Hvis du ikke omgående har fået udbetalt din løn efter at have kontaktet din arbejdsgiver, står vi klar til at hjælpe dig. Se hvordan, vi hjælper dig trin-for-trin.
1. Du kontakter Lederne
Du skal kontakte os, hvis din arbejdsgiver ikke omgående udbetaler din løn efter at være blevet gjort opmærksom på, at du ikke har modtaget den.
Når du kontakter os, drøfter vi sammen, hvordan vi skal tilrettelægge det videre forløb. Hvis der er grundlag for det, skal du tage stilling til, om du ønsker at fortsætte i din stilling, eller om du vil ophæve ansættelsesforholdet.
For at kunne hjælpe dig bedst muligt, har vi konkret brug for følgende oplysninger:
- Årsagen til, at du ikke har fået udbetalt din løn ifølge din arbejdsgiver
- Dine tre seneste lønsedler, samt din seneste lønseddel for december
- Din ansættelseskontrakt
-
Eventuelt din opsigelse
2. Vi sender et betalingspåkrav
Når vi har vendt din situation og tilrettelagt det videre forløb med dig, vil Lederne herefter sende et betalingspåkrav til din arbejdsgiver med en frist på 3-5 dage.
Hvis din arbejdsgiver fortsat ikke udbetaler din løn, kan du, afhængigt af påkravets indhold, allerede herefter være ude af ansættelsesforholdet.
3. Vi opgør dit krav og sender endnu en skrivelse
Hvis din arbejdsgiver ikke betaler i henhold til påkravet, opgør vi dit krav og sender arbejdsgiver endnu en skrivelse. Denne gang kan påkravet indeholde et varsel om, at vi indgiver en konkursbegæring, hvis arbejdsgiver ikke overholder en betalingsfrist på op til ti dage.
4. Vi indgiver en konkursbegæring på dine vegne
Hvis virksomheden fortsat ikke betaler, og det er tydeligt, at virksomheden er insolvent (ude af stand til at betale sin gæld), vil vi på dine vegne indgive en konkursbegæring imod virksomheden.
Når du indgiver en konkursbegæring, kan du få din løn dækket af Lønmodtagernes Garantifond og konkursboet. Hvis virksomheden ikke er insolvent, vil vi rette henvendelse til virksomheden eller virksomhedens arbejdsgiverorganisation.
Læs mere om konkurs