Succeshistorier – sådan deler du dem

Hvis du vil forstå dine kompetencer som jobsøgende, er det en god idé at reflektere over dine succeshistorier.

Det er vigtigt, at du kan sætte ord på dine kompetencer. Men det er mindst lige så vigtigt, at du kan fortælle de historier, der dokumenterer dine kompetencer og de resultater, du har skabt.

Her får du en guide til, hvordan du kan finde og beskrive dine succeshistorier.

1

Udvælg situationer

Succeshistorier er fortællinger om situationer, hvor du har gjort det godt eller er lykkedes med en opgave. Måske har du opnået et særligt godt resultat, taget en samtale med en medarbejder på en god måde eller gjort en forskel i en tidligere stilling.

Start med at udvælge fem-seks forskellige situationer, du vil karakterisere som succesfulde. Det er ikke nødvendigvis situationer, hvor du blev anerkendt udadtil, men situationer, hvor du selv følte, at du lykkedes.

Eksempel 1: Du tog en svær samtale med en medarbejder på en måde, hvor samtalen gik bedre end du havde regnet med.

Eksempel 2: Du og din afdeling opnåede et ekstraordinært resultat i en travl proces, hvor det stadig var rart at gå på arbejde.

2

Beskriv din indsats

Forestil dig nu hver enkelt situation. Hvordan var forløbet før, under og efter? Beskriv, hvad du gjorde i hver af situationerne

Stil dig selv spørgsmål som:

  • Hvordan du kom frem til dit resultat?
  • Hvad skete der?
  • Hvad tænkte og følte du?
  • Hvad gjorde, at du lykkedes specielt godt med opgaven?

Eksempel 1: Mens du tog den svære samtale med din medarbejder, følte du, at du kunne være empatisk og nærværende, samtidigt med at du skulle overlevere et svært budskab.

Eksempel 2: Mens I havde en presset periode i din afdeling, følte du som leder, at du var i stand bevare overblikket og fokusere på dine medarbejderes trivsel, samtidigt med I havde travlt.

3

Afklar, hvilke kompetencer du brugte

Se nu på dine beskrivelser af succeshistorierne og reflektér over din egen rolle i situationerne.

  • Hvilke personlige og faglige kompetencer gjorde du brug af?
  • Blev dine kompetencer sat i spil på en ny eller anderledes måde, end du tidligere har oplevet?
  • Hvad gjorde, at du lykkes specielt godt?
  • Hvad lærte du af situationen?

Eksempel 1: I de svære samtaler – der er gået godt – er jeg god til at være præcis, nærværende og tydelig.

Eksempel 2: I pressede situationer – der er gået godt – formår jeg at uddelegere, holde øjet på bolden og samtidigt have fokus på trivslen blandt mine medarbejdere.

4

Led efter fællestræk

Se nu på din beskrivelse af de forskellige succeshistorier.

Kan du se nogle fællestræk eller et mønster? Er der nogle kompetencer, du altid sætter i spil, når du lykkes godt? Er der andre, du lægger til side?

Lav en analyse af de kompetencer, personlighedstræk og karaktertræk, du sætter i spil, når lykkes særligt godt.

Når du har analyseret dine succeshistoriers fællestræk, kommer du ind til kernen af dine kompetencer. Det kan du bruge aktivt, når du skal beskrive dig selv i din jobsøgning.

Eksempel 1: Når jeg som leder er lykkedes godt med de svære samtaler, har jeg forinden brugt god tid på at forberede mig og forsøger at sætte mig i mine kollegers sted. Derfor er empati og menneskelighed nogle af de værdier, der er vigtigst for mig at praktisere som leder.

Eksempel 2: Når jeg som leder er lykkedes godt i pressede tider, starter jeg med at danne mig et overblik over situationen, før jeg begynder at handle. Derfor fokuserer jeg på at have tid til refleksion i min hverdag.

Mangler du sparring til din karriere?

Bliv klogere på dine kompetencer og karrieremuligheder med sparring fra en af vores professionelle rådgivere. Sparringen foregår over telefonen eller Teams og tager mellem en halv og en hel time.

Gode råd til din jobsøgning

Kvinde_ved_skrivebord_article-card_576x324

Den gode ansøgning

Den gode ansøgning er motiveret og målrettet. Her får du karriererådgivernes 10 bedste råd, så din ansøgning fanger virksomheden.

Mand_arbejder_hjemmefra_med_soen_article-card_576x324

Brug stillingsopslaget

Tag udgangspunkt i stillingsopslaget, inden du skriver din ansøgning. Læs, hvordan du analyserer et stillingsopslag, så du er klar til at skrive.

Kolleger_snakker_indenfor_article-card_576x324

Få styr på elevatortalen

Det er en god idé at have en præsentation af dig selv, du kan bruge til jobsamtaler, til netværksmøder eller ved kaffemaskinen.

Spørgsmål og svar om ansøgninger