Mand_griner_til_computer_content-header_768x384

Den uformelle lederrolle få et tydeligt mandat

Har du ledelsesopgaver uden formelt at være chef? Bliv klogere på, hvordan du lykkes bedst muligt.

På rejsen mod mere ansvar er det naturligt, at du får flere og flere ledelsesopgaver. Men det er ikke altid, at mandatet og delegeringskraften følger med.

Måske er du projektleder, konsulent, teamkoordinator – eller på vej til at blive det. Du er ikke chef med personaleansvar og et klart mandat. Du er heller ikke medarbejder. Du er noget midt imellem.

Ledelseskonsulent Birger Søndergård har – sammen med ph.d. Pernille Damm Mønsted Pjedsted – skrevet bogen Leder og ikke leder – om inbetweenere i organisationer.

Her giver han 7 gode råd til, hvordan du bedst klarer dig i rollen ”inbetween” og både trives og leverer resultater.

Få et tydeligt mandat både oppe og nedefra

Når du har ledelsesopgaver uden formelt ansvar, skal du være opmærksom på at få et tydeligt mandat fra din leder. Det kan give store udfordringer at have ansvaret for et projekt, når man ikke er chef for de kollegaer, der skal udføre opgaven.

De, der har siddet i funktionen som inbetweener i lang tid, er typisk blevet meget opmærksomme på det med mandatet. De tager for eksempel ikke et projekt, før det er afklaret, hvem der træffer afgørelserne, og om de kan sætte medarbejderne i gang med at løse opgaverne.

Det er ikke nok alene at afstemme med ledelsen. Du skal have en accept fra medarbejderne, ellers lykkes projektet ikke. For du må ikke glemme, at du skaber resultaterne sammen med medarbejderne.

Sørg for at dine kolleger kender din særligt funktion

Når du i dine rolle ikke har et formelt personaleansvar, skal du være opmærksom på at skabe rammerne i jobbet i forhold til dine kollegaer, chefer og ledere, som måske alle har forskellige billeder af, hvad du tager dig af.

Sørg også for, at ledere og kollegaer uden for dit team kender til den særlige funktion, som du varetager, for det gør det lettere at opnå accept, når du skal løse opgaver på tværs i organisationen.

Mangler du sparring til din karriere?

Bliv klogere på dine kompetencer og karrieremuligheder med sparring fra en af vores professionelle rådgivere. Sparringen foregår over telefonen eller Teams og tager mellem en halv og en hel time.

Sørg for en kontinuerlig dialog med din leder

Det er vigtigt, at du har en kontinuerlig dialog med din leder.

Du skal – med andre ord – sørge for at få taletid. Formelle ledere har ofte et tætpakket program, så det kan være svært at få plads i kalenderen. Sørg derfor for at have regelmæssige en-til-en-møder i starten. Når du og din leder har indarbejdet en struktur, kan det være efter behov.

Det er både din og din leders ansvar, at du trives godt i din rolle.

Forhold dig til, at du har en anden rolle end dine kolleger

Du har fået titlen som f.eks. teamkoordinator eller projektleder. Og med den følger handlepligt.

Det er du nødt til at tage på dig, for dine kollegaer har særlige forventninger til dig. Du skal kunne godtgøre og argumentere for, hvorfor du peger på de og de løsninger.

I arbejdet med at overbevise medarbejderne, kan du tage afsæt i dine egne succeser og resultater og på den måde dokumentere, hvad I får ud af det – fx sparet tid eller mere tilfredse kunder.

Du må også forholde dig til, at du med din nye titel stikker ud fra mængden. Det er ret almindeligt, at dine kollegaer begynder at reagere anderledes.

Kvinde_arbejder_p_cafe_feature_576x324

Test dig selv: Hvilken type leder er du?

Hvad er din største styrke? Og hvor kan du udvikle dig? Vil du lede andre, står du stærkere, når du kender dig selv. Tag testen, og find din unikke lederprofil. 

Erkend dine fejl – og vær god til at komme videre

Tingene går hurtigt i dag – og det er svært at undgå fejl. Du kan for eksempel være lidt for skråsikker i din præsentation af nye tal eller få startet et møde dårligt. I et team er det vigtigere at kunne komme videre end at forsøge at være fejlfri – og det gælder også for dig.

Det er vigtigt, at man i teamet kan sige tingene ligeud. Kulturen i teamet skal være båret af opbakning, anerkendelse, tillid og generøsitet indbyrdes – for det gør det nemmere at komme videre. Alle bærer et ansvar for, at tingene lykkes.

Styrk dine kompetencer i mødeledelse

Du vil sikkert ofte være den, der indkalder til teammøder. God mødeledelse er en kompetence, du med fordel kan dyrke for ikke at spilde folks tid og penge.

Med til god mødeledelse hører, at du har fokus på tre forskellige succesparametre: Hvad får virksomheden ud af det? Hvad får teamet ud af det? Hvad får vi hver især ud af det?

Der bliver brugt meget tid på møder. Derfor skal du tage ansvar for, at teamet er produktivt, og at teammøderne skal give værdi for organisationen, teamet og de enkelte deltagere.

Få en sparringspartner

Det er ikke alt, du kan tale med dine kollegaer om. Og nogle ting er svært at sige til sin chef. Som leder i gråzonen mellem kollegaer og chef har du brug for at tale med ligesindede. Om det, der er uklart i jobbet, dilemmaerne, besværlighederne.

Et netværk med andre i lignende stillinger er også vejen til viden, nye kontakter og uformelle oplysninger om, hvor der sker noget nyt.

Networking behøver ikke nødvendigvis være tidskrævende. I kan bare mødes to gange om året. Eller måske have en aftale om at kunne ringe til hinanden helt uformelt. I mange større organisationer er der ofte mulighed for at facilitere netværk på tværs af afdelingerne.

Få en uforpligtende samtale

Skal du til at tage en beslutning om din fagforening og a-kasse? Vi står klar til at hjælpe dig med spørgsmål om alt fra medlemskab, priser og fordele.

Bliv medlem nu på telefon

Inspiration til dig

Kvinde_griner_i_sofa_feature_576x324

Sådan forbereder du dig på lederrollen, inden du får den formelle titel

Er du er nysgerrig på rollen som leder? Der er heldigvis mange ting, du kan blive opmærksom på og træne, inden du tager den formelle titel.

Lederne_Spring_Article_card_576x324_5_ting

Dit første lederjob kommer ikke af sig selv. Fem ting du selv kan gøre.

Alle ledere har fået deres første lederjob uden en masse ledererfaring. Det får du også.

Karvan Shojaeipoor er ambulanceredder og drømmer om en lederstilling
Lederstof.dk

»Du er ikke klog nok til gymnasiet,« fik Karvan at vide. Det var han så. Nu vil han være leder

Karvan Shojaeipoor drømmer om en lederstilling. CEO for Falck, Jakob Riis giver ham sine bedste råd til, hvordan han opnår det.