Lederne Søfart på vej i konflikt: ”Et svigt af danske navigatører og den danske model”

I slutningen af oktober oplyste Danske Rederier, at Dansk Metal, der ikke organiserer ledere til søs, skal være overenskomstpart for navigatører i den danske søfart. Lederne Søfart har i adskillige måneder forsøgt at få Danske Rederier til at indgå i dialog og forhandling om beslutning, men det nægter Danske Rederier, selvom Lederne Søfart organiserer over 80 pct. af alle danske navigatører.

Derfor reagerer fagforeningens bestyrelse nu ved at indstille medlemmerne til at gå i konflikt. Det gælder de medlemmer, der arbejder på kollektive overenskomster. Medlemmerne skal i første omgang stemme om, hvorvidt de støtter bestyrelsens beslutning om at gå i konflikt, og den afstemning starter i dag.

Lederne Søfart har hele tiden ønsket og kæmpet for at repræsentere foreningens medlemmer og har på intet tidspunkt ønsket konflikt. Det er derimod Danske Rederiers ageren, som man betragter som konfliktskridt. Sådan lyder det fra Lederne Søfarts formand, Jens Marquard Sørensen:

”Danske Rederier har tvunget os herhen, hvor konflikt nu er vores eneste mulighed for at sikre vores medlemmers ret til indflydelse på deres løn og arbejdsvilkår. Metal repræsenterer ikke navigatørerne og har grundlæggende ingen interesse i at sikre dem forbedrede vilkår. Det er først og fremmest et groft svigt af de medarbejdere, det her kan komme til at gå udover, og så er det et svigt af den danske model. Det accepterer vi ikke, og det tvinger os til at sige fra,”udtaler Jens Marquard Sørensen.

Den potentielle konflikt er et produkt af, at Dansk Metal tilriver sig overenskomster for andre end deres egne medlemmer, som de fx også har gjort det indenfor luftfartsområdet, og det overrasker Lederne Søfarts formand, at Danske Rederier bare lader stå til:

”Danske Rederier blåstempler Dansk Metals ageren, og at otte ud af ti danske navigatører ingen indflydelse får på deres egne løn- og arbejdsforhold. Det er usolidarisk og respektløst overfor den høje pris, som danske søfarende betaler for livet til søs,”udtaler Jens Marquard Sørensen.

Det er i ingens interesse, at en konflikt nu kommer på tale. Det vil ramme danske redere og kan påvirke handelsflåden benhårdt, fortæller Jens Marquard Sørensen og uddyber:

”Skibene sejler ikke uden os ombord, så jeg synes, at Danske Rederier skal til at tænke sig godt om. De har mit telefonnummer, og jeg gentager gerne, hvad jeg hele tiden har sagt: Vi er klar til at slå en streg over det hele og sætte os til forhandlingsbordet med det samme. Det fortjener både medlemmerne og rederne”.

Faktaboks

·      Lederne Søfart organiserer over 80 % af alle danske navigatører.

·      I alt repræsenterer Lederne Søfart ca. 2.700 medlemmer, herunder også lodser, havnekaptajner m.fl.

·      Lederne Søfart har eksisteret siden 1874 og har opbygget dyb indsigt i de maritime lederes arbejdsforhold og overenskomstvilkår.

·      Lederne Søfart er den ene part i sammenlægningen af arbejdsgiverforeningerne DRO1 og DRO2, som Danske Rederier annoncerede i oktober.

Jens Marquard Sørensen står til rådighed for yderligere kommentarer.

I tilfælde af interviewforespørgsler:

Jens Marquard Sørensen
Formand for Lederne Søfart