Nærområdet
Men, som han konstaterer, bliver han også ældre og er ikke længere så vild med de lange udmønstringer. Derfor begyndte han at kigge efter andre muligheder, og da han hørte om de nye container feedere, der skulle sejle omkring Østersøen, skyndte han sig at lægge billet ind på dem. Og så satser han på, at han sammen med kaptajnsmakkeren, Brian, kan få forhandlet sig frem til en 8-ugers tørn. Det vil passe med fire rundture, eftersom hver tur fra Bremerhaven rundt Østersøen med havneanløb i bl.a. Finland og Rusland tager to uger.
”Det passer mig rigtig fint nu at sejle lidt mere i nærområdet og heller ikke skulle ud på lange flyrejser for at mønstre og afmønstre skibene. Nu kan jeg nøjes med at køre i en lejet bil til Bremerhaven, og så kører makkeren den hjem og afleverer den. Nemmere kan det ikke blive. Men om jeg bliver ved med at sejle, til jeg kan gå på pension som 67-årig, det er så en anden sag,” siger Jesper Clausen.
Lun på en seniorordning
Faktisk har han overvejet at benytte den seniorordning, som rederiet har etableret. Den åbner mulighed for, at eksempelvis tre kaptajner kan deles om et skib i stedet for de nuværende to.
”Det er da værd at overveje, også selvom man selvfølgelig får mindre i løn, når man går ned i tid. Vi har en Facebook-gruppe for kaptajner i Mærsk, og der kan man gå ind og søge efter andre, der vil være med i sådan en seniorordning. Men foreløbig er der ikke så mange, der har meldt sig til den, så jeg tror, det kan blive svært. Ikke mindst, hvis man gerne fortsat vil have et fast skib, så skal man jo finde to andre kaptajner på ens egen alder, der gider være med,” påpeger han.
Men for den 57-årige kaptajn er det heller ikke lige op over med nedsat tid. Foreløbig glæder han sig til de nye udfordringer. Og så kommer han i tanke om, at han også lige skal have sendt en mail til hans makker, Brian, i forhold til bestillinger på det særlig skibskrus og andre effekter med logo på. For så kan Jesper nå at få produkter lagt i ordre hos leverandøren i Litauen. Og de to kaptajner lægger gladeligt penge ud og ordner alle de her ting for at skabe et godt miljø om bord, men Clausen kunne godt tænke sig, at rederiet også tænkte lidt mere i den retning.
Lidt for meget – dem og os
”Jeg synes desværre, mentaliteten har ændret sig. I dag handler det mest om, hvad rederiets aktionærer synes, og hvad der kan komme dem til gode. Derimod bliver der kun sjældent talt om, hvad der måtte være til gavn for de ansatte. Det, synes jeg i hvert fald, vi mangler lidt af. Det afspejler sig på en måde også, når man skal på besøg på Esplanaden, så får jeg et gæstepas, hvilket er lidt sært, da jeg jo mener at være en del af rederiet. Og jo – det er jo af sikkerhedsmæssige grunde, men før i tiden havde kaptajner og maskinchefer et kort liggende herinde med vores navn på, og så kunne vi bare tjekke ind. Nu må jeg ikke engang bevæge mig fra det ene kontor til det andet, men skal følges rundt. Det føles altså sært – det bliver lidt for meget – dem og os. Det, synes jeg, er en kedelig udvikling,” understreger kaptajnen, der bortset fra et par mindre afbræk altså har været i rederiets tjeneste, siden han var 16 år.
Opbygger tillidsforhold
Men, som Clausen siger, er rederier nok ikke de eneste virksomheder, hvor tingene foregår på den måde. Alligevel mener han, det er noget, selv et stort rederi som Mærsk bør tænke over, for det handler om at skabe tillid og dermed loyalitet over for den virksomhed, man arbejder for.
”Det er jo egentlig det, vi forsøger at gøre ude på Vuoksi. Vi gør noget for at få opbygget et tillidsforhold og give besætningen et tilhørsforhold til skibet. Udover at det vil få alle til at yde lidt ekstra, så betyder det også, at de menige eksempelvis i højere grad vil komme og fortælle os, hvis der er noget galt, eller hvis der er en ordre, de ikke forstår. Så på den måde mener jeg, at de ressourcer, vi bruger på at fremme velfærden om bord, de kommer tifold igen på anden vis,” fastslår kaptajnen fra Svendborg.