Forkerte
oplysninger
Brandslukningen gav Scandinavian Star slagside, fordi
vandet lagde sig i den øverste del af skibet uden at kunne komme væk.
Scandinavian Stars maskinchef, Heinz Steinhauser, og elektriker, Hans Rytter,
blev sendt tilbage fra Stena Saga for at hjælpe brandfolkene. Blandt andet ved
at assistere med at pumpe vandet væk og mindske krængningen. Lidt efter blev desuden kaptajn og 3. maskinist fløjet om bord på Scandinavian
Star. Nu var der kun brandfolk og de fire besætningsmedlemmer ombord.
Ifølge den svenske brandmester, Ingvar Brynfors,
forklarede maskinchefen, at hvis skroget hældede mere end 11 grader, ville de
ombordværende være i stor fare, og at skibet derfor skulle lænses. Han
forklarede også, at hvis vandet skulle lænses ud, krævede det, at der blev
lukket for pumperne til slukkevandet. Begge dele kunne ikke køre samtidig.
Vandet til slukningen blev stoppet flere gange – og det var afgørende for, at
brandfolkene ikke fik branden under kontrol.
Senere kom det frem, at lænsning og brandpumper var to
forskellige systemer – der kunne køre samtidig.
Sparkede
til kiler
En anden person fra besætningen, elektrikeren,
påkaldte sig også brandfolkenes opmærksomhed. Brandfolkene fik pumper fra
kystbevogtningens skibe, så de kunne etablere deres egen vandforsyning. For at trække
slangerne rundt i skibet satte de kiler i de selvlukkende døre, så slangerne
ikke blev klemt. Elektrikeren sparkede kilerne væk. Det fik Ingvar Brynfors op
i det røde felt:
”Hvis du sparker en trækile mere væk, bliver du smidt
i havet.” Så forsvandt elektrikeren også.
Tredje
brand
Omkring kl. 15 lørdag eftermiddag opdagede
brandfolkene pludselig en ny brand. Den var langvarig og varmen var så kraftig,
at glasset i deres røgmasker smeltede. I dag er det spørgsmålet, om ilden fik
næring fra olie; der er senere fundet et brækket hydraulikrør og diesel i maskinen.
Fjerde
brand
Den 8. april midt om natten, efter Scandinavian Star
var blevet slæbt til havnen i den svenske by Lysekil, opstod der en ny kraftig
brand ombord. Ilden bredte sig til flere kahytter. Flammerne stod ud ad
restaurantens vinduer. Sort røg bredte sig på nattehimlen, som langsomt var
begyndt at lysne. Omkring kl. 03.00 spredte ilden sig til broen. Sorte røgskyer
dækkede toppen af det hvide skib.
Efterforskningen
- Ved en påsat brand er det en del af enhver
politiefterforskers uddannelse, at man undersøger, om der er et økonomisk motiv.
Men det skete reelt ikke i efterforskningen af mordbranden på Scandinavian
Star, fastslår Lars Halskov.
Skibet var sejlet fra Oslo i Norge, blev trukket ind
til Lysekil i Sverige og var umiddelbart ejet af en dansker, derfor blev
efterforskningen delt mellem de tre lande. Danmark skulle undersøge, hvem der
ejede skibet, økonomien og forsikringen – men man valgte altså ikke at undersøge det økonomiske motiv.
Ejerskab
og økonomi blev afklaret under en søforklaring, hvor den danske
forretningsmand, Henrik
Johansen, meldte sig som ejer af skibet. I 1993 blev kaptajn Hugo Larsen sammen
Henrik Johansen og rederidirektør Ole B. Hansen dømt i Højesteret for manglende
sikkerhed på skibet.
Sverige efterforskede brandstedet og de tekniske
forhold på færgen.
Norsk politi skulle undersøge brandårsagen. De lagde
sig efter kort tid fast på, at der var tale om en enlig pyroman og kunne i 1991
melde ud, at sagen var opklaret, og at den mest sandsynlige brandstifter var en
dansk lastbilchauffør, der før var dømt for brandstiftelse – og som selv var
død under brand nr. 2. Dermed var brand nr. 3 og brand nr. 4 ude af
myndighedernes søgelys helt fra start.
- Men der var ingen retssag fordi han var død, så
norsk politi skulle ikke fremlægge beviser. Prøv at tænke på hans pårørende, understreger
Lars Halskov:
- Først i 2014 erkendte det norske politi, at de ikke
ville kunne rejse en sag på det materiale, de havde, og politiet trak anklagen
tilbage mod lastbilchaufføren og erkendte, at brandstiftelsen var uopklaret.
Der var ingen beviser imod ham.
Ingenting
passede
Ingen af afgørelserne passede. I de følgende år kom
oplysningerne drypvis frem – men myndighederne afslog gang på gang at genåbne
sagen.
Der var fire og ikke to brande på skibet.
Oppustet
forsikringssum
- Normalt vil forsikringssummen afspejle et skibs
værdi, men også her er sagen usædvanlig, for skibets værdi blev fordoblet
igennem to handler på én dag ganske kort tid før mordbranden, påpeger Lars
Halskov.
SeaEscape købte Scandinavian Star af Stena Line for
10,3 mio. dollar og solgte det samme dag videre for 21,7 mio. dollar til Henrik
Johansens selskab. Det er vanskeligt at tro, at lederne af et af verdens
største færgerederier, Stena Line, var så dårlige forretningsfolk, at de
fejlvurderede skibets markedsværdi med 11. mio. dollars. Det kunne tale for, at
SeaEscapes salgspris til Henrik Jonansen var kunstigt oppustet. Følger man den
tankegang, kunne handlen mellem SeaEscape og Henrik Johansens selskab være en
papirhandel, som skulle give Johansen en skattefordel i Danmark – og samtidig
puste skibets værdi op, så der kunne tegnes en forsikringssum på 24 mio. dollar,
hvis skibet blev totalskadet. Det endte altså med, at SeaEscape fik udbetalt 14
millioner dollar. Samtidig påtager Henrik Johansen sig ansvaret som ejer af
skibet; men han havde også stor fordel af hele situationen. I hvert fald
indbetalte han kun en lille del af de 21,7 mio. dollar til SeaEscape, og han
fik en stor skattefordel.
Så man kan sige, at alle var tilfredse.
Blev
ikke undersøgt
- Jeg vil sige, at her er en indikation på noget, der
skulle undersøges. Men politiets efterforskere fandt aldrig frem til SeaEscapes
rolle i sagen, påpeger Lars Halskov:
- Det var det lokale Frederiksberg Politi, der
undersøgte ejerforholdene, fordi Henrik Johansens selskab havde adresse på
Frederiksberg. Men på Frederiksberg var der ingen havn, ingen skibe, ingen
internationale ejerforhold, så den lokale politikreds havde ingen erfaring med,
hvordan sådan en omfattende sag skulle efterforskes.
- Det er usædvanligt, at hverken rejseholdet eller
bagmandspolitiet havde ansvaret efterforskningen. Der var tale om en mordbrand
med 159 døde, lyder det fra Lars Halskov. Han har ikke nogen forklaring på,
hvorfor opklaringen gik så galt:
- Men det er et faktum, at der var et meget stort pres
på politiet for resultater. Norsk politi havde undersøgt 4-5 kandidater, og til
sidst hev de den danske lastbilchauffør frem – og lukkede sagen.
Først i 2014 genoptog norsk politi sagen, og sidste år blev der nedsat en
norsk kommission, der især skal undersøge de norske myndigheders oprindelige
efterforskning, og om Stortinget er blevet tilstrækkelig informeret om sagen.
Fra bogen BRANDEN: ”Fy faen!” udbrød de flere gange, mens de filmede og tog
billeder som dokumentation. Det var ekstremt. Selv om de var erfarne brandfolk,
som var vant til at se døde mennesker i forbindelse med brande og
trafikulykker.
Først gik de forbi fire lig, som var hevet ud af Sotenäs
brandfolk. De lå på dækket med hvide lagner over sig. Så fortsatte de op på
agterdækket ved swimmingpoolen. Der var sod over det hele. Kun stabler af stole
og brune træbænke på selve dækket var uskadte. Restaurationens facade var væk,
og hvor der engang havde været borde, stole, duge og smilende tjenere, var der
helt udbrændt. Kun dåsesodavand til brandfolkene stod spredt på et plastikbord
ude på dækket (…) Inde i korridorerne tog de norske brandfolk billeder af
forvredne lig på gulvet. Hvide lagner var lagt over flere af de døde, men langt
fra alle. Nogle lå i stillinger, som om de sov. Andre knælede eller lænede sig
op ad væggen. Flere børn lå på gulvet i nattøj, og en mand i bar overkrop havde
et barn liggende hen over sig. I en af gangene var gulvet helt dækket af mænd,
kvinder og børn, der var sovet ind på grund af den giftige røg.
De
nye oplysninger
Tidligere
skibsinspektør i Søfartsstyrelsen, Flemming Thue Jensen, har for nylig givet sit
bud på en opklaring af branden på Scandinavian Star. Med 26 års forsinkelse.
Søfartsstyrelsens
tidligere hovedundersøger af brandene på Scandinavian Star, Flemming Thue
Jensen, erklærede for nylig, at brandene måtte være udført af
besætningsmedlemmer med et indgående kendskab til skibe og brande.
Skibsinspektør
Flemming Thue Jensen blev sendt op til Lysekil af den danske Søfartsstyrelse
for at undersøge Scandinavian Star; og sammen med en kollega gik han rundt i
tre dage på det udbrændte skib i de afgørende dage lige efter branden.
Han bemærkede flere detaljer, som pegede på, at der var opstået
flere brande, end der officielt var registreret.
Men Flemming Thue Jensen havde fået i opdrag kun at
undersøge brand nr. 1 og brand nr. 2 – som folk var døde af.
Til den efterfølgende Søforklaring skulle han
ligeledes kun fortælle om brand 1 og 2, alligevel ”listede” han nogle af sine
oplysninger ind i forklaringen blandt andet om tvangs-åbnede døre og tre
arnesteder. Men uden at det kom med i efterforskningen.
- Hvis de havde hørt på det, jeg havde at sige, kunne de reelt have
minimeret antallet af mistænkte fra mere end 400 til fire personer. Så kunne
sagen være blevet opklaret inden for en måned, sagde Flemming Thue Jensen om
norsk politi på et pressemøde for nylig. Han har afgørende oplysninger om
mordbranden på Scandinavian Star; han er overbevist om, at brandstifterne er to
af skibets besætningsmedlemmer – men han understreger, at det er politiets
opgave at sætte navn på dem.
Ikke indkaldt
I 2014 melder norsk politi ud, at det ikke var
lastbilchaufføren, der var brandstifter. Flemming Thue Jensen, der fortsat er
ansat i Søfartsstyrelsen, går til sin direktion og fortæller, at han ved en
masse om sagen og vil kontakte norsk politi for at blive afhørt. Men han får at
vide, at han skal gå igennem myndighederne med sin viden, da han jo er ansat i
Søfartsstyrelsen og dermed ikke har sin viden som privatperson. Sagen går
videre til Rigsadvokatens kontor, hvor man bedømmer, at de nye oplysninger ikke
har værdi, og Flemming Thue Jensen bliver aldrig indkaldt til forhør.
Retsmøde
Nu er Flemming Thue Jensen pensioneret, derfor
står han først frem nu – som privatperson, og han har valgt at give sine
oplysninger til et retsmøde – ”så de ikke kan fifles med”.
Til et retsmøde i Købehavns Byret den 16.
marts oplyste han, at han havde observeret en del ting på Scandinavian Star,
som efter hans skøn burde have været efterforsket.
- Branddøre, der var tvangsåbnede og fastholdt med en
klods, der kun kan have været kendt af besætningen; og andre branddøre, der var
holdt åbne af madrasser. Gjort af folk, der kendte skibet godt.
Den tredje brand, der udbrændte både restauranten og
broen – startede ved et hydraulikrør, der var brudt op. Flemming Thue Jensen
mener, at der formentlig blev tilkoblet dieselolie, som blev pumpet ud gennem
det brudte rør, for der var olie i gangen.
- Du bruger udelukkelsesmetoden. Der skulle to personer til at lave det der
sabotage med hydraulikrøret. Jeg ved, hvem de er, men det er politiets opgave
at sætte navn på de to, der gjorde det. Det er derfor, jeg ikke sætter navne
på. Jeg har sat dem op på en tallerken og sagt ”værsgo, her står de”, siger
Flemming Thue Jensen til BT.
De
gemte oplysninger
Flemming Thue Jensen peger på tre centrale besætningsmedlemmer, hvor
iblandt han mener, at brandstifterne skal findes:
Maskinchefen, blev på eget initiativ fløjet tilbage til Scandinavian Star
for at hjælpe brandfolkene. Han døde sidste sommer.
Elektrikeren, blev sammen med maskinchefen på eget initiativ fløjet tilbage
om bord på Scandinavian Star. Flere gange sparkede han trækiler væk, så dørene
lukkede og klemte brandslangerne. Han bor i Florida.
Tredje maskinist, var et af de første besætningsmedlemmer, der
opdagede branden. Sammen med et andet besætningsmedlem gik han i gang med at
redde passagerer ud iført røgdykkerudstyr. Sammen med kaptajnen blev han
klokken 09:02 fløjet tilbage på skibet for at hjælpe brandfolkene. Han bor i Canada.
I
Norge er der blevet nedsat en kommission, der igen skal undersøge årsagen til
branden. De nye oplysninger fra
Flemming Thue Jensen vil efter alt at dømme indgå i kommissionens arbejde.