Hvis en kunde ikke har betalt en faktura fra dig, skal du reagere med det samme, så du undgår at miste din indtægt. Herunder gennemgår vi skridt for skridt, hvordan processen kan se ud:
1. Send en venlig påmindelse til kunden
For at sikre den gode kunderelation kan det give mening, at du starter med at sende en venlig påmindelse, hvis en betalingsfrist bliver overskredet. Det kan blot være en uformel besked via mail eller telefon.
2. Send første rykker til kunden
Har din kunde ikke betalt efter din påmindelse, skal du sende et rykkerbrev. Det er typisk 7-10 dage efter din fakturas forfaldsdato.
Et rykkerbrev er en skrivelse, hvor du har pålagt et rykkergebyr. Du må maks. pålægge 100 kroner i rykkergebyr pr. rykkerbrev.
Brug vores skabelon til et rykkerbrev (Word)
Se et eksempel på et udfyldt rykkerbrev (Word)
3. Send anden eller tredje rykker til kunden
Har du ikke fået betaling efter første rykker, kan du vælge at sende endnu en rykker med et rykkergebyr. Du må dog højst sende tre rykkerbreve med rykkergebyr pr. sag.
Om du sender en tredje rykker, bør dog komme an på situationen og dit forhold til kunden. Vi oplever, at det i de fleste tilfælde vil være spildt arbejde at sende tre rykkerbreve før inkasso.
4. Send kunden et inkassovarsel
Har kunden stadig ikke betalt efter dine rykkere, skal du sende et inkassovarsel, hvor kunden får en sidste frist (typisk 10 dage) til at betale, før sagen bliver overdraget til en advokat.
Bruger du vores skabelon til rykkerbrev, indeholder rykkeren allerede et inkassovarsel. Du kan derfor sende sagen til inkasso straks efter, at betalingsfristen i rykkerbrevet er overskredet.
5. Start en inkassosag: Send kopi af din faktura og rykker(e) til os
Hvis kunden stadig ikke har betalt og ikke har gjort indsigelse mod dine rykkere, anbefaler vi, at du starter en inkassosag.
For at starte en inkassosag skal du sende os en kopi af den pågældende faktura og dine rykkerbreve via Mit Virksom.
Herefter sender vi din sag videre til vores samarbejdspartner, advokatfirmaet Bech-Bruun. Du vil kort efter blive kontaktet af en af deres advokater, der hjælper dig videre i processen.
Send kopi af faktura og rykkerbrev