Lederne Søfart fortsætter med Lederne

Urafstemningen hos Lederne Søfart er slut, og resultatet blev 241 stemte for at melde foreningen ud af Ledernes Hovedorganisation, mens 482 stemte imod. Dermed forbliver Lederne Søfart hos Lederne. 723 medlemmer valgte at stemme ud af 2285 stemmeberettigede.

16. maj 2022

”Jeg er meget tilfreds med det resultat. Nu er det slået fast igen, at vi har demokratisk opbakning til den nye kurs med dialog og samarbejde. Nu kan foreningen endelig fokusere kræfterne på at forbedre vores services, tiltrække nye medlemmer og søge indflydelse på de rammer, der gælder for erhvervet,” siger formand Jens M. Sørensen. 

Forslaget, der var til urafstemning, gik på at melde foreningen ud af Lederne, for derefter at analysere om man skulle stå alene, eller hvilken samarbejdspartner der var bedst, og til sidst bringe spørgsmålet op til en endelig udmelding et år senere. 

Lederne Søfart har haft en samarbejdsaftale med Ledernes hovedorganisation siden 2018. Aftalen betyder bl.a., at Lederne Søfarts medlemmer har adgang til Ledernes mange specialiserede eksperter og sparer medlemskroner til f.eks. it, administration og regnskab, men samtidig er fagforeningen politisk uafhængig. 

”Bestyrelsen takker for engagementet og debatten. Jeg synes, at alle rederier og andre aktører i Det Blå Danmark, skal bide mærke i, at Lederne Søfart er en helt anden forening nu, end den var for blot nogle få år siden. Denne nye linje er vel at mærke ikke noget, som enkelte medlemmer af bestyrelsen har ønsket, men noget medlemmerne har stemt igennem, præcis på samme måde som det sker ved et kommunal- eller folketingsvalg,” siger formanden.

Fokus på engagement og debat

Selvom bestyrelsen var meget uenige i forslaget, indgik den alligevel i debat om forslaget og om konkret kritik, som er sundt i en demokratisk forening. Bestyrelsen håber på et fortsat højt engagement blandt medlemmerne – især fra de yngre medlemmers side – i de kommende år. 
I løbet af debatten, kritiserede stillerne af forslaget blandt andet foreningens tilbud til kaptajner på individuelle kontrakter og prisniveauet for medlemskab af Lederne. 

”Vi var allerede i gang med at forbedre vores services, og har forbedret foreningens kapacitet på en række punkter. Vi modtager gerne kritik og forslag fra alle vores medlemmer, men forslagets løsningsmodel var ude af proportion med kritikpunkterne. Det svarer til, at man får et skib ud fra værftet, hvor der viser sig, at der er nogle fejl og mangler, og så mene, at løsningen er at sende skibet tilbage på værftet. Det gør man naturligvis ikke. Man fikser problemerne med det samme, og det er også sådan, vi nu arbejder i bestyrelsen og sekretariatet,” siger Sørensen.

I øjeblikket er der flere ledige pladser i foreningens bestyrelse, og bestyrelsen håber, at det engagement der blev vist, også udmønter sig i øget deltagelse i foreningsarbejdet. 

”Hvis man ønsker indflydelse på foreningen, så er vi et repræsentativt demokrati, og jeg håber, at kritikerne af foreningens arbejde vil stille op og få et mandat til at deltage i bestyrelsesarbejdet,” siger formanden. 

Næste valg til Lederne Søfarts bestyrelse starter i oktober 2022.

Kontakt:

Kommunikations- og pressechef Rasmus Nord Jørgensen, telefon 21680421, mail rj@ledernesoefart.dk

Om Lederne Søfart: 

Fagforeningen Lederne Søfart er Danmarks største fagforening for maritime ledere – primært navigatører. Foreningen er en landsdækkende faglig organisation for godt 2500 aktive maritime ledere og specialister i Det Blå Danmark. Omkring 20 % af medlemmerne er beskæftiget i land. Foreningen er en del af Forhandlingsfællesskabet.