Kender du dit drømmejob? Få hjælp til afklaring
Når du er jobsøgende, er det vigtigt, at du ved, hvad du leder efter. Brug denne guide til at blive klar over, hvad dit drømmejob er.
Overvej hvilke arbejdsopgaver, du vil løse
Når du skal finde dit drømmejob, er det en god idé at starte med at tænke over, hvilken funktion du har lyst til at have i dit kommende job. Måske er det en anden, end du tidligere har haft tidligere? Reflekter for eksempel over:
- Hvilke konkrete opgaver har du lyst til at løse?
- Hvad har givet dig energi og motivation i tidligere jobs?
Afklar hvilken type virksomhed og branche, du vil arbejde i
Virksomheder, brancher og organisationer er forskellige og har hver sin måde at fungere på. Derfor er det vigtigt, at du gør dig tanker om, hvad der er vigtigt for dig i et kommende job. Tænk over:
- Hvordan skal din kommende virksomhed være? Stor? Lille? Dansk? International?
- Har du ønsker, når det kommer til opbygning og ejerforhold?
- Hvilken kultur trives du i?
- Hvilken branche ser du dig selv i?
- Har du ønsker til virksomhedens strategi, formål og purpose?
Tænk over, hvordan dine arbejdsforhold skal være
Din arbejdsform og din nærmeste leder har stor indflydelse på, hvordan du trives i dit nye job. Det er derfor vigtigt, at du overvejer hvilke krav og ønsker, du har til din kommende arbejdsplads. Du kan overveje:
- Hvilke ledelsesmæssige rammer gør, at du fungerer bedst?
- Hvilken grad af frihed i arbejdet fungerer bedst for dig?
- Hvilken type samarbejde trives du bedst i – selvstændigt eller sammen med andre?
- Hvilken type ledelse eller leder fungerer du godt under?
Definér dit mål
Nu er du klar til at beskrive målet for din jobsøgning. Ved at beskrive tydeligt for dig selv, hvad du går efter, bliver det også lettere at lede efter de rigtige ting. Stil dig selv spørgsmål som:
- Hvad er det konkrete mål, du ønsker at opnå?
- Hvordan kan du se, at du har opnået målet?
- Hvad er årsagen til, at det er vigtigt for dig at nå målet? Er det realistisk?
- Hvornår ønsker du, at målet skal være opnået?
Lav en handlingsplan
Når du kender dit mål for din jobsøgning, kan du planlægge, hvordan du vil opnå det. Når du laver din handlingsplan, så bryd din handlingsplan ned på ugebasis. Tænk f.eks. over, hvor mange netværkskontakter, du vil deltage i og hvor mange jobs, du vil søge om ugen. Mens du laver din handlingsplan, kan du reflektere over:
- Hvordan kan du bruge dit netværk i din ansøgningsproces?
- Hvordan vil du arbejde med LinkedIn?
- Er der rekrutteringsvirksomheder, du kan kontakte?
- Vil du sende både opfordrede og uopfordrede ansøgninger?
LinkedIn – dit værktøj til netværk og karriere
Lederne har samlet alt det, du skal vide om LinkedIn. Få inspiration til, hvordan du bruger LinkedIn til netværk og personlig branding.