Under opsigelsessamtalen – hold dig til planen

At afholde en opsigelsessamtale kan være en udfordrende opgave. Sørg for at holde fokus, vær professionel og husk at giv plads til medarbejderens reaktion.

Opsigelsessamtalen er en af de sværeste i jobbet som leder. Medarbejdernes selvforståelse og dagligdag kan blive ændret i det øjeblik, du har leveret budskabet.

Reaktionen hos den opsagte kan være voldsom. Derfor er det vigtigt at holde fokus på den opgave, du skal udføre. Du skal være professionel, men samtidig give medarbejderen tid og plads til at reagere. Og være til stede og nærværende imens.

Her får du vores bedste råd til, hvordan både du og den opsagte medarbejder kommer bedst muligt igennem opsigelsessamtalen.

1. Formulér dig kort og præcist

Fortæl med det samme, hvorfor du har indkaldt til mødet, og hvad årsagen til opsigelsen er. Formuler dig på en respektfuld og venlig måde, men stadig så præcist, at der ikke opstår nogen form for tvivl om budskabet.

Det kan især være en udfordring at indlede samtalen. Du kan fx indlede med at sige, at ’jeg har en dårlig nyhed’ eller ’vi skal have en alvorlig samtale’. På den måde forbereder du medarbejderen på, hvad der venter.

Skriv gerne de indledende formuleringer og stikord til begrundelsen ned, så du kan skæve til dem, hvis du bliver i tvivl. Hellere læse op, end at sige noget, der er misvisende eller forkert.

2. Hold dig til planen

Under samtalen bør du holde dig til det, du har planlagt at sige. Især i forhold til baggrunden for opsigelsen. Begynder du at improvisere, hvis medarbejderen spørger ind til årsagen, risikerer du at få sagt noget, som er uklart eller kan tolkes som en forhandlingsåbning. Det gør kun samtalen endnu vanskeligere.

Stå fast på hovedbudskabet og gentag det, hvis det bliver nødvendigt. Det skaber klarhed om årsagen og viser desuden, at beslutningen ikke står til at ændre.

SÅDAN HÅNDTERER DU DEN SVÆRE SAMTALE

3. Giv plads til medarbejderens reaktion

Vær forberedt på, at medarbejderen kan reagere voldsomt på at blive opsagt. Det kan være med vrede, frustration, gråd eller indadvendthed. Og det skal der være plads til. For det er en svær besked at få, at man ikke længere skal være en del af et sted, som man måske føler sig knyttet til og er en vigtig del af.

Men samtidig skal du være bevidst om din rolle. Vis at du respekterer medarbejderes behov for at reagere. Det gør du ved at give tid og plads til medarbejderens reaktion – og være lyttende, rolig og nærværende imens.

4. Gennemgå opsigelsesbrevet

Som en afslutning på samtalen er det en god idé at gennemgå, hvad de forskellige punkter i opsigelsesbrevet betyder. Men hold det kort og faktuelt. Medarbejderen vil formentlig have svært ved at forholde sig til særlig mange detaljer om opsigelsen lige nu.

Det er dog vigtigt at klargøre overfor medarbejderen, om han eller hun er fritstillet eller skal arbejde under opsigelsesperioden. Og at få forklaret, hvad den videre proces bliver.

Det giver tryghed for medarbejderen at vide, hvordan opsigelsen bliver kommunikeret ud til resten af huset. Så afslut gerne med at fortælle, hvordan du vil overbringe nyheden til de tilbageværende medarbejdere – fx ved at indkalde dem til et møde – og hvad du konkret har tænkt dig at sige.

5. Tilbyd en opfølgende samtale

Det er en god idé at tilbyde en opfølgende samtale et par dage efter. På det tidspunkt har medarbejderen haft mulighed for at sunde sig og har måske behov for at stille spørgsmål til opsigelsen og det videre forløb.

Pas dog på med ikke at få det til at lyde som en forhandlingsåbning. Der må ikke herske tvivl om, at beslutningen står ved magt. Den opfølgende samtale er en mulighed for den opsagte til at få svar på eventuelle tvivlsspørgsmål.

Det er også oplagt at gennemgå den fratrædelsespakke, I har valgt at tilbyde – herunder eventuelle muligheder for outplacementforløb eller anden hjælp til jobsøgningen.

LÆS MERE OM ET OUTPLACEMENTFORLØB

Trin 3

Efter opsigelsessamtalen

Det er lige så vigtigt, at du som leder har fokus på tiden efter opsigelsessamtalen. Her bør du orientere de resterende medarbejdere og være opmærksom på deres trivsel.

Gå til trin 3: Efter opsigelsessamtalen
Gå til trin 3: Efter opsigelsessamtalen

Din sparringspartner til lederjobbet

Få nye øjne på dine udfordringer og gode råd til at håndtere dem. Ring til vores dygtige ledelsesrådgivere på 32 83 36 17, eller bestil en sparring.

Ring til os