En flirt der gik for vidt Sag 2

En flirt på arbejdspladsen udvikler sig til en sag og ender i et forlig. Retten slår fast, at flirten gik begge veje. Men som leder skal du sikre dig, at der ikke kan opstå misforståelser.

En kvinde ansættes som souschef på en restaurant. En aften kontakter hun sin mandlige leder via platformen Messenger med et arbejdsrelateret spørgsmål. Og i løbet af de følgende uger begynder de også at skrive sammen om private emner. Samtalen udvikler sig til en småflirt, der også kommer til udtryk på arbejdspladsen, hvor de til tider krammer og lægger hovedet på hinandens skuldre.

Souschefen kontakter efterfølgende restaurantkædens øverste ledelse, da hun finder sin leders opførsel krænkende. Lederen bliver bortvist fra arbejdspladsen, da ledelsen betragter hans adfærd over for souschefen som seksuel chikane, og i strid med virksomhedens retningslinjer for acceptabel adfærd blandt medarbejdere.

Den mandlige leder kontakter Lederne - og ved et såkaldt mæglingsmøde præsenterer arbejdsgiveren ham for de situationer, som souschefen har fundet krænkende. Lederen forklarer, at han er uforstående over for bortvisningen, da han mener, at flirten mellem ham og souschefen er gået begge veje.

Sagen ender med et forlig, hvor lederen modtager en erstatning svarende til cirka to måneders løn, da det på baggrund af korrespondancen mellem lederen og souschefen kan sandsynliggøres, at flirten gik begge veje.

Interview med vores juridiske ekspert: Der er ting, man ikke bør gøre som leder

Hvordan hjalp I lederen, i forbindelse med bortvisningen?

Vi startede med et såkaldt mæglingsmøde, hvor medlemmet og vores advokat sad over for virksomhedens repræsentant. Medlemmet var blevet bortvist med baggrund i beskyldning om seksuel chikane, og mæglingsmødet drejede sig kun om selve bortvisningen. Under mæglingsmødet fremviste arbejdsgiveren korrespondancen mellem lederen og souschefen. Det gav dog også Ledernes advokat muligheden for at sige, at souschefen selv havde skrevet flere ting, der kan betragtes som flirtende. Korrespondancen var faktisk ret harmløs, og arbejdsgiveren var villig til at indgå et forlig.

Vi rådgav medlemmet til at tage imod forliget, da vi ikke vurderede, at han ville kunne få meget mere ved en domstol. Derudover ønskede han en hurtig afslutning på sagen på grund af nye jobmuligheder.

Hvor går grænsen mellem fx kram og seksuel chikane?

Du kan ikke slå op i lovteksten og se, hvor den præcise grænse går, når det kommer til fysisk kontakt. Jura er elastik i metermål, som vi siger, og den er sjældent så specifik, at der står “kys på mund” eller “berøring på balle”. Selvom de i denne sag krammede, har der ikke været tale om seksuelle berøringer eller opfordringer, og blandt andet derfor mente vi ikke, at der var grundlag for seksuel chikane. Men vi fortæller også vores medlemmer, at der er ting, man ikke bør gøre som leder.

Interview med vores ledelsesekspert: Ansvaret kan kun gå opad

Her er der tale om to unge mennesker, der arbejder tæt sammen. Hvorfor bliver flirten et problem?

Man bør som leder ikke indlade sig med en ansat. Souschefen begår også fejl, men da lederen har et større ansvar i sin stilling, er det ham, der har ansvaret for at sige fra. Korrespondancen mellem de to kommer medlemmet til gode, når det kommer til den juridiske del, men hvad angår ledelse, tæller det ikke noget. Ansvaret kan kun gå opad, aldrig nedad.

Hvad skulle lederen i stedet have gjort?

Allerede i det øjeblik den kvindelige souschef indleder en flirt, bør det mandlige medlem melde klart ud, at han ikke vil være med til det. I denne sag har han måske bare tænkt, at det da var meget hyggeligt med en flirt, og ikke nødvendigvis tænkt i mere end det. Det starter uskyldigt, men udvikler sig til en krænkelse, og du skal som leder sikre dig, at den slags misforståelser ikke kan opstå.

Vi lever i høj grad i en kultur, hvor håndtryk erstattes af kram − også på arbejdspladsen. Hvordan bør jeg som leder forholde mig til at kramme ansatte?

Som leder skal du have et godt forhold til dine ansatte og kolleger, men lad vær med at stille dig i en situation, der kan misforstås. Du skal kende dine grænser i forhold til, hvordan du som leder interagerer med dine medarbejdere. Som ung, moderne leder kan det være fristende at bryde grænserne, danse tæt til festerne og drikke shots med de ansatte i baren. Men husk, at du er leder. Det forpligter.

Sag 3

Når sproget bliver krænkende

En afdelingsleders krænkende sprogbrug fører til hans opsigelse. Tone og kultur kan aldrig være en undskyldning for seksuel chikane eller krænkelser. Heller ikke juridisk.

Gå til sag 3: Når sproget bliver krænkende
Gå til sag 3: Når sproget bliver krænkende