Mand_bag_glas_content-header_768x384

Du er leder ikke behandler

Rammes en medarbejder af sygdom i nær familie, skal du som leder udvise forståelse. Men selvom du har de bedste intentioner, så husk at du er leder, ikke behandler.

Har du en medarbejder, der er pårørende, er det en del af din rolle som leder at forholde dig til, at medarbejderen har personlige udfordringer.

Det er det, både fordi du som menneske omgås dine medarbejdere hver dag, men især fordi en medarbejders personlige udfordringer påvirker personens arbejdsindsats.

Som leder er det dog vigtigt at huske på ikke at gøre medarbejderens problemer til dine egene – og at du ikke skal hjælpe med at løse dem.

Du skal i stedet for skabe gode rammer på arbejdet, så medarbejderen har overskud til at håndtere sine personlige udfordringer og samtidig fastholde sit arbejde og kontakten til arbejdspladsen.

Vær bevidst om din banehalvdel

Det er vigtigt, at du får startet en god dialog med medarbejderen. På den måde undgår du, at problemerne udvikler sig – og i sidste ende at medarbejderen bliver sygemeldt.

Men husk at du er leder, ikke behandler. Selvom du har de bedste intentioner, skal du være bevidst om, hvad der er din banehalvdel.

Du må selvfølgelig gerne udvise empati og forståelse for, at det er en svær situation. Men pas på med at begynde at finde løsninger for medarbejderen. Henvis i stedet for til tilbud i virksomheden eller en psykolog.

Når det er sagt, skal du ikke ignorere eller banalisere medarbejderens problemer. Det er en svær balance, men en vigtig øvelse.

Som leder kan du altid hente hjælp og rådgivning, hvis du står i en svær situation med en medarbejder. Du kan fx tale med din egen leder, en lederkollega, HR og evt. kommunen.

Spørgsmål du kan stille en medarbejder, der er pårørende

Vær åben om muligheder og begrænsninger

Din interesse og opgave som leder er, at medarbejderen både kan holde til de udfordringer, der er privat og på arbejdet.

Du må gerne huske medarbejderen på at være realistisk om, hvad personen kan holde til – og at passe på sig selv.

Vær åben om de muligheder og begrænsninger du har for justeringer i fleksibilitet, arbejdstid, nedsat tid, orlov osv. Og så er det selvfølgelig vigtigt at have en løbende dialog med medarbejderen og justere på opgaver, arbejdstid mm., hvis der er behov for det.

Husk, at medarbejderen henter støtte hos fx en psykolog, familie, foreninger for pårørende mm. til sine udfordringer. Som leder skal du koncentrere dig om at rammerne på arbejdet passer til, hvad medarbejderen realistisk kan håndtere.

Samtidig skal du også huske resten af dit team. De skal vide det nødvendige, og de skal heller ikke overbelastes.

Læs mere om processen, når en medarbejder er pårørende

Kom godt videre

Mand_til_samtale_article-card_576x324

Spørg om dette

Dialogen med en medarbejder, der er pårørende, er vigtig. Få inspiration til, hvilke spørgsmål du kan stille som leder.

Mand_p_kvindes_skulder_article-card_576x324

Få styr på processen

Hvis en medarbejder skal tage sig af sygdom i nær familie, er der ofte brug for støtte på jobbet. Få styr på, hvordan du som leder håndterer situationen.

RasmusHougaard_article-card_576x324
Lederstof

Lyt til dine medarbejderes udfordringer

Medarbejderes problemer er en del af pakken, du som leder skal forholde dig til – men lad være med at gøre dem til dine egne problemer.

Pårørende-på-job-360x36028

Pårørende på job

Organisationen 'Pårørende på job' har udviklet et vidensunivers til dig, der er leder, så du bedst muligt kan hjælpe en medarbejder, der er pårørende.

Spørgsmål og svar om pårørende