Opsigelse trin for trin

Tænk opsigelsesprocessen godt igennem, inden du opsiger din medarbejder. Se, hvordan du gør både før, under og efter.

Det er vigtigt at du sætter tid til forberedelse af, når du skal opsige en medarbejder. Det har stor betydning for, hvordan processen forløber - og hvilket indtryk, du efterlader.

Vi har opdelt processen i et før, under og efter opsigelsessamtalen. Men du bør altid overveje alle dele af processen, inden du indkalder til samtalen.

Trin for trin: Sådan gennemfører du en opsigelsessamtale

Trin 1

Før opsigelsessamtalen

Inden samtalen bør du som leder bl.a. have styr på juraen, være skarp på begrundelsen og planlægge, hvordan du vil overbringe den svære besked til medarbejderen.

Gå til trin 1: Før opsigelsessamtalen
Gå til trin 1: Før opsigelsessamtalen
Trin 2

Under opsigelsessamtalen

Selve opsigelsessamtalen kan være en vanskelig ledelsesopgave. Det er derfor vigtigt, at du er forberedt og holder fokus undervejs, så du sikrer, at både du og medarbejderen kommer bedst muligt gennem samtalen.

Gå til trin 2: Under opsigelsessamtalen  
Gå til trin 2: Under opsigelsessamtalen  
Trin 3

Efter opsigelsessamtalen

Hav fokus på tiden efter opsigelsessamtalen, så I kommer godt videre. Her bør du orientere de resterende medarbejdere og være opmærksom på deres trivsel.

Gå til trin 3: Efter opsigelsessamtalen 
Gå til trin 3: Efter opsigelsessamtalen 
Kvinde_arbejder_ryggen_til_text-image-50_50_576x324

Juridisk tjekliste

Få styr på de vigtigste juridiske aspekter af en opsigelse med vores tjekliste. Det er med til at sikre en professionel proces og giver ro i maven.

Din sparringspartner til lederjobbet

Få nye øjne på dine udfordringer og gode råd til at håndtere dem. Ring til vores dygtige ledelsesrådgivere på 32 83 36 17, eller bestil en sparring.

Inspiration til dig fra Lederstof.dk

DenSvaereSamtale_article-card_576x324
Lederstof

Sådan tager du den svære samtalen

Den vanskelige samtale kan handle om eksempelvis personlige problemer og ønsket om en anden adfærd. Hvordan griber du det an? Få ledelsesrådgiverens svar.

LouiseSparf_article-card_576x324
Lederstof

Som ung fyrede Louise en medarbejder med kold distance

Louise Sparf greb opgaven kynisk an, første gang hun skulle fyre en medarbejder. Det samme var tilfældet, da hun fik sparket som topchef.

JeppeRindom_article-card_576x324
Lederstof

Jeppe Rindom måtte sende en fyreseddel til 150 medarbejdere

Ledelse er måske allerværst, når man bliver nødt til at afskedige skattede medarbejdere. Læs iværksætter og direktør Jeppe Rindoms erfaringer.

Ofte stillede spørgsmål om opsigelse