Hvis du ikke kan imødekomme ønsket om lønforhandling, skal du efterfølgende være opmærksom på din medarbejders signaler og måske overveje at tilbyde andre goder.
Hold øje med ændret adfærd
I tiden efter lønforhandlingen skal du være opmærksom på, om din medarbejder ændrer adfærd og viser mindre engagement i opgaverne, tager mindre initiativ eller har en mere negativ eller tilbagetrukken attitude.
Der kan måske også være tegn på, at din medarbejder kigger efter nye jobmuligheder, fx hvis vedkommende hyppigere har private møder i kalenderen eller intensiverer sin tilstedeværelse på LinkedIn.
I de tilfælde kan du indkalde til en kort samtale. Sig fx, at du fornemmer, medarbejderen er skuffet, og spørg, hvordan I kan sikre, at vedkommende stadig har arbejdsglæde og motivation. Hvis utilfredsheden er stor, kan det også være en mulighed for at tale om, hvordan medarbejderen ser sin fremtid i virksomheden.
Overvej langsigtede løsninger for fastholdelse
Det er ikke altid muligt at give en medarbejder en fortjent lønforhøjelse. Er det tilfældet, kan du overveje, hvad der ellers kan styrke medarbejderens engagement og arbejdsglæde. Alternativer kan være mulighed for efteruddannelse og kurser, flere feriedage, fleksible arbejdstider, større ansvar eller nye udfordringer.