Når din virksomhed vokser, og du har brug for flere hænder til at løfte opgaverne, er det en mulighed at tilknytte en ekstern konsulent på honorarbasis til din virksomhed.
Inden du indgår samarbejdet, er det vigtigt, at du sikrer dig, at der ikke er tale om et egentligt ansættelsesforhold.
Sådan indgår du en konsulentaftalesom selvstændig
Skal du samarbejde med en konsulent? Få hjælp til, hvad en konsulentaftale bør indeholde – og hent vores skabelon til aftalen.
Konsulent eller ansat?
Inden du laver en aftale med en konsulent, skal du have styr på, om der er tale om en egentlig konsulent (altså en selvstændig erhvervsdrivende) - og ikke et ansættelsesforhold.
Det kan nemlig have økonomiske konsekvenser for både din virksomhed og konsulenten, hvis fx SKAT ser konsulenten som en ansat medarbejder.
Hvad kan det betyde for din virksomhed?
- At du skulle have inkluderet arbejdsmarkedsbidrag og A-skatter, og at din virksomhed efterfølgende skal betale beløbet af egen kasse.
- At konsulenten bliver omfattet af fx funktionærloven og ferieloven og derfor får ret til opsigelsesvarsel, løn under sygdom og barsel, feriegodtgørelse.
- En eventuel konkurrence- eller kundeklausul kan blive ugyldig.
Hvad kan det betyde for konsulenten?
- At konsulenten efterfølgende skal betale arbejdsmarkedsbidrag og A-skatter af hele det beløb, som vedkommende allerede har tjent i sin virksomhed det år. Altså kan indtjeningen ende med at blive dobbeltbeskattet.
Hvis det viser sig, at der er tale om et ansættelsesforhold, er det en god ide, at I i stedet for tilpasser jeres samarbejde til en ansættelseskontrakt.
Hvis der er tale om et konsulentforhold, bør I lave en konsulentaftale.
Hvad er en konsulentaftale?
En konsulentaftale er en aftale mellem en virksomhed, der stiller en opgave og en konsulent, der selvstændigt og under egen tilrettelæggelse udfører opgaven.
Formålet med aftalen er, at I får forventningsafstemt alle relevante forhold ved det kommende samarbejde i en skriftlig aftale.
Hvad skal en konsulentaftale indeholde?
Indholdet i konsulentaftalen kan variere alt efter opgavens karakter. Vi anbefaler, at aftalen som minimum indeholder:
- Hvem er aftaleparterne?
- At konsulenten er selvstændig erhvervsdrivende
- Hvad er baggrunden for, at aftalen bliver indgået?
- Hvilke konsulentydelser skal leveres?
- Hvad er konsulentens rettigheder og forpligtelser?
- Hvordan skal kommunikationen mellem virksomheden og konsulenten foregå?
- Størrelsen på honoraret
- Tidsramme for levering af konsulentydelserne
- Ejerskab til de immaterielle rettigheder
- Har parterne pligt til at forsikre sig?
- Hvornår træder aftalen i kraft, og hvornår ophører den?
- Hvad kan man kræve, hvis den anden part misligholder aftalen?
- Regler for behandling af tvist, hvis der opstår uenigheder