Den svære samtale med din medarbejder

Få gode råd og vejledning i, hvordan du tager den svære samtale. Den kan fx være om trivsel, personlige problemer eller manglende performance.

Det er en del af jobbet som leder at tage den svære samtale, hvis der opstår udfordringer hos en medarbejder. Det kan være mistrivsel, manglende performance, kritisk sygdom eller personlige problemer.

Tag samtalen mens problemerne endnu er små. Ting løser sig ikke af sig selv, men har det med at vokse med tiden.

Prøv at se på samtalen som forløsende fremfor vanskelig. Den er en mulighed for at udvikle medarbejderens adfærd og øge forståelsen for hinanden, hvilket i sidste ende kan skabe bedre trivsel og resultater.

Hvordan du griber opgaven an, vil altid afhænge af den konkrete situation. Der er dog en række generelle overvejelser, du med fordel kan gøre dig.

I denne guide har vi samlet gode råd fra vores ledelsesrådgiver Michael Uhrenholt.

Sådan tager du den svære samtale

  • Forberedelse er afgørende for at sikre en værdig og professionel dialog
  • Tag dialogen hurtigst muligt. Så undgår du at problemet vokser sig større
  • Pas på vage formuleringer. De kan skabe tvivl og misforståelser
  • Vær leder, ikke psykolog. Du må gerne tage holdninger og værdier med ind, men lad være med at blive for personlig
  • Lav i fællesskab med medarbejderen en klar handlingsplan
  • Sørg for løbende at følge op med medarbejderen

Kom godt videre

Kvinde_kigger_vk_article-card_576x324

Konflikthåndtering

Lær at håndtere konflikter i fællesskab, inden de skader arbejdsmiljøet og skaber mistrivsel på arbejdspladsen.

Mand_med_hue_udenfor_article-card_576x324

Håndter stress hos medarbejdere

Få konkret og brugbar viden om, hvordan du spotter og håndterer stress hos dine medarbejdere. 

Mand_til_samtale_article-card_576x324

Spørg om dette

Dialogen med en medarbejder, der er pårørende, er vigtig. Få inspiration til, hvilke spørgsmål du kan stille som leder.

Ofte stillede spørgsmål om den svære samtale