En opsigelse er typisk begrundet i forhold i virksomheden (fx besparelser) eller forhold hos den opsagte medarbejder (fx samarbejdsvanskeligheder eller manglende resultater).
Handler det om forhold hos den opsagte medarbejder, er det en fordel, hvis du kan dokumentere, at du tidligere har påpeget din utilfredshed med medarbejderens indsats og givet vedkommende tid og mulighed for at rette op. Det har betydning for vurderingen af sagligheden af opsigelsen, både overfor medarbejderen, men også i tilfælde af, at den opsagte medarbejder skulle lægge sag an mod virksomheden for usaglig opsigelse.
Også når det gælder mere objektive forhold som besparelser, vil den enkelte medarbejder kræve svar på, hvorfor det lige er ham eller hende, der skal forlade virksomheden. En forklaring kan være, at du har valgt at holde på medarbejdere, hvis kompetencer passer bedre til de udfordringer, virksomheden fremover står overfor.
Uanset hvad, skal opsigelsen begrundes sagligt og præcist. Ellers giver det plads til fortolkninger og kan skabe tvivl om den reelle årsag. Det styrker din troværdighed – og giver dig formentligt også mere ro i maven – hvis du er skarp på, hvad årsagen er.