Skipper på Anholtfærgen

Man hilser i Brugsen, bliver inviteret med i foreningerne og hjem i folks stuer.
Carsten Mogensen er ny administrativ skibsfører på Anholtfærgen. Han er flyttet til Anholt med sin familie – og er blevet øbo langt ude i Kattegat.

25. juli 2019

 

Af Pia Elers


I efteråret 2018 satte Carsten Mogensens familie deres hus i Stenhøj ved Frederikshavn til salg – efter 12 år ønskede han og hustruen Susann at rykke teltpælene op for at prøve noget nyt. Næsten samtidig med, at huset blev solgt, fik Carsten Mogensen jobbet som administrativ skibsfører på Anholtfærgen, og så lå det næsten i kortene, at familien skulle flytte langt ud i Kattegat:

- Vi talte om det i familien. Vi var enige om vores kriterier: der skulle være natur, og der skulle være ”tæt til alting” – og det var jo oplagt, at vi flyttede til Anholt, fortæller Carsten Mogensen. Og som sagt så gjort, familien flyttede til Anholt 1. oktober sidste år. 

Vel at mærke Danmarks mest isolerede ø, der ligger 44 kilometer ude i Kattegat. Her er 140 beboere, og færgen sejler kun fire gange om ugen i vinterhalvåret. 

- Her er skov og strand, og vi kan cykle rundt til alting. Ungerne suser rundt på deres cykler. Og så er her virkelig mørkt, når her er mørkt, siger Carsten Mogensen.

Cecilie på 12 og Cocco på 10 startede på Anholt skole, hvor de blev elev nr. 13 og 14. Cecilie har fået en hest, som hun kan cykle ned til, og begge piger har fået nye legekammerater.

Susann havde ellers arbejdet som alternativ behandler, hun fik hurtigt et afløserjob på færgekontoret på Anholt – et job, der hurtigt blev fast og som hun nemt kan kombinere med sit virke som behandler. 
 
Taget godt imod
- Det har været en omvæltning, men vi er blevet taget godt imod både på færgen og på øen. Vi er blevet inddraget i alt muligt; og vi er blevet inviteret med til fantastisk mange ting. Om sommeren er her sort af turister, og så er her mange arrangementer hele vinteren.

- Jeg har altid været glad for at sejle færge; jeg har været på Spodsbjerg - Tårs og også på Læsøfærgen. Ø-færger er specielle. Når man er på øens færge, er man på en af de centrale livsnerver, en integreret del af øen, forklarer Carsten Mogensen.

De seneste fire år har han sejlet i Svitzer, hvor tørnen er en måned ude og en måned hjemme.

- Nu er jeg hjemme hos familien hver dag, det er et helt andet liv, der hænger meget bedre sammen i dagligdagen. Jeg kender mange, der gerne vil ud på langfart. Jeg vil hellere komme hjem hver dag. Jeg kan tage ungerne med på arbejde; nogle gange skal de jo med, når de skal til tandlæge eller til svømmeundervisning. På den måde hænger jobbet og resten af livet fint sammen i dagligdagen, fortæller han.

Der er i alt ni besætningsmedlemmer ansat på Anholtfærgen: to skippere, to styrmænd, to maskinmestre og tre skibsassistenter, der deles om vagterne. Navigatørerne er på vagt tre uger ad gangen og har derefter tre uger fri. Færgen ligger altid på Anholt om natten, så det er en stor fordel for de besætningsmedlemmer, der bor på øen.

- Færgen er en lille enhed, og vi supplerer og hjælper hinanden, påpeger Carsten Mogensen.

Nyt hver dag
Til spørgemålet om, hvad udfordringen ved jobbet er, lyder svaret:

- Jeg har aldrig været træt af at sejle færge. Det er den samme rute, men der sker altid noget nyt. Jeg går op i at lægge til på en ny måde hver gang. Jeg ”nørder” i strøm- og vindforhold – der er ikke noget, der er statisk. Kattegat kan godt vise tænder, det kan også godt være en udfordring både at sejle og at lægge til og fra.

Jeg har endnu ikke sejlet om sommeren, men der ved jeg, at der er en særlig udfordring med at vige for lystsejlere. Desuden er Anholt klassificeret som nødhavn, så havnen kan ikke afvise lystsejlere, selv om alle pladser i princippet er optaget. Derfor ligger lystbådene uden på hinanden langt ud i havnebassinet, og det betyder, at der ikke er plads til at svaje færgen rundt, når vi skal ud om morgenen. Derfor sejler havnefogeden rundt i en lille båd og banker folk op, og vi står i brovingen og peger på de både, der skal flytte sig, så der er plads til at svaje.

Nørder med papirarbejde
Som administrerende skibsfører har Carsten Mogensen den daglige ledelse af færgen, og han er DP. (Designated Person – sikkerhedsansvarlig). 
Hans ansvarsområde dækker budgetter, kontakt til myndigheder, tjenesteboligerne på øen, retningslinjer for fragt og gods på Anholt, vagtplaner og SMS-systemer. 

Det er kommunen, der ejer færgen, og færgens overordnede drift varetages af et færgeudvalg med politisk udpegede repræsentanter og øboer.
Carsten Mogensen går samme vagttørn som det meste af besætningen og klarer det ekstra arbejde ud over vagterne.

- Jeg laver en del af arbejdet i ”fritiden” – jeg kan godt lide, at jeg bestemmer over min egen tid. Det er faktisk én af grundene til, at jeg søgte jobbet; jeg er lidt nørdet og kan godt lide at dykke ned i papirer og få styr på tingene. Jeg har før arbejdet i otte år i mere administrative jobs i land, hvor jeg var dels i Søfartsstyrelsen og dels på Martec i Frederikshavn som kvalitetskoordinator, fortæller Carsten Mogensen.