Opdatering om Corona
Her kommer der løbende opdateringer om covid-19 og konsekvenserne for de søfarende.
12. november 2020
Lederne Søfart er stadig i tæt dialog med de fleste rederier om at finde løsninger i forhold til de udfordringer, corona-krisen medfører. Se også Q&A længere nede på siden. Der er også megen hjælp at hente på både Søfartsstyrelsens samt Sundhedsstyrelsen hjemmeside:
Opdatering den 20. juli. Hjælp til strandede søfolk
Flere tusinde søfolk på de danske rederiers skibe får nu en hjælpende hånd af regeringen til at komme hjem. Det skriver Danske Rederier på deres hjemmeside.
Løsningen er at anvende visa-reglerne på en måde, så de søfarende, der har behov for det, kan få visum til at rejse ind i Danmark eller gennem Danmark, så de kan på- eller afmønstre i Danmark eller nabolandene.
Ved indrejse i Danmark skal branchen selv tage en række forholdsregler for de søfarende, så risikoen for smittespredning bliver minimeret.
Der vil blive oprettet særlige afdelinger til dem i lufthavne, så de ikke kommer i kontakt med andre, og det vil være muligt for udenlandske søfarende at blive testet for COVID-19 i Danmark.
Desuden skal rederierne eksempelvis sørge for, at de søfarende bliver isoleret på hoteller.
Du kan læse mere på Danske Rederiers hjemmeside.
Opdatering den. 19. juni. Nyt om besætningsskifte fra Sune Blinkenberg
Det begynder at stramme til ombord i skibene. I sidste uge nægtede en tysk kaptajn at tage sit tankskib fra kaj, før der var fortaget besætningsskifte. Som jeg skrev i min sidste opdatering, så er vi i løbende dialog herhjemme med Udenrigsministeriet, Danske Maritime, Danske Rederier og de andre faglige organisationer, og uden for landet med IMO, ISC og ITF enten direkte eller igennem IFSMA. Der er ikke længere tvivl om, at redere og søfolk vil det samme, det er de enkelte landes myndigheder, der er proppen i hullet. Fra vores side, søfolkenes side, er det dog meget snart et spørgsmål om, hvornår vi skal følge den tyske kaptajns gode eksempel og lade skibene ligge langs kaj af hensyn til sikkerheden og besætningens ve og vel. Fra IFSMA er vi nu kommet med et skriv, hvor vi minder kaptajnerne om deres ansvar og kommer med en række konkrete forslag til, hvilke emner der kan tages op med rederierne. Det kan du læse via linket herunder:
16. juni udløber de forlængede aftaler med ITF, og mange skibe vil i princippet sejle rundt med uordnede forhold, som kan give problemer ved eksempelvis en havnestatskontrol.
Er du som kaptajn i tvivl om, hvordan du skal agere og gerne vil have en second opinion til rederiets, vil jeg opfordre til at tage kontakt til vores dygtige jurister og få deres syn på sagen.
Opdatering 29. maj fra Sune Blinkenberg. Delvis åbning af grænser
Udenrigsministeriet har udsendt nye retningslinjer for, hvordan erhvervsrejser kan gennemføres forsvarligt. Søfolk, rejsemontører og andet servicepersonel er i denne kontekst ”erhvervsrejsende”, hvorfor retningslinjerne gælder for hovedparten af vores medlemmer.
Efter en lang passus om, hvorfor det er vigtigt, at vi får åbnet op for rejserne, giver Udenrigsministeriet konkrete råd om hvordan, Det Blå Danmark kan gennemføre erhvervsrejser. Rådene er delt ind i før, under og efter rejsen. Der lægges vægt på, at det er op til det enkelte rederi eller virksomhed at vurdere, hvor vigtig en rejse er, samt at der ved alle rejser anlægges et forsigtighedsprincip. Derudover åbner retningslinjerne for, at erhvervsrejsende, der skal til lande, hvor der kræves dokumentation for en negativ Covid-19 test, nu kan blive testet før afgang og få et certifikat med på rejsen. Den erhvervsrejsende har to muligheder for at booke en tid på coronaprover.dk eller ved at kontakte den myndighedernes fælles hotline på telefonnummer 7020 0233. Den forventede svartid på tests er på nuværende tidspunkt mellem 28-30 timer. Der arbejdes på en digital løsning til udstedelse af certifikatet.
Det er positivt, at Udenrigsministeriet nu har sikret, at vi som danskere kan komme ind i lande med krav om dokumentation for en negativ Covid-19. Udfordringen er nu at få åbnet op for de søfarendes sejlende kollegaer fra andre nationer. Mange danske søfarende skal afløses af kollegaer, der kommer fra eksempelvis Rusland, Indien eller Filippinerne, lande som endnu ikke tillader befolkningen at rejse ud. Det er en politisk udfordring af næsten uoverskuelige dimensioner, men fra Lederne Søfart har vi kastet os ind i kampen både nationalt og internationalt. Vi er som de andre danske forbund medlem af ITF, som for tiden lægger hårdt pres på rederierne i langfarten. Derudover er vi også eksklusivt repræsenteret i Nautilus Int. og IFSMA. Sammen med begge organisationer har vi skrevet til over 20 regeringer med en opfordring til, at de åbner deres grænser for de søfarende. Specifikt støtter vi op om, at der etableres en international lufthavns-hub mellem Singapore, Huston, Rotterdam, Gibraltar, Jebel Ali, Fujairah, Hong Kong og Shanghai. Samme budskab havde jeg med da jeg tidligere på ugen, i selskab med blandt andet Danske Rederier, Dansk Industri, FH, 3F og Dansk Metal, holdt møde med udenrigsminister Jeppe Kofoed i det politiske forum for bæredygtig handelspolitik.
I dag annoncerede regeringen, at vores grænser fra 15. juni igen vil være åbne for turister fra Norge, Island og Tyskland. Færøerne indfører samme politik. Statsministeren begrundede den manglende åbning til Sverige med vores forskellige tilgang til håndteringen af Covid-19. Hun var dog ikke afvisende over for en mindre åbning i for eksempel øresundsregionen.
Grænseåbningen er en god nyhed for vores hårdt prøvede færger og passagerskibe, som forhåbentlig vil opleve en øget trafik.
Opdatering fra direktør Sune Blinkenberg 27. marts 2020
Pandemien Covid-19 har nu for alvor ændret hverdagen for os alle sammen. Hele verden har i en eller anden udstrækning indført restriktioner så vi ikke længere kan bevæge os frit rundt imellem hinanden eller på tværs af landegrænser. Herhjemme har regeringen sendt de offentlige ansatte hjem, lukket uddannelsesinstitutioner, restaurationer, tatovører, frisører og andre bedrifter med tæt menneskelig kontakt. Derudover er det private arbejdsmarked blevet bedt om i videst mulige omfang også at sende deres medarbejdere hjem.
På landsplan er der i perioden fra d. 9. marts til og med d. 24. marts 42 847 personer, der har meldt sig ledige, mod gennemsnitlig 15.300 for samme periode siden 2015, hvilket giver et ekstraordinært højt arbejdspres på vores organisation.I foreningen arbejder hele sekretariatet stadig hjemmefra, og totalt i Ledernes Hovedorganisation er over 350 medarbejdere sendt hjem. Heldigvis var vores organisation så digitalt fremme i skoene at vi, trods situationen, oplever meget få driftsforstyrrelser og et uændret serviceniveau. Selvfølgelig oplever enkelte medlemmer med knapt så presserende henvendelser at blive bedt om at vente til den værste corona-storm har lagt sig.
Til dato har vi ikke set så mange afskedigelser inden for den maritime sektor, men specielt færgerederierne har benyttet sig af hjælpepakken, hvor de med kompensation fra staten kan sende deres medarbejdere hjem med fuld løn.Lederne Søfart har indgået nødaftaler med ForSea, Scandlines og Molslinjen for at imødekomme behovet for en større fleksibilitet end det, overenskomsterne giver mulighed for. Aftalerne gælder i første omgang indtil medio april.
Lodserne betragtes som medarbejdere, der varetager en kritisk funktion i søfartssektoren, hvorfor beredskabet opretholdes. Danske Lodser har i samarbejde med DanPilot udarbejdet en særaftale, som hovedsagligt beskriver tiltag for at minimere smitterisikoen.
På havnene opleves nogle steder en nedgang i ordrebøgerne. Copenhagen Malmø Port (CMP) har rettet henvendelse til os for at se på konsekvenserne af den forventede nedgang i antal krydstogtskibe, der skulle have anløbet København i løbet af den kommende sæson. CMP har allerede fået en række aflysninger fra krydstogtrederierne, så vi kan derfor med sikkerhed sige, at aktivitetsniveauet bliver under det forventede.
Langfarten og offshore-sektoren sejler foreløbigt videre, men oplever store udfordringer med at få skiftet besætninger. Hos de rederier, der opererer inden for Europa, har vi set en stor kreativitet i forhold til at få skiftet enten via andre skibe, eller ved simpelthen at køre en bil frem og tilbage mellem Danmark og skibet. Andre rederier, herunder Mærsk, Norden, Torm, RAL og DFDS, har suspenderet deres besætningsskifte.
Vi er løbende i dialog med rederierne og deres brancheorganisation Danske Rederier, for at diskutere de bedste løsninger i dette ukendte farvand. Vi forventer, at det også på disse områder (DRO 1 og DRO 2) bliver nødvendigt at indgå nødaftaler på ryggen af de gældende overenskomster. Her ved vi, at en stor del af vores medlemmer er på individuelle kontrakter, som ikke umiddelbart kan ændres ved en kollektiv aftale, men som i princippet skal forhandles/meddeles på individuelt niveau. Sidstnævnte knude regner vi med at få løst i fællesskab med rederierne og Danske Rederier, så vores juridiske teams kan give jer den rigtige vejledning, hvis I er i tvivl om, hvorvidt I skal sige ja til en midlertidig forringelse af jeres vilkår i den gode sags tjeneste.
Slutteligt vil jeg gerne sende en kæmpe cadeau til alle jer der holder hjulene kørende derude. Uden søfarten ville verden gå helt i stå, og konsekvenserne ville være katastrofale. I kan godt give jer selv og jeres kollegaer et klap på skulderen – og husk lidt ekstra rummelighed i denne tid. God vagt.
Opdatering 12. marts 2020
De særlige problemstillinger for søfarende handler hovedsageligt om forhold i forbindelse med på- og afmønstring, som kan give store udfordringer, nu hvor den internationale flytrafik er kraftigt påvirket af Corona-krisen. Det skal understreges, at vi ikke har klare svar på alle spørgsmål, fordi der i overenskomster og aftaler ikke er taget højde for en sådan situation, og nedenstående skal derfor tages med et vist forbehold for, hvordan situationen udvikler sig. Danske Rederier og de faglige organisationer er enige om at anbefale, at både arbejdsgivere og lønmodtagere udviser størst mulig fleksibilitet i situationen.
Der er igangværende drøftelser med arbejdsgiverne (både færger og langfart) om, hvordan situationen skal håndteres. Vi opdaterer løbende hjemmesiden med informationer.
Da situationen i øvrigt ændrer sig time for time – både hvad angår restriktioner i Danmark og i resten af verden – anbefaler vi, at du holder dig orienteret direkte på myndighedernes hjemmesider.