I 2022 var ca. 43.000 unge mellem 15 og 24 år hverken under uddannelse eller i job, og udfordringen er desværre langt fra ny. I mange år har vi forgæves forsøgt at få alle unge godt videre fra folkeskolen, men realiteten er, at vi ikke har formået at løse problemet. Det er både menneskeligt og samfundsmæssigt en falliterklæring, at 6,4 pct. af vores ungdomsårgange ender uden job og uddannelse. For vi har brug for at få alle unge med – så de kan forløse deres potentiale, og de kan bidrage til fremtidens vækst og velfærd.
Ledere kan vise de unge tillid og give dem ansvar gennem arbejdsopgaver, som er med til at udvikle den unge både fagligt og personligt og give den unge nogle succesoplevelser. Ledere kan tilbyde unge arbejdsfællesskaber gennem fuldtids- eller deltidsansættelser, fritidsjob, praktik osv., som kan give den unge tilknytning til arbejdsmarkedet og eventuelt inspirere den unge til at søge uddannelse.
Desværre angiver ledere og virksomheder en række barrierer for at tage de unge ind på arbejdsmarkedet. Privatansatte ledere oplever, at bureaukratiske udfordringer og tunge administrative processer samt manglende overblik over de gældende regler og tilskudsmuligheder er en hindring, når de skal ansætte unge. Disse barrierer skal mindskes for at gøre det nemmere for ledere at tage unge ind som en varig indsats.