Få en professionel LinkedIn-profil sådan gør du
På LinkedIn kan du skabe relationer, få vigtig viden og bane vejen til dit næste job eller nye kunder. Men det kræver, at du har en skarp, professionel profil.
Guide til en professionel LinkedIn-profil
Få et skarpt redskab til netværk og karriere.
Skab interesse og synlighed med din overskrift
Under dit profilbillede finder du overskriften på maks. 220 tegn. Den er det første, der vises, når du dukker op i søgninger og skal give læseren lyst til at klikke videre til hele din profil. Spørg dig selv: Ville jeg åbne min profil, hvis jeg kun kunne se navn og overskrift? Bliv eventuelt inspireret af dine kontakters profiler.
Brug relevante søgeord i overskriften. Kombiner gerne faglige kompetencer som ”projektledelse” eller ”Performance Management” med jobtitler og den værdi du kan give læseren.
Eksempler på en god og søgbar overskrift:
“Kommunikationskonsulent hos ”Virksomhed” – fokus på PR, presse og Public Affairs, hvilket styrker “Virksomhedens” brand over for målgruppen”
Brug et vellignede og velegnet profilfoto
Dit profilbillede er en anden vigtig del af det førstehåndsindtryk, du giver, når andre ser din profil.
Brug et profilfoto, der:
- Kun viser dig og ligner dig
- Viser dig professionelt og med tøjvalg, udtryk og baggrund, der matcher din ønskede branche og målgruppe
- Smiler og har øjenkontakt med kameraet
- Er taget tæt på, så det viser begge dine øjne
- Husk på, at du skal kunne ses, når billedet vises småt som fx i et søgeresultat
- Har en neutral baggrund
Sæt stemningen med baggrundsbilledet
Et baggrundsbillede kan være ét stort billede eller en kombination af flere mindre billeder bag dit profilbillede.
Du kan for eksempel bruge baggrundsbilledet til at vise dig i en arbejdssituation. Du kan også søge på forskellige billeddatabaser, hvor der er billeder og illustrationer, du kan bruge kvit og frit.
Vær opmærksom på, at baggrundsbilledet vises lidt forskelligt på forskellige enheder. Du kan derfor ikke 100 procent vide, hvilken del af billedet, som er skjult bag dit profilbillede.
Gør det nemt for andre at kontakte dig
Under “Kontaktoplysninger” kan du skrive din mail, dit telefonnummer og din adresse. Du kan også indsætte op til tre websteder. Har du fx en hjemmeside eller blog, er det oplagt at linke til den her. Links bør altid være fagligt relevante.
Det er kun dine forbindelser, der kan se fx dine websteder og din mail, hvis du ikke har gjort dem offentlige under “Indstillinger” for personer, du ikke er forbundet med.
Hvis du vil gøre det nemt for andre at kontakte dig, selv om I ikke er forbundet på LinkedIn, kan du vælge at skrive din mail og/eller dit telefonnummer nederst i “Om-afsnittet”.
Skriv et struktureret og personligt Om-afsnit
"Om-afsnittet" er et fritekstfelt, hvor du kan præsentere dig og dine kompetencer med egne ord.
LinkedIn viser som udgangspunkt kun de første tre-fire linjer af dit Om-afsnit. Derfor er det vigtigt, at du begynder med det vigtigste og det, der skal fange læseren.
Sørg for, at “Om-afsnittet”:
Indleder med en kort præsentation af dig: Hvem er du professionelt, hvad brænder du for, og hvad kan du tilføre af værdi og erfaring til en virksomhed? Er struktureret og overskueligt med fx blokbogstaver, linjeskift, specialtegn og punktopstillinger. Er skrevet i “jeg”-form, som gør teksten personlig og vedkommende for modtageren.
Beskriv dine forandringer
Sektionen “Erfaring” er som udgangspunkt dit kronologiske CV med din seneste ansættelse først.
Her skriver du titel, arbejdsplads og tidsrum for dine tidligere stillinger. Beskriv også opgaver, ansvar og resultater. Du kan også vælge at skrive to-tre linjer om den enkelte virksomhed.
Hvis du ikke kan eller vil redegøre for konkrete resultater, kan det være en hjælp at spørge dig selv: Hvilken værdi tilførte jeg virksomheden?
Husk at være opmærksom på, om oplysningerne kan være fortrolige eller på anden måde følsomme for virksomheden.
Fremhæv værdien af dine uddannelser
Under “Uddannelse” lister og beskriver du alle dine uddannelser. Fokusér på, hvad du har fået af kompetencer, som kan have værdi for din målgruppe, fx en kommende arbejdsgiver, din branche, potentielle kunder.
Skab troværdigheden med anbefalinger
Du kan bede om anbefalinger fra både tidligere og nuværende kolleger og chefer. Det kan også være fra andre kontakter som kunder og samarbejdspartnere. Skriv til dem en ad gangen med en personlig besked. Så har du en bedre chance for, at de vil bruge tid og energi på en anbefaling.
Vær konkret, når du beder om anbefalinger som fx “Har du tid og lyst til at skrive et par linjer om din oplevelse af mit bidrag til projekt X?”.
Angiv dine kompetencer
Kompetencer er en let og meget brugt måde for rekrutteringskonsulenter at finde dig på. Du skal angive mindst fem kompetencer i sektionen “Kompetencer”, for at LinkedIn anser din profil som helt ajour som stjerneprofil. Du kan skrive op til 50 kompetencer.
Du kan også knytte kompetencer på dine specifikke ansættelser under “Erfaring” og “Uddannelse. Det er vigtigt, at du organiserer rækkefølgen, så dine spidskompetencer kommer først. Husk dine mere specifikke kompetencer som fx it-kompetencer eller certificeringer.
Lav en pæn URL til LinkedIn-profil
Du kan selv ændre URL’en til din offentlige profil, så den bliver kortere og pænere og derfor mere egnet til en e-mail-signatur, et CV eller visitkort. Det gør du ved at klikke på “Rediger offentlig profil og URL” øverst i højre menu på din LinkedIn-profil.