Sådan deler du dine succeshistoriersom selvstændig

Som selvstændig skal du fortælle dine succeshistorier. Det er en måde at dokumentere dine kompetencer og de resultater, du har skabt. Og så styrker det din selvtillid, når du skal ud at sælge.

Guide til selvstændige - fremlæg dine succeser

Succeshistorier er fortællinger om situationer, hvor du fik mulighed for at udfolde dig på den rigtige måde. Eller situationer, hvor du har oplevet, at du gjorde en forskel.

Som selvstændig er det vigtigt, at du bruger dine succeshistorier aktivt, da det demonstrerer dine kompetencer og resultater. Du kan fx bruge dem, når du taler med en potentiel kunde, er til et netværksmøde eller poster på LinkedIn.

 

1

Beskriv situationen

Dine historier kan hentes fra både din fritid og dit arbejdsliv. Det gælder om at finde historier fra dagligdagen, der er karakteristiske for din måde at arbejde på.

Beskriv kort situationen. Det kan være en udfordring, et problem eller en opgave, hvor du ved, at din indsats gjorde en forskel eller skabte et resultat. Kom ind på, hvilke vilkår der var gældende i situationen.

2

Beskriv din indsats

Når du har beskrevet situationen, kan du komme ind på din indsats i den pågældende situation. Beskriv fx:

  • Hvad gjorde du ved det – og hvordan gjorde du?
  • Hvad var din rolle i situationen?
3

Forklar, hvordan dine kompetencer kom i spil

Bliv nu mere konkret. Tænk over, hvordan du brugte dine kompetencer i situationen.

  • Hvilke personlige og faglige kompetencer brugte du?
  • Blev dine kompetencer sat i spil på en ny og bedre måde, end du tidligere har oplevet?
4

Fremlæg resultatet af din indsats i situationen

En god succeshistorie fremlægger et resultat. Du skal derfor fortælle, hvordan din indsats løste et problem, skabte et resultat eller ændrede noget for nogen.

Spørg dig selv:

  • Hvad kom der ud af din indsats?
  • Hvilke resultater gav det?
  • Hvad lærte du?
5

Udarbejd flere historier og find fællestræk

Det er en god idé at udarbejde mindst fem succeshistorier, som du kan trække på, når du skal ud at sælge, til netværksmøde eller poste på LinkekdIn.

Når du vælger at fortælle en af historierne, skal den være relevant for modtageren, og den skal illustrere det budskab, du ønsker at komme igennem med.

Du kan desuden se, om der er fællestræk ved dine succeshistorier. Fællestræk kan være vigtige pejlemærker for de situationer, hvor du fungerer og præsterer allerbedst.

Få sparring til din forretning

Vi ved, at det er krævende at være selvstændig. Derfor kan du få sparring hos en af vores erfarne rådgivere, når du oplever udfordringer som selvstændig.

Relevant for dig

Aeldre_mand_mobil_og_kaffekop_article-card_576x324

Netværk

Kvinde læner sig op ad dør

Kurser og uddannelser