Opsigelse med omtanke og respekt

At opsige en medarbejder kræver forberedelse og omtanke. Se, hvordan du gør både før, under og efter opsigelsen.

Som leder kommer du sjældent udenom at skulle opsige en medarbejder. Men det kan være en vanskelig opgave, der kræver forberedelse og overblik. Du skal hjælpe den opsagte medarbejder ud ad døren på en god måde og samtidig tage hånd om de medarbejdere, der sidder tilbage.

Der er ikke to opsigelser, der er ens. Så hvordan du griber opgaven an, afhænger altid af den konkrete situation. Der er dog en række generelle overvejelser, du kan gøre dig – uanset om du skal opsige en enkelt medarbejder eller flere medarbejdere i en fyringsrunde.

Sørg for at tænke hele processen igennem, inden du indkalder til en opsigelsessamtale. Du skal blandt andet kunne begrunde opsigelsen sagligt og præcist og have styr på de praktiske detaljer. Overvej også, hvordan du støtter de medarbejdere der er tilbage.

Din måde at håndtere opsigelsen på har ikke kun betydning for, hvordan den opsagte medarbejder vil omtale dig og virksomheden udadtil. Men det kan også have indflydelse på, om du i tiden efter vil blive mødt med respekt fra de øvrige medarbejdere.

Vi har samlet en række gode råd og værktøjer til dig, der står overfor at opsige en eller flere medarbejdere.

Se også

Mand_med_krydsede_arme_smiler_article-card_576x324

Ledelsesværktøjer til dig

God ledelse gør en forskel. Få guides, værktøjer, gode råd og inspiration til din ledelse til alt det, du støder på din dagligdag som leder.

Kvinde_drikker_kaffe_article-card_576x324

Alt om sygefravær

Mennesker bliver syge – det er svært at komme uden om. Spot faresignalerne ved sygdom og håndter sygefravær både før, under og efter.

Kolleger_spiser_frokost_article-card_576x324

Gode råd til medarbejdertrivsel

Seks fokuspunkter til dig der vil forebygge stress og udbrændthed og sikre et godt arbejdsmiljø, hvor dine medarbejdere trives.

Din sparringspartner til lederjobbet

Få nye øjne på dine udfordringer og gode råd til at håndtere dem. Ring til vores dygtige ledelsesrådgivere på 32 83 36 17, eller bestil en sparring.

Inspiration til dig fra Lederstof.dk

DenSvaereSamtale_article-card_576x324
Lederstof

Sådan tager du den svære samtale

Den vanskelige samtale kan handle om eksempelvis personlige problemer og ønsket om en anden adfærd. Hvordan griber du det an? Få ledelsesrådgiverens svar.

LouiseSparf_article-card_576x324
Lederstof

Som ung leder fyrede Louise en medarbejder med kold distance

Louise Sparf greb opgaven kynisk an, første gang hun skulle fyre en medarbejder. Det samme var tilfældet, da hun fik sparket som topchef.

JeppeRindom_article-card_576x324
Lederstof

Jeppe Rindom måtte sende en fyreseddel til 150 medarbejdere

Ledelse er måske allersværest, når man bliver nødt til at afskedige skattede medarbejdere. Læs iværksætter og direktør Jeppe Rindoms erfaringer.

Ofte stillede spørgsmål om opsigelse