Spørgsmål du kan stille til en pårørende

Dialogen med en medarbejder, der er pårørende, er vigtig. Få inspiration til, hvilke spørgsmål du kan stille som leder.

Det kan være både svært og sårbart at tale med sin leder, når privatlivet ramler. Oplever en medarbejder sygdom nær familie, er det dog afgørende, at du som leder åbner for samtalen.

Jo før du og medarbejderen får talt sammen, jo bedre mulighed er der for at forebygge sygemelding og stress.

Men det er ofte en følsom om personlig snak, og derfor kan det som leder være svært at vide, hvilke spørgsmål du kan stille til en medarbejder, der er pårørende.

Husk, du kan sjældent spørge om noget forkert. Ved at tage dialogen, viser du som leder en interesse for medarbejderens ve og vel. Og så er det op til medarbejderen at bestemme, hvor meget eller hvor lidt personen vil dele

Din sparringspartner til lederjobbet

Få nye øjne på dine udfordringer og gode råd til at håndtere dem. Ring til vores dygtige ledelsesrådgivere på 32 83 36 17, eller bestil en sparring.

Ring til os

Spørgsmål du kan stille til en medarbejder, der er pårørende

  1. Hvordan har du det selv? Er du ok?
  2. Er der nogen, der er der for dig? En du kan tale med og som kan hjælpe dig?
  3. Er du tryg ved det forløb, din pårørende er i?
  4. Er der noget i din situation, der giver dig særlige udfordringer, når du også skal passe dit job?
  5. Hvordan kan vi som arbejdsplads støtte dig bedst muligt i din situation?
  6. Hvilke opgaver kan du løfte?
  7. Hvilke hensyn har du især brug for? Nedsat tid? Fleksible arbejdstider? Fri til lægebesøg? Andet?
  8. Hvordan foretrækker du, at jeg spørger ind til, hvordan det går, og hvordan du har det?
  9. Må dine kolleger gerne spørge ind, eller skal de helst lade være?
  10. Hvad må jeg fortælle til dine kolleger? Det er vigtigt, at de også i en vis grad er orienteret om din situation, så de ikke undrer sig.

Brug spørgsmålene som inspiration og tilpas dem til den enkelte medarbejders situation.

Du er leder ikke psykolog

Selvom du har de bedste intentioner, er det vigtigt at huske i dialogen, at du er leder og ikke psykolog. Du skal hverken behandle eller løse medarbejderens problem. Men støtte bedst muligt i arbejdssammenhæng.

Du kan altid anbefale medarbejderen at tale med en læge eller psykolog – eller bruge en sundhedsforsikring, hvis arbejdspladsen har en.

Kom godt videre

Mand_p_kvindes_skulder_article-card_576x324

Få styr på processen

Hvis en medarbejder skal tage sig af sygdom i nær familie, er der ofte brug for støtte på jobbet. Få styr på, hvordan du som leder håndterer situationen.

Kvinde_bag_glas_article-card_576x324

Du er leder – ikke behandler

Er en medarbejder pårørende, skal du som leder udvise forståelse. Selvom du har de bedste intentioner, så husk du er leder, ikke behandler.

Sofie Henriksen har fortalt medarbejderne om sin psykiske historik
Lederstof

»Lad være at tro, at du som chef skal være ovenpå hele tiden«

Hvis du tør være åben og sårbar, respekterer dine medarbejdere dig mere, end hvis du forsøger at opretholde en facade – og det bliver helt afgørende for alle ledere, når en ny og mere sårbar generation af ansatte kommer ud på arbejdsmarkedet. Sådan siger den 30-årige leder Sofie Henriksen, der har valgt at være åben om den spiseforstyrrelse, hun led af som yngre.

Pårørende-på-job-360x36028

Pårørende på job

Organisationen 'Pårørende på job' har udviklet et vidensunivers til dig, der er leder, så du bedst muligt kan hjælpe en medarbejder, der er pårørende.

Spørgsmål og svar om pårørende