Efter jobsamtalen skal du evaluere samtaleforløbet. Det gælder både, hvis du går videre i ansættelsesprocessen, men også hvis du ikke får jobbet. Så er du bedre forberedt til din næste jobsamtale.
Efter jobsamtalen tid til at evaluere forløbet
Det er tid til at tænke over, hvordan samtaleforløbet er gået. Det gælder både, hvis du går videre, eller hvis du ikke får jobbet.
Reflekter over jobsamtalen
Hvordan gik jobsamtalen? Og er du stadig interesseret i jobbet?
Hvis du stadig er interesseret, kan du overveje at sende en kort mail, hvor du siger tak for samtalen, at du stadig er interesseret og glæder dig til at høre fra dem igen.
Lær af oplevelsen
Hvis det ikke er dig, der går videre i rekrutteringsprocessen, så efterspørg konkret feedback fra dem, du har været til samtale hos. Du kan fx spørge ind til, om der er noget, du kan gøre bedre eller anderledes næste gang, du skal til jobsamtale? Eller hvad der kendetegner den eller de kandidater, som de gik videre med?
Evaluer også dig selv:
- Hvad gjorde du godt?
- Hvad gik mindre godt?
- Hvad skal du gøre igen til næste samtale eller hvad skal du ændre på til næste samtale?
- Og hvad kan du forbedre?
Forbered dig på næste runde
Er du inviteret til endnu en samtale, så har både du og virksomheden mulighed for at gå mere i dybden.
Spørg ind til, hvad virksomheden ønsker at få uddybet ved næste samtale, og om der er noget, du skal forberede eller tage med. Tjek også gerne op på, hvem der deltager til næste samtale.
Du kan reflektere over:
- Skal jeg gøre noget anderledes under næste samtale?
- Hvad vil jeg uddybe om mig selv, min erfaring, mine kompetencer, mine værdier og min personlighed?
- Var der noget, jeg ikke fik sagt?
- Hvad vil jeg spørge om, som jeg ikke tidligere har fået svar på?
Referencer
Hvis arbejdsgiver efterspørger referencer fra tidligere jobs, så spørg ind til hvilken reference, de ønsker. Skal det fx være fra en chef, en kollega eller måske en tidligere medarbejder?
Husk også at informere din reference, inden du udleverer deres kontaktdata.
Tests og cases
Efter første samtalerunde er det almindeligt at blive præsenteret for en eller flere tests.
Det kan fx være en personlighedstest, en kognitiv test eller en færdighedstest. Du har altid krav på at få en tilbagemelding på din test. Ofte får du den i forbindelse med næste samtale, hvor I kan bruge testen til at tale ud fra eller som et dialogværktøj.
Du kan også blive præsenteret for en case, hvor du for eksempel bliver bedt om at løse en problemstilling eller en konkret opgave, i forhold til den stilling du søger.
Din lønpakke
På et tidspunkt i dit ansættelsesforløb skal du komme med dit krav til løn.
Forbered derfor, hvad din arbejdskraft skal koste i forbindelse med det konkrete job. Husk, at du skal kunne argumentere for dit lønkrav.
Husk også at tænke alle aspekter af lønpakken ind fx pension, fri bil, forsikringer, personalegoder og ferie.
Din kontrakt
Tillykke med jobbet! Du og virksomheden er blevet enige om indholdet i jobbet og lønrammen. Du vil nu få tilsendt en ansættelseskontrakt. Kontrakten er fundamentet for din ansættelse.
Inden du skriver under, skal du huske at få den gennemgået af en af vores jurister, så du kan få rådgivning om dine rettigheder og muligheder.
Gå til første skridt
Inden jobsamtalen
Inden jobsamtalen skal du forberede dig godt på virksomheden og de spørgsmål, du kan blive stillet.