Kvinde_mand_kigger_paa_laptop_content-header_768x384

Få andre til at lytte – brug dit kropssprog

Din evne til at bruge dit kropssprog er helt centralt, når du gerne vil styrke din gennemslagskraft som leder.

En leder er ikke nødvendigvis en ophøjet person, man beundrer. Det er en, som skal skabe resultater gennem andre. Derfor skal lederen gøre sig fortjent til sine modtageres opmærksomhed.

Der er mange måder at få personlig gennemslagskraft på, og man skal altid tilpasse det til den enkelte situation. Men en måde at få personlig gennemslagskraft på er at arbejde intentionelt med sit kropssprog.

Kropssprogets betydning

Kropssproget er en af de måder, vi skaber en relation med hinanden. Her kommunikerer vi på det niveau, der handler om de følelser og den resonans, vores kroppe vækker i modtagerens krop.

Kropssproget kan være autentisk eller spontant: Når du får røde pletter på kinderne, når din stemme ryster, eller du spontant kommer til at grine, kommunikerer kroppen helt af sig selv, uden at du gør noget for det.

Men kropssproget kan også være med intention. Du kan bevidst vælge at bruge dine hænder til at gestikulere, eller du kan bevidst smile til dine tilhørere. Har du dårlige vaner som at røre meget ved dit hår, klikke med din kuglepen eller bruge så mange fagter, at det støjer, kan du øve dig i at gøre mindre af det.

De fleste ledere, som har nogle års erfaring, ved godt, hvor det kniber for dem selv.

Arbejdet er det hele værd. For når du har styr på dit kropssprog, er din modtager typisk mere modtagelig for at se indholdet med mere øjne, forsøge at se den andens perspektiv og samarbejde om at opnå enighed.

Fire trin til at arbejde med dit kropssprog

Der er fire konkrete trin, du kan være opmærksom på, når du arbejder intentionelt med dit kropssprog.

  1. Tryghed. Modtagerne skal føle, at du vil dem det godt. At de kan være trygge i dit selskab. Som leder har du ofte mere magt end dem, du taler med. Derfor er du og dit kropssprog også mere til skue til daglig, fordi alt det du udstråler, udsender et signal.
  2. Se din modtager. Når du har skabt tryghed, vil din modtager være opmærksom på, om anerkender dem som mennesker. Henvender du dig direkte til dem? Ser du dem i øjnene? Lytter du til dem uden at afbryde? De vil lægge mærke til, om du virker, som om du er til stede, eller du har din opmærksomhed et andet sted. Er du til stede og nærværende, kan modtagerne mærke, at de har værdi for dig – og så vil de lytte til dig.
  3. Energi. Når tryghed og værdi er på plads, handler det om energi. Det er nemlig ikke nok, at dine modtagere føler sig trygge og anerkendte, de skal også gerne engageres. De vil se på, om du gestikulerer, om du virker energisk, om du lytter aktivt og bygger videre på det, de siger. Kort sagt, smitter din energi, både når det gælder emnet og kontakten med de andre i rummet?
  4. Respekt. Som leder er det også vigtigt, at du kan skabe respekt omkring dig selv. Virker du, som om du godt tør fylde i rummet med din stemme og din krop? Er du rolig? Løfter du din stemme, så andre kan høre, hvad du siger? Alt dette skaber respekt, som er forudsætningen for, at du kan skabe følgeskab med de første tre trin.

Din sparringspartner til lederjobbet

Få nye øjne på dine udfordringer og gode råd til at håndtere dem. Ring til vores dygtige ledelsesrådgivere på 32 83 36 17, eller bestil en sparring.

Ring til os

Kom godt videre

NannaVestgaard_article-card_576x324
Lederstof

»Alle PowerPoints med tekst skal dø. Og det skal de NU!«

Alle ledere kan blive gode talere. Men det kræver, at du vil noget med dit publikum. Ellers ender folk med at tjekke mobilen i stedet for at høre efter.

Mand_med_hue_udenfor_2_article-card_576x324
Kursus

Kursus: Personlig gennemslagskraft

På kurset lærer du, hvordan du kommunikerer tydeligt og brænder igennem med din kommunikation – også i vanskelige situationer og under pres.

Kvinde_smiler_article-card_576x324

Øg din gennemslagskraft

Få konkrete værktøjer til at styrke dine relationer, få mennesker til at lytte og øge din indflydelse.

Spørgsmål og svar om personlig gennemslagskraft