De fleste ledere oplever på et tidspunkt i deres karriere, at de skal håndtere en stresset medarbejder.
Der findes mange årsager til stress. Det kan være, at din medarbejder føler sig overbebyrdet i sit arbejdsliv eller arbejder i et uforudsigeligt arbejdsmiljø eller under stort tidspres. Stress kan også have rod i privatlivet, fx ved skilsmisse, dødsfald eller andre livsændrende situationer.
Men uanset årsagen til stress, så er det din opgave som leder at være opmærksom på stress og håndtere den, fordi det har stor betydning for, hvordan din medarbejder har det og performer på arbejdspladsen.
Stress kommer sjældent fra den ene dag til den anden, stress udvikler sig og forværres gradvist over tid. Derfor har du mulighed for at spotte stress og gribe ind, før det får alvorlige konsekvenser, som fx en sygemelding.
I denne guide får du konkret hjælp til at spotte stress og håndtere medarbejdere med både begyndende og alvorlige stresssymptomer.
Guiden er udviklet i samarbejde med psykologerne Marie Kingston og Malene Friis Andersen, der blandt andet også står bag bogen: Stop Stress – Håndbog for ledere.