Under jobsamtalen gode råd til dialogen

Til den gode jobsamtale kommer du igennem med dine budskaber og finder ud af, om stillingen er noget for dig. Få karriererådgiverens bedste råd.

Til jobsamtalen er det din opgave komme igennem med fuld styrke og gøre et godt indtryk på arbejdsgiver. Men jobsamtalen er også en dialog, hvor du har mulighed for at få svar på, om jobbet og virksomheden er noget for dig og lever op til dine forventninger.

Her får du karriererådgivernes bedste råd til den gode jobsamtale.

Husk førstehåndsindtrykket

Kom i god tid, så du ikke skal haste direkte ind til samtalen.

Førstehåndsindtrykket er vigtigt, så udvis ro og overskud. Hils på alle i lokalet og skab øjenkontakt - og vær opmærksom på at have et åbent og inviterende kropssprog. Du kan fx vise imødekommenhed ved at have åbne arme og en levende gestik i stedet for at sidde med ben eller arme over kors.

Hvis du bliver usikker eller nervøs, kan du fokusere på dit åndedræt og sørge for at trække vejret dybt ned i lungerne. På den måde kommer du i kontakt med din krop.

Tal tydeligt og langsomt og hold pauser i din talestrøm. Så får de ting du siger større vægt, og du inviterer til dialog.

Vær ærlig

Vær dig selv. Vær ærlig, afklaret og vis din personlighed.

Hvis du er nervøs, så sig det til samtalen. Det samme gør sig gældende, hvis du af en eller anden grund ikke føler dig helt på toppen, fx pga. sygdom. Det vækker sympati og giver en ligeværdig dialog fra starten. Det giver også ro hos dig selv at få det sagt.

Vis opmærksomhed

Under samtalen skal du vise opmærksomhed. Det gør du ved at skabe øjenkontakt og vise engagement og interesse. Du kan fx bede om uddybning, når der er noget, der virker interessant, eller noget du ikke forstår. Husk også at lytte aktivt og indgå i dialogen.

Vær opmærksom på, om du kommer igennem med dine budskaber og brug din intuition til at opfange signaler fra de andre til samtalen.

Vær tydelig og empatisk

Udtryk dig tydeligt og svar tydeligt på de spørgsmål, du bliver stillet til jobsamtalen. Det er ok at tage en tænkepause undervejs eller bede om at få et spørgsmål gentaget, så du kan få tid til at tænke dig om og formulere et svar.

Begræns dig til kun at tale om det, der giver værdi i forbindelse med jobbet og undgå anekdoter, som ikke har relevans.

Sæt dig selv i arbejdsgivers sted og vis empati ved at tale om det, de er interesserede i at høre om og fokusere på.

SE DE SPØRGSMÅL, SOM ARBEJDSGIVERE MÅSKE STILLER DIG UNDER JOBSAMTALEN

Husk de konkrete eksempler

Få arbejdsgiveren til at tale

Til samtalen har du mulighed for at få informationer, som du ikke kan læse dig til i stillingsopslaget eller researche dig frem til.

Jobsamtalen er en ligeværdig samtale – og det er her, du skal have svar på de spørgsmål, du har forberedt, så du kan vurdere, om jobbet og arbejdspladsen er noget for dig.

FORBERED DIG GODT TIL SAMTALEN

Vær klar på det næste skridt

Inden du forlader samtalen, skal du huske at sikre dig, at du kender næste skridt i processen.

  • Hvornår kan du forvente en tilbagemelding på samtalen?
  • Hvordan ser rekrutteringsprocessen ud? Er der flere samtaler eller særlige ting, du skal forberede dig på og afsætte tid til.

Gå til næste trin i forløbet

Trin 3

Efter samtalen

Efter jobsamtalen er det tid til at tænke over, hvordan samtaleforløbet er gået. Det gælder både, hvis du går videre, eller hvis du ikke får jobbet.

Gå til trin 3: Efter jobsamtalen
Gå til trin 3: Efter jobsamtalen

Spørgsmål og svar om jobsamtalen