Registrer dig som arbejdsgivernår du ansætter

Er din virksomhed i vækst, og er du klar til at ansætte dine første medarbejdere? Husk, at du skal registrere dig som arbejdsgiver og sørge for at forsikre dine ansatte.

Når du ansætter medarbejdere i din virksomhed, skal du registreres som arbejdsgiver hos Erhvervsstyrelsen. Det skal ske senest otte dage efter den første lønudbetaling.

Som arbejdsgiver er det også dit ansvar at sikre virksomhedens ansatte mod arbejdsulykker og erhvervssygdomme. Du skal derfor huske at forsikre dine ansatte.

Sådan bliver du registreret som arbejdsgiver

Ansætter du medarbejdere i din virksomhed, skal du registrere dig som arbejdsgiver hos Erhvervsstyrelsen.

Du skal udfylde en blanket på virk.dk. Så giver Erhvervsstyrelsen dine oplysninger videre til SKAT og ATP, så du kan modtage opkrævninger for A-skat fra SKAT. ATP administrerer blandt andet ATP-ordningen, Lønmodtagernes Garantifond, Feriekonto og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES).

Det er vigtigt, at du registrerer dig som arbejdsgiver senest otte dage efter den første lønudbetaling. Herefter får du et registreringsbevis af SKAT.

Registrér dig som arbejdsgiver

Udbetaling af løn til ansatte

Som arbejdsgiver har du pligt til at indeholde A-skat i medarbejdernes løn. Hvis ikke den bliver afregnet, er det dig, der hæfter for A-skatten.

Det kan være en god ide at søge hjælp hos en revisor til at holde styr på udbetaling af løn og indberetninger.

Løn til ansatte

Få sparring til din forretning

Vi ved, at det er krævende at være selvstændig. Derfor kan du få sparring hos en af vores erfarne rådgivere, når du oplever udfordringer som selvstændig.

Forsikring af ansatte

Som arbejdsgiver er du ansvarlig for at sikre virksomhedens ansatte mod arbejdsulykker og erhvervssygdomme.

Erhvervssygdomme er sygdomme, der skyldes arbejdet eller de forhold, som arbejdet er foregået under.

Du bliver automatisk tilmeldt Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), når du registrerer dig som arbejdsgiver. Ordningen sikrer, at dine medarbejdere er dækket og kan få erstatning, hvis de får anerkendt en erhvervssygdom som en arbejdsskade.

Vejledning om Arbejdsmarkedets Erhvervssikring

Arbejdsulykker

En arbejdsulykke er en pludselig hændelse, der opstår under arbejdet, og som medfører fysiske eller psykiske skader på en person.

Når det gælder arbejdsulykker, skal du selv tegne en arbejdsskadeforsikring i et privat forsikringsselskab. Forsikringen er lovpligtig, og din virksomhed får en bøde, hvis du ikke tegner den.

Skulle uheldet være ude, skal du som arbejdsgiver selv betale erstatningen til den ramte medarbejder, hvis ikke du har en forsikring.

Du kan tegne en arbejdsskadeforsikring hos Virksom. Få et uforpligtende forsikringstjek fra Virksoms samarbejdspartner Gjensidige.

Tegn en arbejdsskadeforsikring

Ofte stillede spørgsmål

Vil du vide mere?

Hnder_skriver_p_computer_article-card_576x324
Forsikring

Erhvervsforsikring

 Tekst mangler

En kvinde sidder med en bærbar på skødet

Skabelon til ansættelseskontrakt

Her finder du en skabelon til en ansættelseskontrakt, du kan lade dig inspirere af, når du skal ansætte en medarbejder.

Kvinde_smiler_med_kolleger_article-card_576x324

Ansættelsesformer: Hvilke medarbejdere passer til din virksomhed?

Vær opmærksom på forskellige ansættelsesformer og regler, når du ansætter medarbejdere til din virksomhed.