Mand_paa_kontor_content-header_768x384

Hvis du ikke får din løn – få hjælp trin for trin

Du har selvfølgelig krav på at få udbetalt din løn til tiden. Får du ikke det, skal du reagere med det samme.

Der kan være flere årsager til, at du ikke har fået udbetalt din løn til tiden. Det er vigtigt, at du reagerer med det samme, uanset hvad der ligger til grund for din manglende løn. For sent udbetalt løn er nemlig en misligholdelse af dit ansættelsesforhold.

Herunder kan du læse om, hvordan du skal forholde dig, hvis du ikke får din løn.

Kontakt din arbejdsgiver, hvis du ikke har fået udbetalt løn

Du skal som det første kontakte din arbejdsgiver for at høre, hvad der er årsag til, at du ikke har fået udbetalt din løn.

Manglende løn kan skyldes en fejl i arbejdsgivers lønsystem. Derfor er det vigtigt, at du gør opmærksom på, at du ikke har modtaget din løn til tiden.

Hvis der er sket en fejl, skal du sikre, at du får din løn omgående herefter. Sker det ikke, kan du se, hvordan du skal forholde dig ud fra vores trin-for-trin guide herunder.

Det skal du gøre, hvis du (stadig) ikke får din løn

Hvis du ikke omgående har fået udbetalt din løn efter at have kontaktet din arbejdsgiver, står vi klar til at hjælpe dig. Se hvordan, vi hjælper dig trin-for-trin.

1. Du kontakter Lederne Spring

Du skal kontakte os, hvis din arbejdsgiver ikke omgående udbetaler din løn efter at være blevet gjort opmærksom på, at du ikke har modtaget den.  

Når du kontakter os, drøfter vi sammen, hvordan vi skal tilrettelægge det videre forløb. Hvis der er grundlag for det, skal du tage stilling til, om du ønsker at fortsætte i din stilling, eller om du vil ophæve ansættelsesforholdet.

For at kunne hjælpe dig bedst muligt, har vi konkret brug for følgende oplysninger:

  • Årsagen til, at du ikke har fået udbetalt din løn ifølge din arbejdsgiver
  • Dine tre seneste lønsedler, samt din seneste lønseddel for december
  • Din ansættelseskontrakt
  • Eventuelt din opsigelse

2. Vi sender et betalingspåkrav

Når vi har vendt din situation og tilrettelagt det videre forløb med dig, vil Lederne Spring herefter sende et betalingspåkrav til din arbejdsgiver med en frist på 3-5 dage.

Hvis din arbejdsgiver fortsat ikke udbetaler din løn, kan du, afhængigt af påkravets indhold, allerede herefter være ude af ansættelsesforholdet.

3 Vi opgør dit krav og sender endnu en skrivelse

Hvis din arbejdsgiver ikke betaler i henhold til påkravet, opgør vi dit krav og sender arbejdsgiver endnu en skrivelse. Denne gang kan påkravet indeholde et varsel om, at vi indgiver en konkursbegæring, hvis arbejdsgiver ikke overholder en betalingsfrist på op til ti dage.

4 Vi indgiver en konkursbegæring på dine vegne

Hvis virksomheden fortsat ikke betaler, og det er tydeligt, at virksomheden er insolvent (ude af stand til at betale sin gæld), vil vi på dine vegne indgive en konkursbegæring imod virksomheden.

Når du indgiver en konkursbegæring, kan du få din løn dækket af Lønmodtagernes Garantifond og konkursboet. Hvis virksomheden ikke er insolvent, vil vi rette henvendelse til virksomheden eller virksomhedens arbejdsgiverorganisation.

Du kan læse mere om dine rettigheder ved konkurs her

Bliv ved med at møde på arbejde, selvom du ikke får udbetalt din løn

Selvom det kan være fristende at blive væk fra arbejdet, hvis ikke du får udbetalt din løn, er det vigtigt, at du bliver ved med at møde op. Det skal du for at undgå at miste dine rettigheder, som fx løn, feriepenge og pension.

Du skal som udgangspunkt møde på arbejde, så længe din arbejdsgiver har en frist til at betale din løn.

Har du brug for juridisk hjælp?

Som medlem af Lederne Spring kan du benytte dig af vores juridiske rådgivning og få svar inden for 24 timer på hverdage.