Af Lise Mortensen | Foto af MARNAV
Den gamle uddannelse er stort set ikke ændret, siden jeg tog den … Vi ville ikke ”bare rette lidt”, vi ville skabe en ny, fremtidssikret uddannelse. Det skulle være nytænkning, fortæller Jeppe Carstensen, rektor på Marstal Navigationsskole, der ikke lægger skjul på, at uddannelsen efter hans mening skulle have haft en brush-up for mange år siden:
- Der har været to tidspunkter, hvor det ville have været oplagt at modernisere skibsføreruddannelsen, dels da maskinmesteren blev ændret til bachelor i 2006 – der blev den ændret fundamentalt, men man holdt fast i skibsføreren. Og da STCW blev ændret i 2012, blev der helle ikke pillet ved skibsføreruddannelsen.
Et blankt papir
Som rektor på Marstal Navigationsskole glæder Jeppe Carstensen sig over, at han nu er i en position, hvor han rent faktisk har mulighed for at forny skibsføreruddannelsen. Efter at have afstemt med Danske Rederier, henvendte han sig til MARTEC, hvor han snakkede ideen igennem med rektor Pia Ankerstjerne.
- Det betød, at vi kunne gå i gang med moderniseringen sent på året 2017; fra MARTEC er det uddannelseschef Brian Thomsen, der har været med. Da vi arbejdede os frem til kommissoriet for arbejdet, var det ikke den store rundbordssamtale – vi var tre fra hver skole, fortæller Jeppe Carstensen:
- Og vi startede på et blankt stykke papir.
Nytænkning
”Automation, digitalisering, databehandling, ledelse – i bred forstand, kulturforståelse, globalt erhverv, valgfag – ikke kun danske skibe, mere end STCW,” var nogle af de ord, der hurtigt poppede op på whiteboardet.
- Samtidig var gruppen fast besluttet på, at uddannelsen ikke skulle udvides tidsmæssigt – den skulle holdes på de oprindelige to år; og vi ville lægge os tæt op ad erhvervsakademiernes måde at arbejde med bekendtgørelser, så vi evt. senere kan søge en godkendelse for udbud af erhvervsakademi uddannelse. Det betyder endvidere, at uddannelsen ligner noget, Styrelsen kender, og at den kan give merit i forhold til at læse videre, fortæller Jeppe Carstensen:
- Helt grundlæggende kan man sige, at STCW-delen af uddannelsen naturligvis skal være der. Men vi var enige om, at den del skal tages på kortest mulige tid – for det er ikke den del af pensum, danske officerer kan konkurrere på. Derfor startede vi med at sætte et år af til STCW – og så var der et år til resten.
STCW
Vi startede med at se på det faglige i STCW-delen af uddannelsen. Fagligheden har ikke forandret sig som sådan, men vi har sorteret fra og rettet til i forhold til den virkelighed, der i dag er ude på skibene.
Er det relevant at regne momentskemaer på tavlen? – Nej, det får vi ikke brug for om nogle år ude ombord.
Vi skal ikke arbejde i papirkort – fordi alle skibe er overgået til ECDIS – og undervisningen foregår i simulator, siger Jeppe Carstensen og tilføjer:
- Der ligger en stor udfordring i organisationen. Vi har gjort op med den oprindelige fagfordeling og de oprindelige fag. Nu er der kun tre fag: Nautik, operation / sejladsplanlægning og sejladsens udførelse og sikkerhed.
Hver har 20 ETCS-point – inklusive de kurser, der er krævet. Undervisningen skal planlægges anderledes, vi kommer til at køre det hele som kurser. Og den sidste udtjekning kommer til at køre på full mission simulator, hvor de studerende skal vise, at de kan sejle sikkert, fortæller Jeppe Carstensen og tilføjer:
- Det er klart, at underviserne på skolen skal gøre noget helt andet, end de har gjort i rigtig mange år, og det har da givet nogle udfordringer og gør det fortsat.
Halv diplomuddannelse
Det betyder, at der er et år, svarende til to semestre eller 60 ETCS point til det, man kan kalde ”resten” – altså det, der er ud over kravene i STCW; det ekstra, som dimittenderne skal ud og konkurrere på i et globalt erhverv. Og her er nytænkningen også slået igennem.
- Vi har her taget udgangspunkt i de eksisterende diplomuddannelser i ledelse, men naturligvis givet kurserne andre – maritime – overskrifter og suppleret med maritime cases og global kultur.
Kurserne er sammensat i moduler, der tæller 10 ESTC point hver, der er tre moduler, og det betyder, at de studerende kommer ud med 3 af de 6 moduler til en diplomuddannelse i ledelse.