isklassen indebærer, at skibet er sikret ned til minus 25 grader med bl.a. ekstra opvarmning, frostsikring af brandmateriel, et særligt lukket fortøjningsrum under bakken – sikret imod overisning. Og naturligvis specielt redningsudstyr.

Rekord: Venta Mærsk er det første containerskib, der sejler ruten

Besætningen har indsamlet vejrdata fra området, hvor det ellers er meget sparsomt med data. 

- Og endelig satte vi også en form for rekord; Venta Mærsk er det første containerskib, der sejler ruten, fortæller Camilla Westergaard, der tilføjer, at der har været flere andre skibe igennem. Men at lodserne gennemsnitligt kun lodser et eller to skibe årligt i den direkte transitsejlads uden stop i russisk havn igennem Nordøstpassagen.

Løb på Knud

- Det sjove er, at hele vejen igennem polarområdet har vi haft stille vejr med strålende sol det meste af tiden. Vi har stort set ikke sejlet i is – kun igennem et område med lidt drivis.
 
Men da vi så kom sydpå og skulle igennem danske farvande, mødte vi orkanen Knud – hvor vindstyrken var lige under orkanstyrke. Det er det værste vejr, jeg nogensinde har oplevet, og det var da heller ikke alle ombord, der syntes, det var sjovt, lyder det fra Camilla Westergaard, der tilføjer:

- Det er fantastisk at opleve, hvad et skib kan holde til – og Venta bevæger sig fint.

Med på frikort som ekstra-officer og fotograf

Faktisk kom Camilla med på den arktiske sejlads på det, hun selv kalder ”et frikort” – to uger før hun skulle afsted, spurgte Mærsk, om hun ville tage med i en dobbeltrolle som ekstra-officer og samtidig stå for billeddokumentation af rejsen.

- Så to dage før, jeg skulle rejse, var jeg inde på Esplanaden og træffe de sidste aftaler og samtidig få udleveret fotoudstyr. Min opgave har været at tage billeder, små film og lave interviews.

- For mig har det været en fantastisk oplevelse at sejle i Arktis. Jeg er opvokset i Grønland, så det arktiske område ligger dybt i mig. Jeg ville gerne gøre det igen, men som det ser ud lige nu, åbner Maersk ikke ruten.

Venter på Vaga Mærsk

Nu har Camilla Westergaard gået hjemme i en månedstid, hun venter på, at hun skal til Kina og være med i den besætning, der skal være med til overleveringen af endnu en Mærsk-nybygning, Vaga Mærsk, et søsterskib til Venta Mærsk – fra et kinesisk værft.

- Det bliver også spændende. Der er virkelig meget, der skal installeres og sættes op. Vi skal tjekke reservedele og stores og gøre apteringen beboelig.

- Det er en god erfaring at have med sig, slår Camilla Westergaard fast. Hun glæder sig i øvrigt over, at hun skal mønstre på Vaga Mærsk sammen med en anden fra besætningen fra Venta Mærsk:

- Vi kender hinanden - og vi kender skibene. 

Camilla Westergaard har planer om at tage en videreuddannelse samtidig med, at hun sejler, hun tænker helt konkret på den nye Blue Diploma:

- Ledelse er den stor del af vores hverdag til søs – det vil jeg gerne dygtiggøre mig i.