Som selvstændig er det vigtigt, at dine aftaler med kunder og leverandører er klare og tydelige. Her er en tjekliste, du kan bruge, når du skal indgå en skriftlig aftale.
Tjeklistetil dine skriftlige aftaler
Selvom der ikke er bestemte krav til, hvordan dine aftaler skal se ud, er der en række vigtige forhold at tage højde for i skriftlige aftaler.
Parterne
- Hvem involverer aftalen? (Præcis angivelse af navn, inklusive ApS eller A/S angivelse, adresse, CVR-nummer, mm.)
- Hvem er kontaktpersonerne? Og har I aftalte kommunikationsmåder?
Definitioner
- Er der udtryk, der er specielle eller særlige for aftalen? Angiv hvis ”almindelige” udtryk skal forstås på en særlig måde.
Produktet/ydelsen
- Hvad er produktet / ydelsen?
- Er der konkrete krav til produktet / ydelsen?
- Er der særlige kvalitetsparametre for produktet / ydelsen?
- Indeholder aftalen enerettigheder? Og i så fald i hvilket omfang med hensyn til område, kunder og produkter?

Få skabelon til din aftale
Som medlem af Lederne Virksom har du adgang til de vigtigste skabeloner og dokumenter til din virksomhed. Du kan bl.a. bruge vores skabelon til dine samarbejdsaftaler.
Levering
- Hvornår skal produktet / ydelsen leveres?
- Hvor skal produktet / ydelsen leveres?
- Er der en projektplan?
Pris
- Hvad er prisen? Er den inklusive moms? Er der særlige valutaforhold?
- Med hvilken frist kan sælger ændre prislister?
Betaling
- Hvornår skal betalingen finde sted i forhold til levering?
- Skal der aftales en kreditramme, og hvad er forfaldstidspunktet? Eller skal betalingen deles op i rater?
- Hvad er vilkårene omkring renter i tilfælde af manglende betaling?
- Hvilke betalingsmåder accepteres?
- Er der behov for at sikre købesummen på forhånd, fx via garanti, deponering eller ejendomsforbehold?
- Skal køber være udelukket fra at betale via modregning?
Forsinkelse med købesummen
- Skal der aftales en sidste frist for betaling ved forsinkelse, før sælger kan hæve aftalen?
- Skal forsinket betaling for én leverance i en rammeaftale betragtes som væsentlig misligholdelse af hele aftalen?
- Har sælger krav på renter og eventuelle gebyrer, selv hvis købesummen betales senere?
Forsinkelse med produktet/ydelsen
- Skal køber have mulighed for at hæve aftalen ved forsinkelse, eller skal der være alternative løsninger?
- Skal der indsættes bodsbestemmelser, hvor sælger betaler et beløb pr. dag/uge/måned forsinkelsen varer?
- Skal der fastsættes frister for påkrav ved forsinkelser, krav om møder eller bistand fra sagkyndige ved væsentlig forsinkelse?
- Skal sælger have mulighed for at tage forbehold for forsinkelser, som skyldes særlige forhold uden for sælgers kontrol? (Force majeure)
- Hvilke konsekvenser skal en force majeure-situation have? Skal en eller begge parter kunne opsige aftalen, hvis situationen varer i en bestemt periode?
- Skal sælger have yderligere forbehold ved forsinkelser?
Mangler ved produktet/ydelsen
- Hvilke afvigelser fra den aftalte ydelse skal altid betragtes som væsentlige mangler?
- Hvornår skal eller bør køber undersøge produktet / ydelsen for mangler?
- Skal produktet / ydelsen undersøges af en tredjepart, og i så fald hvem?
- Hvilke vilkår skal gælde for eventuelle garantibetingelser?
- Skal der fastsættes særlige reklamationsfrister, og hvad skal de være?
Varighed og ophør
- Hvor lang tid gælder aftalen? Og er der en uopsigelighedsperiode eller prøveperiode?
- Hvad er opsigelsesvarslet? Og kan aftalen forlænges automatisk efter en vis periode?
- Hvilke pligter har parterne efter aftalens ophør? Det kan fx gælde tilbagelevering af ejendele, håndtering af eksisterende ordrer, tilbagekøb af lager, loyalitets- og tavshedspligt og økonomisk opgørelse.
- Skal der gælde en konkurrenceklausul efter aftalens ophør?
Ophævelse ved misligholdelse
- Skal der fastsættes en frist for den misligholdende part til at rette op på misligholdelsen?
- Skal parternes ret til at ophæve aftalen begrænses?
- Skal der indsættes begrænsninger i parternes erstatningsansvar ved misligholdelse?
- Skal ansvaret begrænses til bestemte skadestyper?
- Skal der være en økonomisk grænse for ansvar? – fx et maksimumbeløb eller en samlet fakturaværdi.
- Skal ansvaret begrænses tidsmæssigt?
Lovvalg og værneting
- Skal der aftales et specifikt lovvalg, hvis en part eller aftalen har tilknytning til et andet land?
- Hvordan skal eventuelle konflikter løses?
- Skal der aftales et andet værneting end udgangspunktet, som er byretten i sælgers bopælsområde?
- Skal der anvendes voldgift i stedet for almindelige domstole?
- Skal en voldgiftsklausul inkluderes, og i så fald efter hvilke regler?
Andre forhold
- Skal ændringer i aftalen være skriftlige for at være gyldige?
- Skal der indsættes særlige forbehold eller betingelser for aftalens gyldighed?
- Skal det være forbudt for parterne at overdrage deres forpligtelser til tredjepart? Og skal der være en definition af, hvad der menes med “overdragelse” i aftalen?