Når du driver en virksomhed, er det vigtigt, at du kender reglerne for erstatningsansvar. Et erstatningsansvar kan opstå i forbindelse med kontrakter, uden for kontrakter og som et ansvar for dine medarbejderes handlinger.
Her på siden får du en oversigt over typiske forhold og problematikker vedrørende erstatningsansvar.
Erstatningsansvarnår du driver en virksomhed
Som erhvervsdrivende kan du blive erstatningsansvarlig, hvis du forvolder en skade, der medfører et økonomisk tab for en kunde eller samarbejdspartner.
Hvad der skal til, før du kan få erstatningsansvar
Før du kan blive gjort erstatningsansvarlig, skal følgende fem betingelser være opfyldt:
- Der skal være et ansvarsgrundlag
- Der skal være et økonomisk tab som følge af skaden
- Der skal være en sammenhæng mellem skaden og tabet
- Der skal være et tab som en forventelig konsekvens af skaden
- Der må ikke være særlige grunde, der fritager eller reducerer ansvaret
Vi gennemgår de fem betingelser nedenfor.
Der er et ansvarsgrundlag
For at blive erstatningsansvarlig – eller for at kræve erstatning – skal den, som forvolder en skade, der resulterer i et økonomisk tab, enten- Forvolde skaden ved en uagtsom handling.
- Misligholde sine forpligtelser under en kontrakt.
- Være objektivt ansvarlig for skaden.
Der er tale om et økonomisk tab
Du kan blive erstatningsansvarlig, hvis skaden eller misligholdelsen resulterer i et økonomisk tab.
Et økonomisk tab opstår typisk som følge af personskade eller skade på ting, hvor der opstår en økonomisk konsekvens – fx behandlingsudgifter eller tabt arbejdsfortjeneste.
Hvis en person fx kommer til skade, bliver skaden kapitaliseret. Det vil sige, at skaden bliver omregnet til en økonomisk værdi.
Affektionsværdi bliver dog ikke betragtet som et økonomisk tab.
Der er en sammenhæng mellem skade og tab
Der skal være en sammenhæng mellem skaden og tabet, før du kan blive gjort erstatningsansvarlig. Din handling skal med andre ord være skyld i skaden, og skaden skal være skyld i tabet.
Der er et tab som en forventelig konsekvens af skaden
Skaden og tabet skal være en påregnelig konsekvens af handlingen, hvilket betyder, at det ikke må være helt upåregneligt eller usandsynligt, at skaden kunne opstå som følge af handlingen.
Der er ingen særlige grunde, der reducerer ansvaret
Dit erstatningsansvar kan reduceres eller helt bortfalde, hvis der er en ansvarsfritagelsesgrund eller en ansvarsnedsættelsesgrund.
De typiske ansvarsfritagelsesgrunde og ansvarsnedsættelsesgrunde er:
- Egen skyld
Hvis den der har lidt det økonomiske tab selv har været medvirkende til at skaden er sket, kan erstatningsansvaret reduceres eller bortfalde. - Nødværge eller nødret
Hvis nogen er i fare, og du har forvoldt skade på en person eller andres ting for at rede dem eller dig selv, kan erstatningsansvaret reduceres eller bortfalde. - Accept af risiko
Hvis den skadelidte eksplicit eller implicit har accepteret den fare, som fører til skaden, kan erstatningsansvaret reduceres eller bortfalde.

Få skabeloner til dine aftaler
Som medlem af Lederne Virksom får du adgang til skabeloner til en lang række aftaler – lige til at udfylde og bruge i din virksomhed.
Erstatningsansvar i forbindelse med en kontrakt
Hvis den ene part ikke overholder aftalen i en kontrakt, kan den anden part rejse et erstatningskrav.
Som erhvervsdrivende er det en god idé, at du aftaler med dine kunder og samarbejdspartnere, hvordan og hvornår erstatning kan komme på tale. I kan også aftale et minimum og maksimum for størrelsen på en eventuel erstatning.
Aftaler I ikke andet, er det de generelle erstatningsbetingelser, der gælder.
Handel med forbrugere
Hvis du handler med forbrugere, skal du være opmærksom på, at der er en række begrænsninger i aftalefriheden – også når det kommer til erstatningsansvaret.Du kan som erhvervsdrivende ikke aftale, at en forbruger skal have ringere muligheder for at få erstatning, end hvad loven fastsætter.
Læs mere om køb og salg som erhvervsdrivende
Erstatningsansvar uden for kontrakt
Har du og den anden part ikke lavet en kontrakt, kan et erstatningskrav ikke føres tilbage til en aftale mellem den, som forvolder skaden, og den som lider tabet.
I det tilfælde skal de generelle erstatningsbetingelser være opfyldt, hvis der skal være tale om et erstatningsansvar.
Ansvarsgrundlaget kan enten være culpa eller objektivt.
Et culpaansvar
Et culpaansvar betyder, at den som laver skaden skal handle culpøst for at få et erstatningsansvar. At handle culpøst vil sige, at du enten handler forsætligt eller uagtsomt – altså uforsigtigt eller i strid med almindelig adfærd.Et objektivt ansvar
Objektivt ansvar betyder, at du kan holdes ansvarlig for en skade, selv uden at have handlet culpøst. Dette gælder særligt for farlige aktiviteter eller følger lovgivning. Det kan enten være ved, at din virksomhed udfører en risikofyldt aktivitet, eller at du hæfter for andres, fx dine medarbejderes, culpøse adfærd.Erstatningsansvar, hvor du hæfter for ansatte
Du hæfter som arbejdsgiver for skader, dine medarbejdere forvolder under deres arbejde. Hvis skaden sker uden for arbejdsaktiviteterne, afhænger ansvaret af, om der er en tilknytning til arbejdet. Du hæfter ikke, hvis din medarbejder ikke har handlet uagtsomt.
Sker der anonyme fejl, hvor det ikke er muligt at pege på, hvem af dine medarbejdere der har lavet skaden, hæfter du også – så længe det står klart, at det er én af dem.
Dine medarbejderes ansvar
Dine medarbejdere er også ansvarlige overfor den person, skaden går ud over. Det betyder, at den berørte part frit kan vælge mellem at rejse krav om erstatning overfor dig som arbejdsgiver eller overfor den pågældende medarbejder.Hvis skaden er dækket af en tingforsikring eller en driftstabsforsikring, er medarbejderen som udgangspunkt ikke erstatningsansvarlig – medmindre medarbejderen har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
Som udgangspunkt kan du ikke kræve, at din medarbejder betaler dig tilbage, medmindre medarbejderen har handlet forsætligt eller groft uagtsomt, eller hvis særlige omstændigheder gør det rimeligt. Det kan fx være ved væsentlig misligholdelse af arbejdsforholdet.