Som talsperson skal du fungere som et naturligt bindeled mellem det enkelte medlem og Lederne. Da du samtidig er ambassadør for Lederne, består en del af dit arbejde i at synliggøre Lederne og organisationens synspunkter.
I samarbejde med Lederne vil du eventuelt skulle arbejde aktivt for, at alle ledere i din virksomhed organiseres i Lederne.
Herunder gennemgår vi, hvordan du går til opgaven som talsperson ud fra de retningslinjer, der er.
Aftaler og sager
Alle typer af sager skal løses via rådgivning fra Lederne. I konkrete personsager og øvrig juridisk rådgivning skal du anbefale det enkelte medlem at bruge Selvbetjeningen – Juridisk rådgivning.
Vær opmærksom på, at du ikke må indgå aftaler med virksomheden uden at være i dialog med Lederne. Hvis I indgår lokalaftaler, skal Lederne som udgangspunkt underskrive aftalen sammen med dig som talsperson.
Rådgivning
Du må gerne give et medlem sparring, så længe du også opfordrer medlemmet til at søge rådgivning hos Lederne. Om rådgivningen skal ske via dig som talsperson eller direkte mellem Lederne og medlemmet, aftaler du individuelt med det enkelte medlem.
Vær opmærksom på, at du ikke må videregive personoplysninger til Lederne. Du skal blot henvise medlemmet til at bruge Selvbetjeningen.
Opsigelse og masseafskedigelse
Som talsperson er det normalt at bistå et medlem under en opsigelsessamtale. Medlemmet kan dog godt frasige sig talspersonens deltagelse.
Din rolle er at tage forbehold for opsigelsens saglighed og anbefale medlemmet at søge rådgivning hos Lederne.
I tilfælde af masseafskedigelse kan Lederne hjælpe dig i de lokale forhandlinger på virksomheden. Behovet bliver vurderet ud fra den konkrete situation og afhænger bl.a. af hvor mange medlemmer, der påtænkes at blive opsagt.
Uddannelse
Du har som talsperson mulighed for at søge bistand til at tage kurser og uddannelser via Ledernes KompetenceCenter, hvis du bliver opsagt.