Det er vigtigt, at du kender betingelserne for din kundeklausul, inden du skriver under på din kontrakt.
Har du en kunde- og leverandørklausul, må du ikke have forretningsmæssig forbindelse til din arbejdsgivers kunder, leverandører eller øvrige forretningsforbindelser inden for en aftalt periode, når du fratræder dit job.
For at din kundeklausul er gyldig, skal den:
Vær opmærksom på, at reglerne for klausuler er ændret per 1. januar 2016. Det vil sige, at der er to forskellige regelsæt, alt efter hvornår du har indgået en klausul. Har du indgået en klausul før 2016, anbefaler vi, at du kontakter os, så vi bedst muligt kan hjælpe dig.
Kundeklausulen træder i kraft, hvis:
Din kundeklausul gælder i det tidsrum, der står i din skriftlige aftale med virksomheden. Klausulen kan maks. gælde i 12 måneder.
Hvis I har indgået aftale om både en konkurrence- og kundeklausul – en kombineret ansættelsesklausul – kan den maks. gælde i seks måneder. Vi anbefaler, at du forhandler en så kort løbetid på klausulen som muligt.
Hvis du fratræder din stilling i løbet af de første seks måneder af din ansættelse, er du ikke længere bundet af klausulen og har derfor ikke ret til kompensation. Dette gælder både en kundeklausul og en kombineret ansættelsesklausul. Din opsigelsesperiode skal medregnes i de seks måneder.
I forbindelse med din opsigelse skal du modtage en liste med de kunder/leverandører, du har været i erhvervsmæssig kontakt med de seneste 12 måneder inden opsigelsen, som din arbejdsgiver ønsker omfattet af klausulen.
Listen kan kun omfatte kunder/leverandører, som du har været i erhvervsmæssig kontakt med de seneste 12 måneder inden opsigelsen. Hvis ikke du modtager den pågældende liste, efter du har rykket for den skriftligt, anbefaler vi, at du kontakter os.
Kompensationen skal beregnes på grundlag af din samlede løn. Det vil sige, at både pension, bonus, vagttillæg, skifteholdstillæg og værdien af dine personalegoder indgår i beregningen.
Vi anbefaler, at du forsøger at forhandle dig frem til en højere kompensation end de lovmæssige minimumskompensationer. Kontakt os, hvis du har brug for sparring i forbindelse med forhandlingen af din kundeklausul.
De to første måneder af din klausulperiode vil du modtage dét, der kaldes engangskompensation. Den kan du få udbetalt ved fratrædelsen, og den har du altid krav på. Den eneste undtagelse er, hvis du er blevet bortvist, og der er tale om en berettiget bortvisning.
Hvis du får nyt arbejde, der ikke er i strid med kundeklausulen, vil du fra den tredje måned efter din fratræden og den resterende del af klausulperioden modtage en lavere kompensation end din fulde månedsløn.
Reglerne gælder kun, hvis du har indtægt fra andet passende arbejde. ”Passende arbejde” er arbejde inden for et fagligt område, som du er uddannet til eller tidligere har arbejdet inden for.
Hvis du overtræder klausulen, er du forpligtet til at betale en erstatning til virksomheden for deres tab. Virksomheden skal bevise, at de har lidt et økonomisk tab og dokumentere, hvor stort tabet er.
Udover erstatningen kan det være aftalt, at du skal betale virksomheden et bestemt beløb, hvis du overtræder klausulen. Det kaldes en konventionalbod. Konventionalboden skal betales til virksomheden, uanset om de har lidt et økonomisk tab eller ej. Beløbet kan for eksempel svare til seks måneders løn – altså svare til flere hundredetusinde kroner. Hvis du ikke betaler boden, kan virksomheden lægge sag an mod dig.
Vi anbefaler, at du forsøger at forhandle en eventuel konventionalbod ud af kontrakten. Send din kontrakt eller klausulaftale til os, inden du skriver under, så kan vi hjælpe dig med, hvad du skal være opmærksom på.
Udover konventionalboden kan du også blive mødt af et krav om forbud/påbud, hvis du takker ja til et arbejde, der er i strid med din klausul. Et forbud/påbud betyder, at din tidligere arbejdsgiver kan standse din nye ansættelse eller din selvstændige virksomhed med domstolenes hjælp, hvis du overtræder klausulen. I så fald vil du med øjeblikkelig virkning skulle fratræde din stilling og standse alt arbejde i virksomheden.
Vi anbefaler, at du får formuleret klausulen så specifikt som muligt, så den ikke begrænser dig unødigt.
Det kan være i form af en skriftlig aftale om, at kun visse konkrete produkter eller ydelser er omfattet.
Derudover anbefaler vi, at du forsøger at forhandle dig frem til:
Kundeklausulen gælder, uanset om du selv siger op, eller hvis virksomheden opsiger dig eller bortviser dig.
Vær opmærksom på, at klausulen forpligter dig til at søge et passende andet arbejde i klausulens gyldighedsperiode. Det kaldes en tabsbegrænsningsforpligtelse. ”Passende arbejde” er arbejde inden for et fagligt område, som du er uddannet til eller tidligere har arbejdet inden for.
Hvis du ikke aktivt forsøger at finde andet arbejde i klausulperioden, har du ikke ret til kompensation. Du har dog altid ret til engangskompensationen svarende til to måneders kompensation.
Hvis du ikke har fået et nyt arbejde, har du ret til at modtage dagpenge, samtidig med at du får udbetalt din kompensation for klausulen. Det er dog en forudsætning, at du i øvrigt opfylder betingelserne for at få dagpenge.
Din arbejdsgiver har ret til at opsige din kundeklausul med en måneds varsel. Denne regel gælder, uanset om du stadig er ansat i virksomheden, eller om du er fratrådt din stilling og modtager kompensation fra virksomheden.
Selvom din arbejdsgiver opsiger klausulen, har du krav på engangskompensationen, hvilket svarer til to måneders kompensation, hvis du fratræder din stilling inden for seks måneder efter, at klausulen er blevet opsagt. Det gælder dog ikke, hvis du bliver berettiget bortvist.
Loven om ansættelsesklausuler gælder kun for lønmodtagere – ikke for direktører. Er du ansat på en direktørkontrakt, anbefaler vi dig at kontakte os for spørgsmål om klausuler.