Tjeklisten er lavet til dig, der lige et begyndt på dit første job som leder.
Brug tjeklisten til at få overblik de største faldbruger som ny leder. Listen indeholder også nogle spørgsmål, som du kan bruge til at reflektere over, hvordan du styrer uden om dem.Otte begynderfejl hos den nye leder
Er du ny i rollen som leder? Undgå disse otte klassiske begynderfejl – og øg din chance for at komme godt fra start i din nye karriere.
1. Du kommer til at love mere, end du kan holde
- Sætter du gang i mere, end du kan levere på? Du hverken kan eller skal nå det hele på én gang.
- Holder du fokus på det, du er ansat til og bliver målt på som leder? Sørg for at prioritere de opgaver, du finder vigtigst, og at kommunikere jeres indsatser og aktiviteter.
- Er opgaverne tydelige og realistiske? Vær skarp på, hvad I helt præcist skal nå, og opstil opgaver, som både du og medarbejderne kan se, at de I kan nå i mål med.
2. Du glemmer at følge op på medarbejdernes opgaver
- Har du sat flere opgaver i gang, end du kan følge til dørs? Følge med i, hvordan de skibe, du har sat i søen, kommer i havn.
- Spørger du ind til medarbejdernes opgaver? Vær løbende opmærksom på, om der er fremdrift og om dine medarbejdere har rammerne for at lykkes med opgaverne.
- Hjælper du medarbejderne, hvis de støder på udfordringer? Står til rådighed for dine medarbejdere, når de støder på udfordringer.
- Anerkender du medarbejderne for deres indsats? Det er vigtigt, at du anerkender deres indsats i processen – ikke kun de resultater, de skaber.
3. Du glemmer at forberede din kommunikation ordenligt
- Ved du, hvad du vil sige? Vær skarp på dine budskaber og hvad du gerne have, at folk hører og tager med sig.
- Sætter du sig i modtagerens sted? Vær opmærksom på, hvordan nuancer og skift i din kommunikation kan opfattes. Sørg også for at teknikken er i orden og at komme til tiden, så det ikke forstyrrer dine budskaber.
- Beder du om feedback? Uanset din hensigt, er det modtagerens opfattelse, der bliver budskabet. Sørg for at stille opfølgende spørgsmål og bede om respons på det, du siger.
- Er dine medarbejdere i tvivl om opgaverne og retningen? Så er det din opgave at kommunikere mere klart og præcist.
4. Du gør dig selv til opgavemagnet
- Løser du opgaver, som dine medarbejdere bør klare? Du skal have tid og overskud til at være leder med overblik og strategisk udsyn i stedet for at være for meget sagsbehandler eller opgaveløser for dine medarbejdere.
- Involvere du medarbejderne i afdelingens opgaver? Så er det lettere for dem tage opgaverne på sig og komme til dig med løsninger.
- Bruger du tid på at forklare, hvad resultatet skal være frem for hvad der skal gøres? Medarbejderne skal kende målet, så de selv kan finde vejen derhen.
5. Du tror, din chef er mere interesseret i dig end i din afdeling
- Løser du opgaver, som dine medarbejdere bør klare? Du skal have tid og overskud til at være leder med overblik og strategisk udsyn i stedet for at være for meget sagsbehandler eller opgaveløser for dine medarbejdere.
- Involvere du medarbejderne i afdelingens opgaver? Så er det lettere for dem tage opgaverne på sig og komme til dig med løsninger.
- Bruger du tid på at forklare, hvad resultatet skal være frem for hvad der skal gøres? Medarbejderne skal kende målet, så de selv kan finde vejen derhen.
6. Du glemmer at sætte klare mål og rammer for opgaverne
- Har I en fælles forståelse for målet? Mal det store billede for dine medarbejdere, så I alle er klar over, hvad målet er.
- Er opgaverne tydelige? Vær skarp på, hvad afdelingen bliver målt og hvornår I er i mål.
- Er der klare rammer for opgaverne? Forklar præcist, hvad er der af ressourcer som fx tid og budget? Hvad er konsekvenserne, hvis I ikke når i mål?
- Hvornår kan I fejre, at en opgave i hus? Husk af fejr både de små og store mål og delmål.
7. Du glemmer at bruge dit netværk
- Bruger du dit netværk til at vende spørgsmål og udfordringer eller vil du helst selv? Vær ikke bange for at spørge om råd. Der er flere, end du er klar over, som vil hjælpe dig.
- Stiller du dig til rådighed for andre? Ved at bede om hjælp, stiller du dig også til rådighed for at hjælpe andre. Vis interesse for, hvad andre laver ved at spørge ind.
- Tænker du, at andre forventer, at du ved og kan alt?
- Hvad ville du selv gøre og tænke, hvis en leder kom til dig for at få hjælp?
8. Du glemmer at involvere dine medarbejdere i de store linjer
- Involverer du medarbejderne i planer og status for afdelingen? Lige som dig selv, finder medarbejderne mening i at se tingene i en større sammenhæng.
- Uddelegerer du opgaver, der passer til de enkelte medarbejderes kompetencer?
- Anerkender du medarbejderne for deres bidrag til helheden? Undgå oplevelsen af pseudoarbejde ved at gøre det klart, hvad der vil ske, hvis opgaverne ikke løses.
- Lytter du til medarbejdernes input? Fx om hvor I er på vej hen, hvor I kan justere for at opnå større effektivitet eller hvordan I styrker trivslen?
Lederguiden: Kom godt fra start i dit første lederjob
Er du ny i lederjobbet?
Bliv del af et Ledernetværk
Som medlem af Ledernes faglige organisation har du eksklusiv adgang til en lang række Ledernetværk fuld af ligesindede ledere.