Mand_arbejder_hjemme_med_soen_content-header_768x384

Det gode opslag sådan skriver du det

Du har en ledig stilling og skal til at starte en rekrutteringsproces op. Vi giver dig syv gode råd, der sikrer dig et effektivt og præcist jobopslag.

Skal du hyre nye medarbejdere? Så er der god grund til at gøre dig umage med jobopslaget.

Med et godt jobopslag øger du muligheden for, at kvalificerede kandidater søger stillingen og at ansøgerfeltet er mangfoldigt. Du får også sat en god retning for rekrutteringsprocessen allerede fra starten.

Vi har samlet syv gode råd til dig, der skal til at skrive et jobopslag.

1. Vær skarp på, hvilken profil du søger

Inden du skriver jobopslaget, bør du være sikker på, hvilken faglig profil du søger og hvilke kriterier kandidaten bør opfylde. Det giver dig et godt afsæt for at skrive jobopslaget og er en vigtig rettesnor, når du skal vurdere dine kandidater senere i forløbet.

  • Start med at analysere jobbet, de opgaver der skal løses og de resultater som skal skabes. Det giver dig et billede af, hvilke kompetencer den nye medarbejder bør have.
  • Spørg dine medarbejdere om deres holdning til den nye kollega. De kender måske opgaverne og arbejdsgangene bedre end dig – og skal kunne samarbejde med den nye kollega i det daglige.

BLIV KLOGERE PÅ JOB- OG KOMPETENCEANALYSER

2. Vend perspektivet

De fleste jobopslag beskriver virksomhedens krav til kandidaten og hvilke resultater, den kommende medarbejder skal levere. Alt sammen vigtige elementer i et jobopslag.

Men ansøgerne er også interesserede i at vide noget om, hvad deres kommende arbejdsplads kan tilbyde dem. Derfor kan det være en god idé at vende perspektivet og sætte dig i modtagers sted.

Du kan fx beskrive:

  • Hvad der gør jeres virksomhed til et helt unikt sted at arbejde, og som adskiller jer fra lignende virksomheder i markedet?
  • Hvad er virksomhedens formål og bidrag til verden? Mange kandidater lægger vægt på, om deres arbejdsplads tager samfundsansvar eller bidrager til den grønne omstilling.
  • Den enkeltes muligheder for medbestemmelse og løbende udvikling. Kom meget gerne med konkrete eksempler.
  • Rammerne for jobbet. Er der flekstid eller hjemmearbejdsdage vil det for mange ansøgere være et plus.

3. Vær ærlig og konkret

Fortæl ærligt og konkret om jobbet. Hvis jobopslaget virker utroværdigt, kan det afholde kandidater fra at søge jobbet.

Du kan blandt andet være opmærksom på:

  • Klicheer og floskler i dit sprog. Det kan fx være formuleringer såsom: ’Holde mange bolde i luften’ eller ’gode lederegenskaber’. Kom i stedet med konkrete eksempler på, hvad jobbet går ud på.
  • Pas på med at oversælge stillingen. Hvis arbejdsopgaverne ikke stemmer overens med jobbet, risikerer du, at kandidaten hurtigt stopper, fordi personen havde forventet sig noget andet af jobbet.
  • Vær ærlig om de sider af jobbet, som kan være mindre attraktive, så kandidaten går ind i jobbet med så meget vished som muligt. Det kan fx være mange rejsedage. Hvis kandidaten ikke trives med at være meget på farten, risikerer du, at personen søger hurtigt videre.

4. Tænk over dit sprog

Dit valg af ord kan have stor betydning for, hvem der søger stillingen – og hvem der ikke gør.

Hvis du bruger et sprog, der appellerer til mange, øger du chancen for at tiltrække flere ansøgere, fordi flere kan identificere sig med jobbet.

Det handler om at luge ud i værdiladede ord, det der også kaldes biased sprogbrug. Værdiladede ord kan fx føre til, at enten mænd eller kvinder vil være mere tilbøjelige til at søge jobbet - eller at nogle personlighedstyper vil have lettere ved at se sig selv i jobbet end andre.

Forskningen viser os fx, at ord som målrettet, handlekraftig og robust ofte bliver set som maskuline kvaliteter, mens ord som flittig, empatisk og omsorgsfuld som regel bliver opfattet som feminine kvaliteter.

Bliv klogere på sprog og kønsladede ord i jobopslag

5. Fremhæv det unikke

Forskning viser, at jo bedre ansøgerne kender virksomheden i forvejen, jo flere ansøgere får de til deres stillinger. Det giver tryghed at vide, hvad virksomheden står for.

Større virksomheder har den fordel, at kendskabet til dem ofte er stort. Her kan det give god mening at skille sig positivt ud, mens mindre virksomheder kan have fordele ved at fremhæve et særligt kollegialt sammenhold eller andre kendetegn. Små eksempler viser, at I er et sted med liv, sjæl og personlighed. Spørg evt. dine medarbejdere, hvad de synes er unikke kendetegn ved jeres arbejdsplads.

6. Væk nysgerrigheden fra første ord

Med en præcis overskrift og en indledning, der taler direkte til modtageren, øger du chancerne for at flere vil søge jobbet.

Overskriften må gerne være fængende, men frem for alt skal den være specifik, præcis og søgbar. Derfor må den gerne indeholde både jobtitlen og det jobbet består af, fx: ”Kreativ grafiker til at forme vores visuelle identitet”. Pas på med de generiske udtryk såsom ’blæksprutte’ eller ’proaktiv’.

I indledningen skal du hurtigt kunne få kandidaten til at se sig selv i jobbet. Tal gerne direkte til modtageren ved at bruge ’du’, og fortæl hvorfor jobbet er værd at søge.

7. Få jobopslaget ud over rampen

En ting er at skrive et godt jobopslag – noget andet er at få det godt ud over rampen, så det når de rette kandidater.

Her er muligheder, du kan overveje:

  • Glem ikke de store jobportaler såsom Jobindex og LinkedIn, hvor mange orienterer sig, når de er på jobjagt.
  • Undersøg hvor målgruppen færdes på nettet, ikke mindst på de sociale medier.
  • Få dine medarbejdere til at dele jobopslaget i deres netværk, fx på LinkedIn.
  • Udlov en præmie hvis en medarbejder kan lede dig til den rette kandidat.

Kom godt videre i rekrutteringsprocessen

Kvinde_sidder_ved_skrivebord_article-card_576x324

Minimér dine bias

Download lederguide om rekruttering her, og få konkrete redskaber til, hvordan du mindsker bias i din rekrutteringsproces

Mand_til_mde_article-card_576x324

Onboarding med succes

Nye medarbejdere skal føle værdsat fra første dag. Få de gode råd til, hvordan du onboarder med succes.

Kvinde_med_computer_aften_article-card_576x324

Giv et skriftligt afslag

Mange ansøgere får aldrig svar på deres jobansøgning. Send et et skriftligt afslag, som alle gavner af.

Inspiration til dig fra Lederstof.dk

StineMoelgaard_article-card_576x324
Lederstof

Sådan rekrutterer du medarbejdere, mens alle slås om arbejdskraften

Hvordan ansætter du kvalificeret arbejdskraft på et overophedet arbejdsmarked, hvor kampen om de bedste kandidater er benhård? Den udfordring får Stine Mølgaard hjælp til i denne artikel.

Jobsamtale_article-card_576x324
Lederstof

Her er 9 spørgsmål, du skal stille kandidaten til din næste ansættelsessamtale

Fejlansættelser kan koste dyrt. Her er ni gode spørgsmål, der kan hjælpe dig med at spotte den rigtige kandidat.

FejlRekrutteringer_article-card_576x324
Lederstof

Få fat i den rigtige medarbejder og undgå dyre fejlansættelser

Når du skal ansætte en ny medarbejder, skal du gøre det klart, hvad du søger, og hvad du kan tilbyde. Det kræver, at du bliver skarp på jobbets DNA – og undgår jobannonceflosklerne.

Ofte stillede spørgsmål om rekruttering