Mand_ved_skrivebord_smiler_content-header_768x384

Den ekstraordinære lønforhandling

Sådan håndterer du, når din medarbejder beder om mere i løn

Når din medarbejder beder om en ekstraordinær lønforhøjelse, eller når der sker ændringer i medarbejderens ansættelse, der kan retfærdiggøre en justering af lønnen, står du overfor en reel forhandling. Som leder er det vigtigt, at du håndterer situationen strategisk og kommunikerer klart.

Der er en række punkter, du skal forholde dig til.  Det første skridt er at overveje konsekvenserne af både at afvise og imødekomme ønsket om lønforhøjelse.

Afhængigt af hvad du vælger, skal du vide, om du har mandat til at give lønforhøjelsen, og om der eventuelt er alternative personalegoder, du kan tilbyde i stedet. 

Du afviser lønforhandlingen

Afviser du blankt, sender du et signal om, at en lønforhøjelse ikke er en mulighed – og det kan skabe utilfredshed eller i værste fald føre til, at medarbejderen søger væk. Det skal du være afklaret med, inden du afviser.

Afviser du med en begrundelse, fx at der ikke mulighed for lønstigninger lige nu, eller at du ikke har mandat til at give den, og signalerer du samtidig, at hvis du kunne, ville du give en lønforhøjelse, skal du være opmærksom på ikke at give medarbejderen falske forventninger. Det kan nemlig give et indtryk af, at du aktivt kæmper en lønforhøjelse, og hvis du reelt ikke har tænkt dig at gøre det, kan du på sigt få en skuffet og utilfreds medarbejder.

Din sparringspartner til lederjobbet

Få nye øjne på dine udfordringer og gode råd til at håndtere dem. Ring til vores dygtige ledelsesrådgivere på 32 83 36 17, eller bestil en sparring.

Ring til os

Du imødekommer lønforhandlingen

Er du åben for at forhandle, skal du starte lønforhandlingen med at vide præcis, hvad medarbejderen ønsker. Bed vedkommende om at formulere deres krav tydeligt. Bagefter kan du tage stilling til følgende:

  • Er en lønforhøjelse rimelig, og har du mandatet til at give den? Overvej at give medarbejderen det, de beder om – måske lidt til. Det er den sikreste vej til at få løn væk fra medarbejderens dagsorden, og det giver dig mulighed for at stille nye krav og forventninger.
  • Er kravet urealistisk? Afvis det på en tydelig, men respektfuld måde, og henvis til den årlige lønregulering uden at love noget konkret.
  • Har virksomheden ikke økonomisk mulighed for at give en lønforhøjelse? Vurdér hvilke mulige personalegoder, du kan tilbyde medarbejderen i stedet for løn. Betalt efteruddannelse eller ekstra ferie er fx med til at styrke den samlede lønpakke.

Går du ind i forhandlingen, men har du ikke en reel hensigt om en lønstigning, er det bedst at afvise blankt inden. Hvis medarbejdere oplever lønforhandlingen som et afslag i forklædning, kan du også her risikere at skabe utilfredshed.

Du har ikke mandat til at give lønforhøjelsen

Kan du ikke selv give din medarbejder en lønforhøjelse, men mener du, at det er berettiget, må du forhandle med din egen chef.

Forbered en klar formulering af, hvad du ønsker at give medarbejderen, og hvorfor det er vigtigt, fx fastholdelse, markedsniveau og mulighed for at give mere ansvar til medarbejderen. Du skal også kunne forklare, hvad konsekvensen af et afslag vil være, fx lav motivation hos medarbejderen eller at virksomheden taber talent.

Når du vender tilbage til medarbejderen, skal du, uanset udfaldet stå ved beslutningen og kommunikere den med sikkerhed.

Har du afslået lønforhandlingen?

Hvis du ikke kan imødekomme ønsket om lønforhandling, skal du efterfølgende være opmærksom på din medarbejders signaler og måske overveje at tilbyde andre goder.

Hold øje med ændret adfærd

I tiden efter lønforhandlingen skal du være opmærksom på, om din medarbejder ændrer adfærd og viser mindre engagement i opgaverne, tager mindre initiativ eller har en mere negativ eller tilbagetrukken attitude.

Der kan måske også være tegn på, at din medarbejder kigger efter nye jobmuligheder, fx hvis vedkommende hyppigere har private møder i kalenderen eller intensiverer sin tilstedeværelse på LinkedIn.

I de tilfælde kan du indkalde til en kort samtale. Sig fx, at du fornemmer, medarbejderen er skuffet, og spørg, hvordan I kan sikre, at vedkommende stadig har arbejdsglæde og motivation. Hvis utilfredsheden er stor, kan det også være en mulighed for at tale om, hvordan medarbejderen ser sin fremtid i virksomheden.

Overvej langsigtede løsninger for fastholdelse

Det er ikke altid muligt at give en medarbejder en fortjent lønforhøjelse. Er det tilfældet, kan du overveje, hvad der ellers kan styrke medarbejderens engagement og arbejdsglæde. Alternativer kan være mulighed for efteruddannelse og kurser, flere feriedage, fleksible arbejdstider, større ansvar eller nye udfordringer.

Mere om lønforhandling

Kvinde_spejles_i_vindue_article-card_576x324

10 personalegoder du kan give i stedet for løn

Har du ikke kunnet give din medarbejder en lønforhøjelse, kan du undersøge, hvad du alternativt kan give.

Kvinde_smiler_telefon_aften_article-card_576x324

Lønsamtalen trin for trin: Sådan gør du

Lønsamtalen kræver grundig forberedelse og en klar strategi, hvis den skal være vellykket. Få vores råd til, hvad du kan gøre før, under og efter dine lønsamtaler med dine medarbejdere.