Skibsfartens udfordringer - både grønne og digitale
Den internationale handelsflåde har masser af udfordringer, og lige p.t. er det de klimamæssige, der er mest fokus på. Men skibsrederne skal også forstå at udnytte digitalisering bedre, og det vil lette arbejdsbyrden for søens folk.
Af Pia Elers
03. januar 2020
Efter de seneste måneders voldsomme uroligheder har Hong Kong trukket overskrifter over hele verden. Men der foregår faktisk meget andet i byen – bl.a. er den tidligere britiske kronkoloni stadig et vigtigt knudepunkt for den internationale skibsfart. Derfor var skibsredere, finansfolk og andre aktører inden for skibsfarten sidst i november samlet til ”Maritime Week” på Hong Kong Convention Center.
Her mødte Lederne Søfart en af konferencens oplægsholdere, nemlig Søfartsstyrelsens direktør, Andreas Nordseth, der havde fået til opgave at fortælle om skibsfartens største udfordringer.
”Det er unægtelig et bredt emne, men der er ingen tvivl om, at hele klimaaspektet er den allerstørste udfordring, fordi det handler om nogle meget langsigtede investeringer. Men det er jo glædeligt, at ingen stiller spørgsmålstegn ved det fælles mål om at reducere udslippet af CO2 med 50 pct. inden 2050. Det er alle sådan set enige om. Derimod, når detkommer til miljø, har der været flere kritiske røster fremme – både når vi snakker reduktion af svovlindhold i skibenes røggas, og når det kommer til rensning af ballastvand. Der er der lidt forskellige holdninger, selvom der nu er fælles fodslag også om de regler,” fortæller Andreas Nordseth.