Din første tid som leder – en ny rolle

Det er både et stort skulderklap og en stor udfordring at blive leder for første gang. Brug disse råd til at komme godt fra start med din nye rolle.

Når du træder ind ad døren til dit første lederjob, begynder en spændende læringsproces og karriereskift.

Måske kommer du fra et job som specialist, hvor du har skabt gode resultater. Nu skal du som udgangspunkt lade dine medarbejdere løse opgaverne. Du skal være den spillende træner, der lægger taktikken og får holdet til at spille sammen, så I skaber resultater.

Her får du gode råd til, hvordan du bruger de første måneder i jobbet bedst muligt.

1. Afstem forventninger med din chef

Du skal vide, hvilke opgaver og mål du forventes at løfte. Uanset om du har været til jobsamtale eller ej, kan der være behov for at præcisere, hvad dine opgaver konkret består i, hvordan du skal prioritere dem, og ikke mindst hvad succeskriterierne er for de enkelte opgaver. Påpeg gerne, hvis noget lyder urealistisk. Du skal kunne se, at du kan nå i mål med dine opgaver.

Spørg også, hvad din chef forventer af jeres samarbejde i det daglige. Hvordan skal jeres dialog være? Hvor tit og hvordan skal du afrapportere til din chef for, at han eller hun kan føle sig tryg ved, at du er på rette vej og leverer de ønskede resultater?

2. Slip dit specialistjob

Når du begynder i et lederjob, er du først og fremmest leder. Det betyder ikke, at du helt skal holde dig fra det faglige felt – især ikke, hvis du er leder af et mindre team. Men lederrollen skal være din førsteprioritet.

Det betyder, at du skal sige farvel til en lang række opgaver fra dit gamle job. Du hverken kan eller skal bruge tid på at gå i detaljen med de opgaver, som dine medarbejdere sidder med. Faktisk er det en vigtigt, at du som leder anerkender dine medarbejdere for at tage dine opgaver og giver dem frihed til at udføre opgaverne. Det viser, at du har tillid til dine medarbejdere, og der er mindre risiko for, at din arbejdsbyrde bliver for stor og stressende.

Din sparringspartner til lederjobbet

Få nye øjne på dine udfordringer og gode råd til at håndtere dem. Ring til vores dygtige ledelsesrådgivere på 32 83 36 17, eller bestil en sparring.

Ring til os

3. Værn om dit ledelsesrum

Dit ledelsesrum er de rammer, du kan udøve din ledelse indenfor. Udgangspunktet er det ansvar og mandat, som følger med jobbet. Fx ansvar for budgetter og mandat til at fyre og hyre.

Hen ad vejen kan du præge og endda udvide dit ledelsesrum. Større tillid til dig og din faglighed som leder vil give dig større frihedsgrader i form af et udvidet ledelsesrum – og vice versa.

Viser du, at du fx kan holde styr på driftsbudgettet, vil du kunne opretholde den del af dit ledelsesrum. Gør du det ekstra godt, kan du måske med tiden også få ansvaret for lønbudgettet.

Dit ledelsesrum hænger også sammen med dine relationer til medarbejdere, chefen og øvrige ledere. Så brug tid på relationerne. Vis, at du tager ansvar, og at du interesserer dig for andre.

FÅ VÆRKTØJER OG GODE RÅD TIL DIN LEDELSE

4. Husk, at du er ligeværdig med dine lederkolleger

Du skal tage din plads i ledergruppen fra dag ét – ellers kan den være svær at generobre på et senere tidspunkt.

Du er lige så meget leder som dine lederkolleger er – også selvom de har mere erfaring som ledere. Så vær ikke bange for at tage ordet og deltage i dialogerne med dine lederkolleger.

Tænk på dig selv som et nyt medlem af et orkester, der skal vise sit værd fra første tone.

5. Vær synlig og tilgængelig

En synlig leder er til stede enten fysisk eller fra distancen og kommunikerer med sine medarbejdere.

Informér og involvér dine medarbejdere i ledelsens beslutninger i det omfang, det kan lade sig gøre. De skal opleve, at du er interesseret i dem og anerkender dem. Spørg ind til deres opgaver, og vis interesse for dem, og hvad de er optagede af.

Det er også vigtigt, at dine medarbejdere kan få fat på dig. Sørg for at have en åben og opdateret kalender, så de kan se hvor du er og hvornår de kan få fat i dig. Reservér eventuelt et fast tidsrum, hvor du altid er tilgængelig for dine medarbejdere enten fysisk eller på telefonen. Meld også klart ud, hvor hurtigt de kan forvente at få svar på fx SMS’er eller mails.

6. Lav en personlig plan

Læg en plan for, hvordan du vil bruge den første tid i jobbet, fx for de første 100 dage.

En konkret plan kan skabe balance mellem den daglige drift og det store overblik, så hastespørgsmål og enkeltsager ikke stjæler for meget fokus fra det overordnede billede. Altså en plan, som sikrer, at du bruger tiden rigtigt.

Spørg dig selv:

  • Hvem skal du tale med?
  • Hvad vil du opnå med de forskellige aktiviteter?
  • Hvornår vil du gøre hvad?

7. Undgå for mange nye strategier

Når du har et overblik over dine opgaver, er det tid til at melde et enkelt eller to strategiske temaer ud til dine medarbejdere – og gentage dem. Det er med til at sikre, at du og dine medarbejdere bevæger jer i den rigtige retning.

Temaer skal ikke nødvendigvis være direkte målbare, men have klare prioriteringer og vise, hvor I er på vej hen. Det kunne fx være øget kundetilfredshed eller øget trivsel i teamet. Omsæt de strategiske temaer til konkrete opgaver for medarbejderne. Lav gerne mange små delmål, så I på fx ugentlig basis kan fejre, når I er kommet et skridt længere med en opgave. Det øger medarbejdernes motivation og lyst til at arbejde videre mod det overordnede mål.

Mand_i_jakkesaet_vindue_feature_576x324

Guide: Medarbejderens motivation

I Ledernes motivationsguide får du viden og gode råd om motivation i en overskuelig form. Du kan bruge guiden i dit løbende arbejde med din egen og medarbejdernes motivation - både dem, du deler fysisk arbejdsplads med, og dem, der er med fra distancen.

8. Disponér din tid rigtigt, og få gode vaner fra starten

Hvis du ikke prioriterer dine opgaver og din tid, når du aldrig i bund med bunken af opgaver – uanset hvor mange timer du arbejder. Vær derfor opmærksom på, hvilke vaner du tillægger dig fra starten.

For eksempel kan det være en god idé kun at tjekke mails en eller to gange om dagen. Hav også gerne tidsrum, hvor du ikke lader dig forstyrre.

Overvej også, hvilke møder du skal gå til. Er din rolle vigtig? Eller kan du få en anden til at give dig et referat? Husk også at have tid til, gerne på faste tidspunkter, at tale med dine medarbejdere. Når du tager en tur rundt i virksomheden og viser interesse, føler de sig set, hørt og anerkendt.

9. Brug hele din organisation

Som leder hverken kan eller skal du klare det hele selv. Det er dine medarbejdere, der har de fagspecifikke kompetencer. De kompetencer skal du udnytte til fulde, hvis du vil skabe resultater.

Det kræver, at du uddelegerer opgaverne og giver hver enkelt medarbejder ansvar og mulighed for at træffe egne beslutninger. Kan dine medarbejdere mærke, at du har tillid til dem og respekterer deres faglighed, vil de føle sig trygge og finde større glæde ved deres arbejde.

Kan du bringe samtlige medarbejdere i spil, er du samtidig med til at skabe en bedre holdånd, hvor alle føler sig vigtige.

10. Vis resultater

Om du kan vise resultater hænger tæt sammen med din evne til at prioritere og planlægge dine opgaver. Har du brugt alt dit krudt på at lave én stor ændring, er risikoen for at fejle stor. Har du derimod foretaget en række mindre forandringer – som dog stadig batter og kan ses som synlige og mærkbare ændringer – er din chance for at kunne vise resultater langt større.

Hav fokus på både målene og delmålene og husk af fejre dem. Sæt også ord på succeserne fx ved at skrive ned, hvad dit team nåede i dag og hvordan du gjorde en forskel som leder.

11. Få dig en mentor – og husk at tænke langsigtet

Uanset hvor god din chef og dine lederkolleger er, vil du som ny leder være i tvivl om en masse ting, som kan være svære og virke nærmest forbudt at spørge ind til. Derfor kan det være godt finde en person i dit netværk, som du kan spørge til råds. En med ledererfaring, men som du ikke skal stå til ansvar for.

Måske kender du en leder på en tidligere arbejdsplads, som du kan snakke fortroligt med. En form for mentor, som kan vejlede dig – og ikke mindst hjælpe dig med at løfte blikket i en travl hverdag med småopgaver og talrige møder.

Opbyg også gerne et netværk til andre ledere, som kan give dig råd og inspiration – og måske på et senere tidspunkt hjælpe dig videre til dit næste lederjob.

Kom godt fra start i dit nye job

Kvinde_griner_mde_article-card_576x324

Kom godt fra start

Har du tænkt over, hvordan du vil være som leder? Brug denne guide til at få en god start på din nye karriere som leder.

Mand_i_toget_article-card_576x324

Forbered dig godt

Med dit første lederjob står du over for et karriereskift, der stiller nye krav til dig. Brug de gode råd til at forberede dig bedst muligt.

Mnd_snakker_cafe_article-card_576x324

Otte fejl, du ikke må begå

Er du ny i rollen som leder? Undgå disse otte klassiske begynderfejl – og øg din chance for at komme godt fra start i din nye karriere.

Kvinde_smiler_over_skulderen_text-image-50_50_576x324

Kurser til den nye leder

Er du ny i lederrollen? Forbered dig på dit nye lederjob med kurser og uddannelser, der er skræddersyet til den nye leder.

Folk_netvker_text-image-50_50_576x324

Bliv del af et Ledernetnetværk

Som medlem af Ledernes faglige organisation har du eksklusiv adgang til en lang række Ledernetværk fuld af ligesindede ledere.

Inspiration til dig fra Lederstof.dk

Bodil_Nordestgaard_Ismiris_klumme_article-card_576x324
Lederstof
Artikel

Ledelse er dit fag nu

Mange bliver udnævnt til ledere, fordi de er fagligt dygtige. Men som leder er det vigtigt, at du gør dig klart, at dit fag nu er ledelse.

Michael_Uhrenholt_article-card_576x324
Lederstof
Artikel

Unge arbejder sig til lederstillingen

Langt de fleste får deres første lederjob der, hvor de allerede arbejder. En helt naturlig fødekanal, mener ledelsesrådgiver Michael Uhrenholt.

AnneMalzer_article-card_576x324
Lederstof

Den 27-årige teaterdirektør

Anna Malzer blev skræmt fra vid og sans, da hun opdagede, hvad jobbet indebar, og hvor dårligt hun var klædt på, da hun blev direktør. 

Spørgsmål og svar om den nye leder