Kvinde_mand_moede_content-header_768x384

Lønsamtale med medarbejderetrin for trin

Sådan kommer du godt igennem den årlige lønsamtale med dine medarbejdere

Når du afholder lønsamtale med dine medarbejdere, skal du på vegne af virksomheden meddele din medarbejder, hvad den årlige lønregulering er. Lønsamtalen er typisk lagt ind i årshjulet, og du vil sandsynligvis få en lønpulje, som du skal fordele blandt dine medarbejdere.

Modsat den ekstraordinære lønforhandling er der i lønsamtalen ikke nogen egentlig forhandling, da du skal have fordelt puljen og fastlagt lønreguleringen, før du sidder over for din medarbejdere. 

Lønsamtalen har en række fastlagte trin, som du skal være opmærksom på, og som er altafgørende for, at du kan gennemføre succesfulde lønsamtaler med dine medarbejdere.

Trin for trin: Sådan gennemfører du lønsamtalen med dine medarbejdere

Trin 1

Inden lønsamtalen

En vellykket lønsamtale starter allerede inden, du og din medarbejder sidder overfor hinanden. Før samtalen skal du derfor prioritere forberedelsestid og lægge en klar strategi.

Gå til trin 1: Før lønsamtalen
Gå til trin 1: Før lønsamtalen
Trin 2

Under lønsamtalen

Når lønsamtalen er i gang, skal du følge din forberedte plan ned til mindste detalje, så budskabet bliver kommunikeret klart, professionelt og med respekt for medarbejderen.

Gå til trin 2: Under lønsamtalen
Gå til trin 2: Under lønsamtalen
Trin 3

Efter lønsamtalen

Lønsamtalen er slut, men med få efterfølgende tiltag sørger du for at runde samtalen helt af – til gavn for både dig og din medarbejder.

Gå til trin 3: Efter lønsamtalen
Gå til trin 3: Efter lønsamtalen